МОЗ оцінить якість підготовки лікарів за стандартами США

У 2017 р. МОЗ України проведе оцінку стану медичної освіти в Україні у порівнянні з міжнародними стандартами (зокрема США) за результатами зовнішнього оцінювання якості підготовки майбутніх лікарів в Україні. Як повідомляється на сайті МОЗ України, це оцінювання буде проведено як на додипломному, так і післядипломному етапах підготовки лікарів.

Оцінювання на післядипломному етапі підготовки

Оцінювання на післядипломному етапі підготовки відбудеться 28 березня 2017 р., в ньому візьмуть участь всі лікарі-інтерни, зареєстровані у встановленому порядку Центром тестування при МОЗ України на складання ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка». До ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка» буде включено субтест з надання допомоги при невідкладних станах, який складається із тестових завдань іспиту USMLE (United States Medical Licensing Examination — «Екзамен з отримання медичної ліцензії Сполучених Штатів Америки»).

Для цього із ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка» відібрано розділи з питань протоколів надання невідкладної медичної допомоги в Україні та світі:

  • зупинка кровообігу та дихання, раптова коронарна смерть;
  • шоки;
  • гострі медикаментозні отруєння, передозування ліків;
  • політравма;
  • анафілактичний шок;
  • невідкладні стани при патології органів серцево-судинної системи;
  • невідкладні стани при патології органів системи дихання;
  • невідкладні стани при патології органів системи травлення;
  • невідкладні стани в акушерстві та гінекології;
  • еклампсія, прееклампсія;
  • фізіологічні і патологічні пологи;
  • кровотечі і крововтрата;
  • невідкладні стани при патології нервової системи;
  • втрата свідомості;
  • інсульти;
  • судомний синдром;
  • гострий біль;
  • токсико-ексикоз, синдром блювання у дітей;
  • транспортна іммобілізація.

Таким чином, екзаменаційний тест для лікарів-інтернів складатиметься з основного тесту (не менше 150 завдань) та субтесту (не більше 50 завдань). Зміст екзаменаційного тесту та субтесту відповідатиме затвердженій структурі змісту ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка», останній перегляд якої відбувся 16 вересня 2014 р.

Формат тестових завдань буде ідентичним формату завдань, які використовуються в існуючій системі ліцензійних інтегрованих іспитів «Крок» — вибір з п’яти варіантів однієї найкращої відповіді, яка вважається правильною. Результати ліцензійного іспиту будуть розраховуватися окремо — як за основним тестом, так і за субтестом.

Результатом складання ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка» для лікаря-інтерна вважатиметься результат складання лише основного тесту. Критерій «склав», як і раніше, відповідатиме встановленому МОЗ України мінімальному критерію успішного складання ліцензійного іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка» — 70,5%.

Результати за основним тестом та субтестом будуть представлені для кожного інтерна та для вищого навчального закладу за категорією «форма навчання» (бюджет/контракт) та за спеціальностями інтернатури.

Оцінювання на додипломному етапі підготовки

Буде проведено 12 травня 2017 р. для студентів VI курсу, які навчаються за напрямом «Медицина». Для оцінювання якості здобутої медичної освіти буде здійснено міжнародне порівняльне дослідження з використанням екзаменаційного тесту з клінічних дисциплін IFOM (International Foundations of Medicine — «Міжнародні основи медицини»). Тест IFOM розробляється однією з авторитетних у світі атестаційних рад — Національною радою медичних екзаменаторів Сполучених Штатів Америки (NBME — National Board of Medical Examiners) і базується на запитаннях USMLE. В Україні тест IFOM адмініструється NBME спільно з Центром тестування при МОЗ України. Тестування проходитиме українською або англійською мовами. З оригінальним детальним описом екзаменаційної програми IFOM можна ознайомитися на сайті NBME за посиланням, а з її українським перекладом — на сайті Центру тестування.

МОЗ звертає увагу на те, що тестування IFOM, яке відбудеться 12 травня 2017 р., не замінює ліцензійний іспит «Крок 2. Загальна лікарська підготовка», який буде проведено 23 травня 2017 р.

Реєстрація студентів для проходження тесту IFOM здійснюватиметься одночасно з реєстрацією студентів для складання ліцензійного іспиту «Крок 2. Загальна лікарська підготовка». У зв’язку з цим вищі навчальні заклади мають до 13 лютого 2017 р. на запит Центру тестування при МОЗ України подати дані для реєстрації студентів.

За змістом тестові завдання IFOM охоплюють питання внутрішньої медицини, хірургії, педіатрії, психіатрії, акушерства та гінекології, які повинні знати студенти будь-якої країни світу, навчаючись на останньому курсі медичного навчального закладу. Структуру та зміст тесту IFOM розроблено міжнародною експертною комісією, вона є єдиною для усіх країн, які беруть участь у тестуванні IFOM.

Формат тестових завдань аналогічний формату завдань, які використовуються у існуючій системі ліцензійних інтегрованих іспитів «Крок» — вибір з 5–8 варіантів правильної відповіді.

107446

Тест IFOM містить 160 питань, тестування українською мовою проводиться письмово у бланковій формі, аналогічно ліцензійному іспиту «Крок», протягом 4 год (без перерви). Тестування IFOM англійською мовою проводиться на комп’ютері, на базі комп’ютерного класу Центру тестування при МОЗ України, також упродовж 4 год.

Кожний студент, який складав тест IFOM, отримає загальний результат за проходження тесту, профіль своїх знань за окремими блоками, який демонструє сильні та слабкі сторони компетентності студента, а також порівняння його результату з показниками міжнародної порівняльної групи.

Студенти, які за результатами тестового іспиту IFOM отримують бал, рівний або вищий за прохідний бал американського медичного ліцензійного іспиту USMLE STEP 2, отримають від NBME сертифікат про складання тесту IFOM.

Крім того, за результатами тестування IFOM Центром тестування при МОЗ України буде визначено та оприлюднено перелік студентів, які матимуть кращий результат. 5% кращих студентів за бажанням можуть отримати відповідний сертифікат.

Визначення показників вищих навчальних закладів здійснюватиметься на основі аналізу результатів репрезентативної вибірки студентів.

МОЗ наголошує на необхідності дотримання вимог NBME щодо повної безпеки екзаменаційних матеріалів під час проведення тестування. Категорично заборонено несанкціоноване копіювання та розповсюдження тестових матеріалів будь-якими засобами, зокрема створення копій, друкування, фотографування або завантаження електронних файлів, а також відтворення з пам’яті або начитування для запису. Усі завдання, використані в ході іспиту IFOM, є власністю NBME та захищені авторським правом. Для захисту авторського права будуть вжиті належні заходи, до яких може входити судовий позов.

Відповідальність за гарантування повної безпеки екзаменаційних матеріалів покладається на директора Центру тестування при МОЗ України (І.Є. Булах) та ректора вищого навчального закладу.

Центру тестування при МОЗ України для забезпечення порядку оцінювання та гарантування безпеки екзаменаційних матеріалів рекомендується залучити працівників Національної поліції України та внести відповідні зміни до Порядку проведення ліцензійних іспитів.

Ректори вищих навчальних закладів повинні довести до відома студентів та інтернів інформацію МОЗ, а також сприяти уповноваженим представникам Центру тестування при МОЗ України у проведенні оцінювання.

Пояснення МОЗ

26 січня, під час брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі Олександр Лінчевський, заступник міністра охорони здоров’я України, зазначив, що нова команда МОЗ приділяє значну увагу змінам в освіті як одній зі складових медичної реформи.

Мета цих нововведень — перевірити, наскільки українська медична освіта відповідає міжнародним стандартам. «Ми хочемо, щоб рівень знань українських студентів не відрізнявся від студентів, наприклад, Йельського університету. Медична наука інтернаціональна, тому знання майбутніх лікарів в усьому світі повинні бути однаковими. Завдяки нововведенням в тестуванні ми з’ясуємо, чого варта наша освіта, її плюси та недоліки, і будемо її змінювати відповідно до отриманих результатів», — наголосив заступник міністра.

Він підкреслив, що ніяких негативних наслідків для студентів незадовільне складання «міжнародних» тестів не матиме, це лише інформація для роздумів для Міністерства. О. Лінчеський наголосив, що студент, який читає сучасну літературу та слідкує за новинками медицини, можливо, буде відповідати на американські питання краще, ніж на українські. Про результати тестування МОЗ обов’язково інформуватиме широкий загал.

Марина Мруга, заступник директора Центру тестування при МОЗ України, зазначила, що така ініціатива в цілому викликала підтримку та зацікавленість з боку керівників вищих медичних навчальних закладів та студентів, які вважають, що об’єктивне оцінювання піде усім на користь.

Для закладів це також дасть змогу переглянути та оновити свої навчальні програми. «Ми дотримуємося принципу «оцінювання керує навчанням» та надамо інформацію навчальним закладам щодо проблем в освіті», — зазначила доповідач.

Основна місія Центру тестування при МОЗ України — не допустити некваліфікованого лікаря до пацієнта, а також підвищити якість вищої освіти в галузі. Близько 10% всіх студентів медичних навчальних закладів щороку не складають ліцензійний інтегрований іспит «КРОК», вони вважаються такими, що не пройшли державну атестацію, не отримують диплома про закінчення вищого навчального закладу і можуть повторно скласти ліцензійний іспит не раніше ніж через рік. Так, у 2016 р. не отримали дипломи близько 100 студентів 6-го курсу.

Питання для цього іспиту формуються медичними експертами, більшість з яких представляють вищі медичні навчальні заклади України. Кожне тестове завдання проходить 3 етапи перевірки, рецензування та оцінки. Проте банк тестових завдань потребує перегляду, відповідно до сучасних стандартів. «Сподіваюся, що нововведення призведе до посилення вимог до студентів та вплине на зміни в освіті, підвищить її якість», — підсумувала М. Мруга.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

дмитрий 11.11.2017 9:44
а что дает этот сертификат от nbme. какие привилегии?

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті