Електронні лікарняні замість паперових: як та коли формувати? Інформує МОЗ

Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) повідомляє, що в Украї­ні із 4 червня запроваджено цільову модель формування та видачі електрон­них лікарняних (е-лікарняних). «Запровадження електронних лікарняних — важливий етап депаперизації не лише у сфері охорони здоров’я, але й у побудові системи ефективного електронного документообігу, що дозволить суттєво економити бюджетні кошти шляхом мінімізації корупційних ризиків видачі необґрунтованих лікарняних та спрощення процесу отримання страхових виплат», — йдеться в повідомленні.

МОЗ зазначає, що цільова модель формування та видачі е-лікарняних передбачає формування електронних листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичних висновків про тимчасову непрацездатність, внесених лікуючим лікарем до Реєстру медичних виснов­ків в електронній системі охорони здоров’я (далі — Реєстр eHealth).

Отже, що таке е-лікарняний?

Визначення «листок непрацездатності» та «медичний висновок про тимчасову непрацездатність», порядок функціонування Електрон­ного реєстру листків непрацездатності, а також порядок формування медичних виснов­ків про тимчасову непрацездатність наведено в постанові КМУ від 17.04.2019 р. № 328, наказі МОЗ України від 01.06.2021 р. № 1066.

Медичні висновки про тимчасову непрацездатність зобов’язані формувати заклади охорони здоров’я та фізичні особи — підприємці (ФОП), які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та здійснюють експертизу з тимчасової втрати працездатності. Щодо формування медичних висновків у Реєстрі eHealth, то це здійснюють лікуючі лікарі суб’єктів таких закладів охорони здоров’я та ФОП, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та здійснюють експертизу з тимчасової втрати працездатності. Одночасно з цим не мають право на формування медичних висновків у Реєстрі eHealth: лікарі центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, станцій переливання крові, закладів судово-медичної експертизи, бальнео­логічних лікарень, грязелікарень, косметологічних і курортних поліклінік, лікуючі лікарі суб’єктів господарювання всіх форм власності при косметологічних втручаннях без медичних показань.

Як медичному закладу розпочати формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність?

Із 4 червня до 31 серпня 2021 р. в Україні передбачено перехідний період впровадження електронних лікарняних. Це означатиме, що протягом цього часу медичні заклади будуть формувати як медичні висновки про тимчасову непрацездатність, так і видавати листки непрацездатності. Рішення про вид документа, який видається пацієнту для підтвердження факту його тимчасової непрацездатності, прий­має лікар відповідно до вимог МОЗ. Відтак, якщо в медичному закладі з’явилася технічна можливість формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність, такому закладу з моменту формування першого медичного висновку забороняється видавати паперові листки непрацездатності. Однак із цього правила є винятки. Такий медичний заклад зобов’язаний видати пацієнту паперовий листок непрацездатності в разі:

  • якщо у пацієнта вже відкритий листок непрацездатності за формою, затвердженою наказом МОЗ України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 р. № 532/274/136-ос/1406 за одним випадком тимчасової непрацездатності, то його продовження до повного закриття незалежно від того, в якому медичному закладі продовжує лікування пацієнт, відбувається винятково в паперовій формі, навіть якщо медичний заклад протягом періоду непрацездатності особи, у якої є відкритий листок непрацездатності, перейшов на формування медичних висновків у Реєстрі eHealth.

Водночас наказом МОЗ № 1066 передбачено, що медичні висновки про тимчасову непрацездатність за категорією «Вагітність та пологи», а також тимчасова непрацездатність пацієнтів, яка виникла внаслідок захворювання на вірус імунодефіциту людини або внаслідок психічного розладу до 1 вересня 2021 р. оформлюється листком непрацездатності, відповідно до вимог, визначених наказом МОЗ України від 13.11.2001 р. № 455.

Тобто це означає, що для таких пацієнтів лікар до 1 вересня 2021 р. зобов’язаний видавати винятково паперові листки непрацездатності. Технічна можливість формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у медичного закладу з’являється з моменту, коли медична інформаційна система, до якої підключений такий заклад, успішно пройшла тестування відповідного функціоналу.

Як заповнювати медичний висновок про тимчасову непрацездатність?

МОЗ наголошує, що медичні висновки про тимчасову непрацездатність належать до первинної облікової медичної документації в електронній формі. Оформлення таких медичних висновків відбуватиметься відповідно до наказу МОЗ № 1066.

Окрім того, в Міністерстві зауважують, що для того, щоб внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність, необхідно створити новий запис у Реєстрі eHealth з одночасним проставленням відмітки про скасування запису, до якого вносяться зміни. Початковий зміст інформації, що міститься в медичному висновку, зберігається в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я та не підлягає зміні чи видаленню.

Де шукати інформацію про електронний листок непрацездатності?

Для того, щоб зареєструвати факт тимчасової непрацездатності особи, з електронної системи охорони здоров’я шляхом автоматизованого обміну відомостями між інформаційними ресурсами Національної служби здоров’я Украї­ни та Пенсійного фонду Украї­ни будуть передаватися дані щодо сформованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність, на підставі яких в Електронному реєстрі листків непрацездатності формуватимуться листки непрацездатності. Далі інформацію про сформований листок непрацездатності громадянин зможе перевірити в особистому кабінеті з використанням вебпорталу Електрон­них послуг Пенсійного фонду (у пункті меню «Мої листки непрацездатності») з таким переліком атрибутів: номер, дата відкриття та закриття, причина непрацездатності.

Страхувальник з використанням вказаного вебпорталу первинно отримуватиме можливість визначення параметрів пошуку переліку листків непрацездатності та за результатами пошуку отримає інформацію щодо листків непрацездатності застрахованої особи, яка працює у страхувальника за трудовою книжкою (пункт меню особистого кабінету страхувальника «Листки непрацездатності»), з таким переліком атрибутів: номер дата відкриття та закриття, реєстраційний номер облікової картки платника податків, прізвище, ім’я, по батькові.

Страхувальнику також надається можливість перегляду, формування та друку заяв-розрахунків за листками непрацездатності (пункт меню особистого кабінету страхувальника «Заяви-розрахунки»). Із кінця червня 2021 р. пацієнт також отримає можливість перевірки медичного висновку про тимчасову непрацездатність з використанням порталу «Дія». Інформація про медичний висновок особи, що надається за запитом через даний портал, міститиме такі дані:

  • номер запису в Реєстрі eHealth;
  • тип медичного висновку та його категорію;
  • дату та час формування висновку;
  • відомості про назву суб’єкта господарювання з Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електрон­ній системі охорони здоров’я, посилання на запис про який зазначене в медичному висновку;
  • період дії медичного висновку (дата початку періоду дії та його завершення).
За матеріалами moz.gov.ua
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*