Проект Закону України «Про внесення зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу»

В порядку законодавчої ініціативи народні депутати винесли на розгляд Верховної Ради України проект закону України «Про внесення зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу» щодо супроводження реклами лікарських засобів попередженням про загрозу самолікування. Цей законопроект було зареєстровано 24.06.2009 р. за № 4708.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту

Високий рівень недовіри до вітчизняних закладів охорони здоров’я, що склався у населення через недофінансування українських лікарень, стимулював таке небезпечне для здоров’я населення явище як самолікування. З одного боку, самолікування існує, відколи людство дізналося про лікувальні особливості різних препаратів і навчилося їх використовувати. І викорінити його як явище неможливо, а в окремих випадках і недоцільно. Але, з іншого, — з розвитком фармакології, дія ліків стає сильнішою, а відповідно — менш прогнозованими видаються їх побічні ефекти.

Українці практикують самолікування втричі частіше, ніж візити до лікаря. І, до того ж, активно застосовують сильні ліки при перших, як правило, незначних симптомах, намагаючись якомога швидше покінчити з хворобою. У тому числі — безконтрольно вживаються антибіотики, гормональні, серцево-судинні, інші засоби. Ліки застосовуються не зважаючи на їх побічні ефекти, а симптоми хвороб недооцінюються. Як наслідок, у частини людей встановлюється залежність від тих чи інших препаратів від передозування чи безконтрольного їх прийняття. І найголовніше — щороку в Україні фіксується до 40 тис. повідомлень про неправильне застосування ліків, що призвели до різних побічних ефектів і, серед них, — близько 100 смертельних випадків.

Це при тому, що фіксуються лише ті наслідки, що виникають протягом періоду прийняття ліків або найближчих днів, але не беруться до уваги ускладнення, які відбуваються через значний проміжок часу — місяці чи роки. Неможливість точного встановлення побічних ефектів від ліків викликана й тим, що хворі можуть вживати відразу декілька препаратів.

Таким чином, самолікування призводить до різкого зниження рівня здоров’я населення. Більше того, подібна практика — сподівання на власні сили і нехтування порадами лікарів — передається і наступним поколінням, що надає процесу деградації здоров’я населення України незворотних катастрофічних ознак.

З іншого боку, самолікування викликане не лише низьким рівнем життя та недовірою до лікарів. Цьому також сприяє поширення публіцистично-псевдонаукові матеріалів, в яких таке лікування пропагується. Але, насамперед, головна причина поширення безвідповідального самолікування полягає в неконтрольованій рекламі лікарських препаратів, які, давлячи на людську психіку, пропонують за короткий термін вилікувати всі можливі хвороби без лікарської допомоги.

2. Цілі і завдання законопроекту

Проект Закону України «Про внесення зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу» (щодо супроводження реклами лікарських засобів попередженням про загрозу самолікування) спрямований на захист фізичного здоров’я населення України шляхом обмеження маніпулятивних складових реклами лікарських засобів та, таким чином, формування в суспільній свідомості сталої думки про небезпечність самолікування.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Цим законопроектом передбачено внесення зміни до частини четвертої статті 21 Закону України «Про рекламу», якими встановлюється, що реклама всіх лікарських засобів повинна супроводжуватись попередженням про загрозу самолікування.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Відносини, які пропонується врегулювати цих проектом, є предметом регулювання Конституції України та Закону України «Про рекламу».

Прийняття цього проекту Закону України не тягне за собою змін в інших законодавчих актах.

5. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту

Обов’язкове попередження про загрозу самолікування для здоров’я та життя під час реклами лікарських засобів сприятиме зменшенню негативних наслідків від неконтрольованого прийняття лікарських препаратів, формуватиме сталу думку про необхідність відповідального ставлення до власного здоров’я і, таким чином, сприятиме зростанню рівня здоров’я населення.

6. Фінансові наслідки.

Прийняття цього акту не потребуватиме додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.

Народний депутат України О.О. Зарубінський
Народний депутат України О.О. Шепелев

Проект

ЗАКОН УКРАЇНИ
ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІНИ ДО СТАТТІ 21 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО РЕКЛАМУ» (ЩОДО СУПРОВОДЖЕННЯ РЕКЛАМИ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ ПОПЕРЕДЖЕННЯМ ПРО ЗАГРОЗУ САМОЛІКУВАННЯ)

Верховна Рада України постановляє:

І. До частини четвертої статті 21 Закону України «Про рекламу» додати новий пункт (четвертий) і викласти його в такій редакції:

«текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я», який займає не менше не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами».

ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

Поточна редакція Закону Редакція Закону з пропонованими змінами
(Витяг ч.4)
Стаття 21. Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації
4. Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити:
об’єктивну інформацію про лікарський засіб і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою і що рекламований товар є лікарським засобом;
вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу;
рекомендацію щодо обов’язкового ознайомлення з інструкцією до застосування, що додається до лікарських засобів.
(Витяг ч.4)
Стаття 21. Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації
4. Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити:
об’єктивну інформацію про лікарський засіб і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою і що рекламований товар є лікарським засобом;
вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу;
рекомендацію щодо обов’язкового ознайомлення з інструкцією до застосування, що додається до лікарських засобів;
текст попередження такого змісту: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я», який займає не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами.


Народний депутат України О.О. Зарубінський
Народний депутат України О.О. Шепелев
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті