Передача повноважень щодо реєстрації лікарських засобів від МОЗ іншому регуляторному органу неприпустима: AIPM Ukraine

16 Травня 2014 5:00 Поділитися

AIPM UkraineПропонуємо читачам ознайомитися з позицією Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників AIPM Ukraine (далі — Асоціація) щодо передачі повноважень з реєстрації лікарських засобів від Міністерства охорони здоров’я України до Державної служби з лікарських засобів та виробів медичного призначення (далі — Держлікслужба).

У відповідь на офіційне звернення Держлікслужби до членів Громадської ради при Держлікслужбі надати пропозиції до проекту постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів», яким передбачено віднести до компетенції Держлікслужби України процедуру державної реєстрації/перереєстрації препаратів спільно з Державним підприємством «Державний експертний центр МОЗ України», Асоціація висловлює наступну позицію з даного питання.

Питання допуску лікарських засобів на ринок України, зокрема державної реєстрації лікарських засобів, наразі регулюються низкою правових актів. Дані нормативні документи були розроблені відповідно до європейського законодавства і за основними принципами повторюють основоположний документ, що регулює зазначені питання в Європейському Союзі — Директиву Європейського Парламенту та Ради ЄС № 2001/83 ЕС від 6 листопада 2001 р. з подальшими змінами.

Варто зауважити, що система допуску продукції, напрацьована роками в Україні, наближається до стандартів ЄС і на даний час є передовою серед країн СНД. Ця система побудована за принципом балансування та рівноваги, коли в процесі прийняття рішення щодо надання дозволу на допуск продукції на ринок України беруть участь ряд сторін. Чинне законодавство України чітко розмежовує повноваження регуляторних органів щодо лікарських засобів:

  • Міністерство охорони здоров’я України є центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері охорони здоров’я та приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації лікарського засобу; затверджує показники якості й безпеки лікарських засобів, вимоги й умови проведення виробничого контролю щодо якості, досліджень доклінічного вивчення лікарських засобів та програми клінічних випробувань лікарських засобів;
  • Держлікслужба забезпечує реалізацію державної політики у сферах контролю якості та безпеки лікарських засобів (здійснює оцінку рівня виробництва під час прийняття рішення про реєстрацію лікарських засобів та забезпечує контроль якості лікарських засобів під час їх допуску та обігу на ринку України);
  • Державний експертний центр при МОЗ України забезпечує незалежну експертизу фармацевтичної продукції для її допуску на ринок.

Така структура дозволяє уникати монополізації та, як наслідок, створення корупційних схем у даній сфері.

Існуюча форма системи реєстрації лікарських засобів є прозорою та зрозумілою, позаяк дає можливість учасникам ринку та громадськості здійснювати незалежний контроль та моніторинг процесу надання дозволів. Цьому сприяють існуючі механізми публікації проектів наказів про реєстрацію лікарських засобів, відкритість державних реєстрів щодо зареєстрованих лікарських засобів та, хоч часто й не актуалізованої, проте інформації про видачу сертифікатів відповідності виробництв лікарських засобів вимогам належної виробничої практики в Україні.

Окремої уваги заслуговує роль післяринкового нагляду та системи забезпечення фармакобезпеки, що є невід’ємною частиною системи реєстрації лікарських засобів. Відповідно до наказу МОЗ від 27 грудня 2006 р. № 898 «Про затвердження Порядку здійснення нагляду за побічними реакціями лікарських засобів, дозволених до медичного застосування» створена система взаємодії з лікувальними закладами в Україні та міжнародним центром в м. Упсала (Швеція), що є необхідною умовою для дотримання вимог безпечного споживання ліків у Європі. Структурні зміни в цій частині можуть мати негативні наслідки міжнародного масштабу.

Асоціація вбачає резонним та доцільним, що згідно з діючим законодавством МОЗ, що є органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, приймає рішення про допуск продукції на ринок України. Саме МОЗ є визначальною інституцією, яка відповідає за лікувальний процес у державі. Лікарські засоби та інша продукція фармацевтичного ринку є, фактично, основним засобом, який практично дозволяє працівникам охорони здоров’я здійснювати свої функції. Саме тому ліки, дозволені до застосування в Україні, мають відповідати трьом основним критеріям: якість, безпека та ефективність. Забезпечити ці критерії дозволяє існуюча на сьогодні збалансована система реєстрації лікарських засобів через:

  • процедури незалежної експертизи фармацевтичної продукції на етапі допуску на ринок;
  • оцінку рівня виробництва;
  • подальший моніторинг обігу ліків на ринку, включаючи відповідний обмін інформацією між незалежними установами в системі МОЗ.

Тому відрив системи реєстрації лікарських засобів від МОЗ та передача відповідних компетенцій іншій структурі містять ряд загроз та ризиків як для учасників ринку, так і для пацієнтів.

Загроза 1: концентрація дозвільних та контролюючих функцій у одного регуляторного органу створює підґрунтя для розвитку корупційних схем.

Загроза 2: некомпетентність регуляторного органу в питаннях забезпечення та реалізації лікувального процесу може призвести до порушень у системі забезпечення населення ліками.

Загроза 3: порушення існуючої структури системи реєстрації лікарських засобів може призвести до дестабілізації і так нестабільного та вкрай чутливого ринку лікарських засобів, що на тлі зростання цін та обмеження фізичної та економічної доступності ліків для населення може призвести до соціального вибуху.

Підсумовуючи вищезазначене, хочемо ще раз звернути увагу, що запропонований текст змін до постанови КМУ від 26.05.2005 р. № 376 протирічить державній політиці України у сфері охорони здоров’я. З огляду на перераховані вище аргументи, Асоціація вбачає неприпустимим передачу повноважень щодо реєстрації лікарських засобів від МОЗ іншому регуляторному органу та вбачає за доцільне в умовах політичної та економічної нестабільності забезпечити збереження системи в існуючій формі та структурі, що у відповідності з Європейською практикою дозволяє гарантувати безпечне та ефективне споживання ліків в Україні.

За матеріалами, наданими Асоціацією

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті