Без регуляторного впливу…

Юридическая консультация

Задать вопрос в рубрику «Юридическая консультация» можно по телефону/факсу редакции «Еженедельника АПТЕКА», а также по электронной почте. Ответы на наиболее актуальные вопросы будут опубликованы на страницах еженедельника.

Тел./факс: (044) 569-44-60 (многоканальный)
E-mail: public@morion.kiev.ua

Належне медикаментозне забезпечення населення, ціноутворення на лікарські засоби є пріоритетними завданнями нинішнього уряду, якому у спадок залишилось багато нормативно-правових актів, що стають на заваді при вирішенні цих питань. Україна обрала стратегічний напрямок — вступ до ВТО, при цьому будь-які обмеження для вільного обігу товарів, встановлені, наприклад, за національними ознаками виробника, вступають в протиріччя з реаліями.

Основним резервом фармацевтичного ринку на шляху підвищення як економічної, так і фізичної доступності медикаментів (при відповідному забезпеченні їх якості) є створення конкурентного середовища. З огляду на це поглиблення ринкових відносин, збільшення кількості товарних пропозицій, і, як наслідок, збільшення конкуренції, стали об’єктивною передумовою для розвитку конфлікту інтересів навколо обмежувальних переліків лікарських засобів.

Два місяці тому відбулась подія, як стала приводом для звернень читачів до редакції, причому останнім часом їх кількість значно зросла. 1 лютого 2005 р. Господарський суд м. Києва за позовом компанії «Неон Антибіотикс Пвт. ЛТД» до Кабінету Міністрів України ухвалив рішення про визнання недійсною Постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 1996 р. № 1071 «Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров’я, що фінансуються з бюджету» (далі — Постанова) та затвердженого цією постановою «Переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів» (далі — Перелік).

Розглядаючи справу, Господарський суд встановив, що на момент розгляду справи в Україні діє Закон України від 22 лютого 2000 р. № 1490-ІІІ «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» (далі — Закон). Метою цього Закону є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, недопущення корупції у цій сфері, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та досягнення оптимального і раціонального їх використання. Згідно зі ст. 6 Закону встановлено такий засіб підтримки вітчизняного виробника, як преференційна поправка, визначено порядок і умови застосування цього засобу. Судом встановлено, що оскаржувана Постанова, яка прийнята з метою забезпечення ефективного використання бюджетних коштів і підтримки вітчизняного виробника, обмежує права осіб на визнання переможцем торгів по іншому, аніж це встановлено ст. 6 Закону, тому їй суперечить.

Окрім того, Постанова фактично не містить засобів забезпечення ефективного використання бюджетних коштів. Вказані питання повною мірою врегульовані Законом, іншими підзаконними нормативно-правовими актами. З огляду на вказане, Постанова та Перелік носять лише дискримінаційний характер по відношенню до позивача, чим обмежують і ущемляють його законні права в реалізації на території України зареєстрованих лікарських засобів шляхом участі в тендерах з закупівлі лікарських засобів за державні кошти. Постанова обмежує декларативний принцип конкурентного середовища у сфері державних закупівель, встановлений у преамбулі Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти».

У зв’язку з тим, що Постанова та Перелік суперечать нормам законодавчого акту, що за своєю юридичною силою вищий за нормативно-правові акти підзаконного характеру, суд визнав їх недійсними (з повним текстом рішення суду можна ознайомитись на сайті www.liga.kiev.ua а також на сторінці нашого сайту).

З огляду на рішення суду, відтепер при проведенні закупівель за кошти державного бюджету можна закуповувати будь-які лікарські засоби, дозволені до обігу в Україні. Державне регулювання в цій сфері обмежується допуском препарату на ринок, тобто його реєстрацією.

Інше питання, з приводу якого надходять запити до редакції, стосується ситуації щодо безоплатного або пільгового відпуску лікарських засобів з аптечної мережі за рецептами лікарів. Справа в тому, що Перелік, затверджений Постановою, слугував основою для безоплатного або пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів (у разі амбулаторного лікування певних груп населення та за певними категоріями захворювань), що визначено постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» (див. нижче). Враховуючи рішення суду про визнання недійсним Переліку, виникає нормативна прогалина в процедурі безоплатного або пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів. Оскільки це питання має велику соціальну значимість, рішення суду, напевно, буде ще розглядатись в касаційному порядку. Допоки, на нашу думку, при роздрібній реалізації лікарських засобів аптечні установи за необхідності можуть, наприклад, узгоджувати переліки пільгових лікарських засобів з відповідними органами управління охорони здоров’я, які компенсують їм вартість препаратів при безоплатному та пільговому відпуску за рецептами лікарів.

Системно вирішити це питання дозволить затвердження Національного переліку основних лікарських засобів, адже він має стати основою для формування компенсації витрат за безоплатними та пільговими рецептами, тендерних закупівель за бюджетні кошти тощо. В цьому напрямку активну і продуктивну роботу проводить Міністерство охорони здоров’я. У «Щотижневику АПТЕКА» № 13 (484) від 04.04.2005 р. був опублікований проект наказу МОЗ України «Про затвердження положення про Національний перелік основних лікарських засобів і виробів медичного призначення та про Експертну раду з формування, внесення змін та доповнень до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення». За інформацією, яку має редакція, такий наказ має бути затверджено найближчим часом. Прийняття цього нормативного акту дасть зелене світло для формування та подальшого затвердження Національного переліку основних лікарських засобів.

У найближчих номерах «Щотижневик АПТЕКА» буде інформувати щодо подальшого розвитку подій. Також редакція надасть слово операторам ринку, які з практичної точки зору дадуть оцінку можливостям подальшої господарської діяльності за відсутності регульованого правового середовища. n

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті