Якість як національна ідея

19–20 травня 2009 р. у Києві відбувся VI Всеукраїнський з’їзд якості (далі — з’їзд) під гаслом «Якість як національна ідея України». У ньому взяли участь приблизно 350 фахівців різних галузей вітчизняної економіки, серед яких 243 делегатів, які представляли органи влади, громадські об’єднання, підприємства і організації практично з усіх регіонів України. Організаторами заходу, основною метою якого стала розробка загальнонаціональних напрямків удосконалення діяльності вітчизняних підприємств, виступили Українська асоціація якості, Український союз промисловців і підприємців, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва.

Якість як національна ідея

Протягом 4 пленарних сесій прозвучали доповіді Анатолія Кінаха, президента Українського союзу промисловців і підприємців, народного депутата України, Наталії Королевської, голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва, Леоніда Школьника, голови правління Всеукраїнської громадської організації «Союз споживачів України», Андрія Гота, першого заступника голови Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Петра Калити, президента Української асоціації якості, Геннадія Кузнєцова, директора Ліги виробників харчових продуктів, Анатолія Редзюка, директора ДП «ДержавтотрансНДІпроект», у яких було висвітлено важливі питання подальшого розвитку та вдосконалення діяльності підприємств, забезпечення належної якості продукції (послуг) та їх конкурентоспроможності, захисту прав споживачів в умовах світової економічної кризи і глобального загострення конкурентної боротьби.

Делегати з’їзду зазначили, що у 2008 р. в Україні реалізовано ряд заходів щодо поліпшення ситуації у сфері якості: триває впровадження систем управління якістю на відповідність ДСТУ ISO 9001 у місцевих та центральних органах влади, прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення систем управління якістю, систем екологічного управління та інших систем управління», розвивається громадський рух за якість і досконалість.

Разом з тим, існує ціла низка проблем. Поняття «якість» не перетворилося на загальнонаціональну ідею українського суспільства. На фоні незадовільних показників якості продукції та послуг, якими заповнений вітчизняний ринок, система державного захисту прав споживачів в Україні залишається недосконалою, а також не відповідає вимогам часу і ситуації в країні. Вступ України до СОТ в умовах глобалізації, загострення конкурентної боротьби під впливом світової економічної кризи вимагає суттєвого прискорення процесів підвищення якості управління у загальнодержавному масштабі, а також ефективності функціонування та конкурентоспроможності більшості вітчизняних підприємств і організацій.

Доповідачі неодноразово наголошували на тому, що продуктивність більшості українських підприємств значно нижча порівняно зі світовими лідерами, а показники дефектності дуже високі. За таких умов конкуренція із зарубіжними компаніями практично неможлива, тому необхідно терміново проаналізувати причини такої низької конкурентоспроможності з метою винайдення ефективних механізмів мотивації суб’єктів господарювання до самовдосконалення; підтримання на державному рівні впровадження сучасних систем управління якістю.

Визначено необхідні кроки та дано рекомендації щодо розвитку соціального напрямку діяльності вітчизняних підприємств, організацій і установ, забезпеченню їх ділової досконалості й конкурентоспроможності в умовах глобалізації та членства України в СОТ, а також створенню умов для суттєвого підвищення конкурентоспроможності вітчизняної економіки в цілому. Важливе місце повинна зайняти розробка та впровадження в дію додаткових механізмів державного заохочення організацій будь-якої форми власності щодо удосконалення, програм багаторівневого навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів усіх галузей з питань менеджменту якості; формування національної інфраструктури з надання професійної допомоги підприємствам у питаннях підвищення продуктивності, створення загальнонаціональної системи вивчення, узагальнення та розповсюдження кращої світової і вітчизняної практики щодо удосконалення компаній; термінове завершення розробки та прийняття Державної цільової програми захисту прав споживачів з урахуванням антикризових заходів, посилення контролю за якістю та безпекою товарів споживчого ринку, інші заходи.

Делегати з’їзду зазначили, що сьогодні особливої уваги з боку влади потребує захист людини у трьох основних аспектах життєдіяльності: вживанні продуктів харчування, питної води, застосуванні лікарських засобів. У зв’язку з цим запропоновано прийняти Керівні принципи для захисту прав споживачів України на підставі однойменного документа, схваленого 09.04.1985 р. резолюцією Генеральної Асамблеї ООН. Для забезпечення реальної, а не задекларованої якості продукції, що закуповується до державного резерву країни з метою підтримання національних виробників, цілком доречно було б надавати перевагу вітчизняним підприємствам, які впровадили у себе систему управління якістю відповідно до міжнародних стандартів ISO.

Обговорюючи резолюцію з’їзду, делегати також прийняли рішення звернутися до Президента України, Верховної Ради України та КМУ з такими пропозиціями:

  • консолідувати зусилля і досягнути порозуміння між гілками влади заради підвищення конкурентоспроможності національної економіки та покращення якості життя наших співгромадян;
  • оголосити 2009–2010 рр. в Україні роками якості і досконалості, в межах яких передбачити проведення комплексу цілеспрямованих заходів;
  • врахувати положення резолюції з’їзду при реалізації антикризових заходів, державних і національних програм, прийнятті нормативно-правових актів із зазначених питань, дати відповідні доручення щодо їх використання центральним та місцевим органам виконавчої влади;
  • ввести у практику нагородження державними відзнаками керівників та колективів підприємств і організацій, що на засадах концепцій TQM (Total quality management — загальне управління якістю) та моделі ділової досконалості європейського фонду управління якістю EFQM (European fund of quality management) досягли й підтвердили професійне визнання досконалості на європейському та міждержавному рівнях;
  • передбачити ознайомлення відповідальних працівників Секретаріату Президента України, Секретаріату Верховної Ради України, Секретаріату КМУ із сучасними знаннями у сфері управління якістю, досконалості і конкурентоспроможності як факторами підвищення якості державного та муніципального управління.

20.05.2009 р. бажаючі відвідали семінари «Як зробити систему управління якістю ефективним інструментом удосконалення діяльності організації » та «Системні засоби забезпечення соціальної корпоративної відповідальності», які проводили Тарас Калита, директор Центру систем якості «Приріст-Система», член Міжнародної гільдії професіоналів якості, експерт Європейського фонду управління якістю та Юрій Кабаков, заступник директора Центру систем якості «Приріст-Система», член Міжнародної гільдії професіоналів якості, кандидат технічних наук.

Отже, вдосконалення якості продукції та послуг можна вважати однією з ключових соціально-економічних проблем України. Громадський рух за якість та досконалість в Україні поступово набирає обертів, а проведення таких заходів, як Всеукраїнський з’їзд якості створюють основу для подальших якісних змін у сфері послуг.

Ганна Барміна,
фото надано Українською асоціацією якості

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті