Законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів»

14 Жовтня 2022 12:21 Поділитися

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» та статті 89 Регламенту Верховної Ради України в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проєкт Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів.

Представляти проєкт Закону під час його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України С.В. Кузьміних.

Народні депутати УкраїниС.В. Кузьміних та інші

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проєкту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів

  1. Обґрунтування необхідності прийняття проєкту Закону

На сьогоднішній день, в Україні здійснюється обіг товарів, які за своїм впливом на фізіологічні процеси в організмі людини можуть бути віднесені як до лікарських засобів, так і до суміжних категорій (дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продукти для контролю ваги тощо).

Всі процеси від створення до обігу лікарських засобів і державного контролю над ними врегульовані Законом України «Про лікарські засоби». В цей час повнота відповідальності за процеси від створення до обігу наведених суміжних категорій покладена на виробника. Державний контроль над цими процесами фактично відсутній, що дає можливість недобросовісним виробникам допускати численні зловживання. Під час вибіркового контролю в сертифікованих державних лабораторіях у суттєво більшій половині випадків виявлені порушення, що становлять загрозу для життя і здоров’я людей. Серед яких:

  • наявність в дієтичних добавках і спеціальних харчових продуктах активних фармацевтичних інгредієнтів, у тому числі рецептурних, які мають бути присутніми виключно в лікарських засобах;
  • присутність шкідливих для організму речовин; відсутність заявлених у складі біологічно активних речовин;
  • не підтвердження терміну придатності і подібне.

Зважаючи на зазначене, існує нагальна необхідність внесення відповідних змін до діючих нормативно-правових актів з метою встановлення ефективного державного контролю за виробництвом та подальшим обігом даної групи товарів.

  1. Цілі та завдання проєкту Закону

Метою законопроєкту є впровадження в Україні ефективної системи контролю над суміжними лікарським засобам категоріями товарів (дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продуктів для контролю ваги тощо), який буде забезпечувати безпеку таких товарів для громадян і швидке вилучення з обігу неякісної продукції або такої, яка випущена із свідомими порушеннями, при відповідності цієї системи кращому досвіду європейських країн.

  1. Загальна характеристика і основні положення проєкту Закону

Проєктом Закону пропонується надати повноваження центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів (Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками) щодо:

– розроблення та затвердження гігієнічних вимог до дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

– забезпечення створення та ведення державного реєстру дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

– організації та здійснення державного контролю за виробництвом та обігом дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги.

Для досягнення поставленої мети, законопроєктом вносяться відповідні зміни до Законів України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного погодження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин», «Про лікарські засоби».

Законопроєкт системно пов’язаний із проєктом Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності у сфері обігу окремих видів харчових продуктів, який є похідним від нього.

  1. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Правовідносини в зазначеній сфері регулюються Конституцією України, Законами України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного погодження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин», «Про лікарські засоби» та іншими нормативно-правовими актами.

Положення даного законопроєкту не потребують внесення змін до інших Законів України.

  1. Фінансово-економічне обґрунтування проєкту Закону

Прийняття проєкту Закону не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України або місцевих бюджетів.

  1. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проєкту Закону

Прийняття проєкту Закону убезпечить громадян України від свідомого, або частіше несвідомого вживання неякісної продукції в категоріях, суміжних з лікарськими засобами (дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продукти для контролю ваги тощо), в тому числі замість лікарських засобів і призначень лікарів, що буде важливим внеском в загальне піклування про здорове, повноцінне і довголітнє життя наших співгромадян.

Разом до Перемоги! Слава Україні!

Народні депутати УкраїниС.В. Кузьміних та інші

Проєкт

зареєстрований в Парламент

06.10.2022 р. за № 8113

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законів України:

  1. У Законі України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 41–42, ст. 2024 із змінами):

1) пункт 20 частини першої статті 1 після слова та знаків «виключним),» доповнити словами та знаком «в межах фізіологічних норм задля поживного або фізіологічного ефекту,»;

2) частину першу статті 5 доповнити абзацом такого змісту:

«центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів.»;

3) частину другу статті 6 викласти у такій редакції:

«2. Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, затверджує:

показники безпечності харчових продуктів та інших об’єктів санітарних заходів;

критерії віднесення води питної до категорії «вода питна мінеральна»;

Порядок створення та ведення реєстру дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

Порядок здійснення державного контролю дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги в закладах охорони здоров’я;

гігієнічні вимоги до дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, харчових продуктів для контролю ваги.

Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.»;

  1. Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного погодження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 31, ст.343 із змінами) доповнити статтею 61 такого змісту:

«Стаття 61. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів.

  1. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів:

1) забезпечує створення та ведення державного реєстру дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

2) організовує та здійснює державний контроль за діяльністю закладів охорони здоров’я з реалізації дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

3) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.».

  1. Пункт 2 частини першої статті 5 Закону України «Про лікарські засоби» (№ 2469-ІХ, прийнятий 28.07.2022 р.) після слів «законами України» доповнити словами та знаками «(дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продукти для контролю ваги);».

ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

  1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.
  2. Кабінету Міністрів України до введення в дію цього Закону:

1) привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для його реалізації;

2) забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

до проєкту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо покращення обігу окремих видів харчових продуктів

Зміст положення (норми) чинного акта законодавства Зміст відповідного положення (норми) проєкту акта
1. Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»

(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014 р., № 41–42, ст. 2024)

Стаття 1. Терміни та їх визначення

1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

1) агропродовольчий ринок — суб’єкт господарювання, що створює належні умови для реалізації (оптової реалізації) сільськогосподарської продукції, в тому числі харчових продуктів, на спеціально оснащених та відведених місцях відповідно до закону;

20) дієтична добавка — харчовий продукт, що споживається у невеликих визначених кількостях додатково до звичайного харчового раціону, який є концентрованим джерелом поживних речовин, у тому числі білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин (цей перелік не є виключним), і виготовлений у вигляді таблеток, капсул, драже, порошків, рідин або інших формах;

Стаття 1. Терміни та їх визначення

1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

1) агропродовольчий ринок — суб’єкт господарювання, що створює належні умови для реалізації (оптової реалізації) сільськогосподарської продукції, в тому числі харчових продуктів, на спеціально оснащених та відведених місцях відповідно до закону;

20) дієтична добавка — харчовий продукт, що споживається у невеликих визначених кількостях додатково до звичайного харчового раціону, який є концентрованим джерелом поживних речовин, у тому числі білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин (цей перелік не є виключним), в межах фізіологічних норм задля поживного або фізіологічного ефекту, і виготовлений у вигляді таблеток, капсул, драже, порошків, рідин або інших формах;

Стаття 5. Центральні органи виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів

1. До системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать:

Кабінет Міністрів України;

центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я;

центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).

Абзац відсутній

Стаття 5. Центральні органи виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів

1. До системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належить:

Кабінет Міністрів України;

центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я;

центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган);

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів.

Стаття 6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я

2. Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, затверджує:

показники безпечності харчових продуктів та інших об’єктів санітарних заходів;

критерії віднесення води питної до категорії “вода питна мінеральна”;

методичні настанови та розміщує їх на своєму офіційному сайті наступного дня після затвердження;

вимоги до складу дитячих сумішей початкових, дитячих сумішей для подальшого годування, дитячого харчування на основі зернових, продуктів прикорму та води для дитячого харчування;

вимоги до складу харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

вимоги щодо використання пестицидів під час первинного виробництва продукції, призначеної для виробництва дитячого харчування, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, харчових продуктів для контролю ваги, та максимальних рівнів залишків пестицидів у таких харчових продуктах;

вимоги до складу дитячих сумішей початкових та дитячих сумішей для подальшого годування, виготовлених на основі білкового гідролізату;

вимоги до інформації про дитяче харчування, включаючи твердження про користь для здоров’я та про поживну цінність, а також умови використання таких тверджень;

вимоги до просування на ринок, у тому числі реклами та комерційної практики, дитячих сумішей початкових та дитячих сумішей для подальшого годування;

вимоги до інформації, яка повинна надаватися щодо годування дітей грудного та раннього віку;

окремі показники якості харчових продуктів, крім харчових продуктів, передбачених абзацом шостим частини першої статті 7 цього Закону.

Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Стаття 6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я

2. Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, затверджує:

показники безпечності харчових продуктів та інших об’єктів санітарних заходів;

критерії віднесення води питної до категорії «вода питна мінеральна»;

Порядок створення та ведення реєстру дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

Порядок здійснення державного контролю дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги в закладах охорони здоров’я;

гігієнічні вимоги до дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, харчових продуктів для контролю ваги.

Центральний орган виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я, здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

2. Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного погодження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин»

(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 31, ст.343)

Стаття відсутня

Стаття 61. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів.

1. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері контролю якості та безпеки лікарських засобів:

1) забезпечує створення та ведення державного реєстру дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

2) організовує та здійснює державний контроль за діяльністю закладів охорони здоров’я з реалізації дієтичних добавок, харчових продуктів для спеціальних медичних цілей та харчових продуктів для контролю ваги;

3) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

3. Закон України «Про лікарські засоби»

(№ 2469-ІХ, прийнятий 28.07.2022 р.)

Стаття 5. Сфера дії Закону

1. Дія цього Закону поширюється на:

Стаття 5. Сфера дії Закону

1. Дія цього Закону поширюється на:

2) правовідносини у сфері обігу продуктів (товарів), які з урахуванням усіх їх характеристик можуть бути віднесені як до лікарських засобів, так і до інших продуктів, обіг яких регулюється іншими законами України;

2) правовідносини у сфері обігу продуктів (товарів), які з урахуванням усіх їх характеристик можуть бути віднесені як до лікарських засобів, так і до інших продуктів, обіг яких регулюється іншими законами України (дієтичні добавки, харчові продукти для спеціальних медичних цілей, харчові продукти для контролю ваги);

Народні депутати УкраїниС.В. Кузьміних та інші

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті