— Як відбувається підготовка спеціалістів з фармаконагляду?
М.М. Корда:
— До недавнього часу в Україні навчання з фармаконагляду часто відбувалося як самоосвіта або через окремі курси від приватних провайдерів. Такі підходи не суперечать світовій практиці, але мають як переваги, так і недоліки. Але зараз уже є навчання, яке проводиться системно за затвердженими програмами відповідної тривалості, яке розроблене за положеннями належних практик фармаконагляду, що реалізується в університетах і підтверджується державним сертифікатом. За кордоном також широко використовують короткострокові навчальні заходи (вебінари, семінари, майстер-класи) для оновлення знань чи отримання нової інформації.
О.В. Матвєєва:
— Якщо підготовка проводиться висококваліфікованими тренерами, вони можуть ефективно передати знання учасникам вебінарів, семінарів або тренінгів. Проте зазвичай не відбувається систематичної перевірки рівня отриманих знань. Аналогічна ситуація і з самонавчанням: претендент опановує нормативно-правові акти та настанови, читає спеціалізовану літературу, але також без системної верифікації знань. Крім того, послідовність і напрямки вивчення визначає той, хто сам опановує знання, тобто відсутній загальноприйнятий стандарт. Нарешті, кожен провайдер підтверджує навчання власним документом, який не має уніфікованого державного формату. Ще важливо зазначити, що існує постійний дефіцит кваліфікованих фахівців у сфері фармаконагляду, зумовлений 3 ключовими причинами, як-от:
- обмежені ресурси: системні знання з фармаконагляду обмежені й базуються лише на окремих наказах Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України (№№ 898, 620) та фрагментарних елективних курсах в університетах. Це не забезпечує повноцінної освітньої програми та стандартного рівня компетентності;
- необов’язковість навчання: вивчення фармаконагляду на етапі переддипломної освіти не є обов’язковим;
- відсутність відповідних освітніх програм: відсутні державні програми формального післядипломного навчання у цій сфері.
Наслідком є недостатня підготовка кандидатів для роботи у фармацевтичних компаніях та закладах охорони здоров’я (ЗОЗ). Це створює дисонанс: претенденти часто мають високі фінансові очікування, але їхні практичні навички, здебільшого здобуті самостійно, є недостатніми. Роботодавці змушені інвестувати значні ресурси у додаткове навчання нових працівників, а в системі ЗОЗ до цього додаються такі виклики, як недооцінка ролі фармаконагляду та пріоритетність клінічних фахівців. Розв’язання цього дисонансу потребує системного навчання працівників.
Розв’язати проблему відповідності вимог роботодавців і водночас задовольнити очікування самих фахівців, як зазначила О.В. Матвєєва, може створення професійних стандартів, зокрема стандарту «Професіонал з фармаконагляду» (текст стандарту доступний за QR-кодом).
М.М. Корда:
— Важливо, що професійний стандарт відповідає потребам галузі охорони здоров’я. У ньому чітко визначені основна мета професійної діяльності, загальні та професійні компетентності, трудові функції, знання, уміння й навички, якими має володіти професіонал з фармаконагляду. Також важливо, що в документі зазначено можливі місця працевлаштування професіонала з фармаконагляду (назви типових посад і місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства / установи).
Водночас потребує доопрацювання наступне. У п. 2.2 («Підвищення кваліфікації без присвоєння нового рівня освіти (назва кваліфікації)») зазначено, що підвищення кваліфікації може здійснюватися через формальну, неформальну чи інформальну освіту.
З огляду на сучасну парадигму безперервного підвищення кваліфікації працівників сфери охорони здоров’я, лише формальна освіта може забезпечити видачу сертифіката про присвоєння / підтвердження професійної кваліфікації / рівня професійної кваліфікації у сфері охорони здоров’я. Це підтверджує необхідність формалізації, нормативного врегулювання та стандартизації навчальних програм у сфері фармаконагляду. Інші форми навчання не гарантують достатньої глибини та актуальності отриманих компетентностей, що може ставити під сумнів рівень підготовки фахівця, глибину та актуальність отриманих ним знань. Цю позицію додатково підкріплюють й низка інших нормативних документів.
ТНМУ імені І.Я. Горбачевського став одним із перших закладів вищої освіти, який практично реалізував зазначений підхід.
У зв’язку з набуттям чинності відповідних нормативних актів процес упорядкування надання професійних кваліфікацій почав отримувати додаткове регулювання. Новий Єдиний реєстр кваліфікацій — Класифікатор професій — має забезпечити уніфікацію підходів до видачі документів про кваліфікацію та підвищити прозорість процедури. Водночас поки що зберігаються суттєві відмінності в підходах до видачі сертифікатів між вишами та кваліфікаційними центрами.
Що стосується ТНМУ, який став ініціатором у підготовці професіоналів з фармаконагляду, то результати рейтингових оцінок за 2024–2025 рр. підтверджують високі позиції ТНМУ серед медичних і загальних вишів України. Ці досягнення, а також сильна кадрова база й практичний досвід у фармаконагляді забезпечили роль університету як одного з лідерів у підготовці фахівців.
Наразі Тернопільський осередок фармаконагляду є одним із найпотужніших в Україні як за кількістю, так і якістю повідомлень про несприятливі наслідки застосування лікарських засобів, а також за кадровим потенціалом.
Вважаю за необхідне висловити щиру вдячність М.І. Перегінцю та професору М.П. Скакуну, які знаходилися біля витоків упровадження фармаконагляду на Тернопільщині. Окремо хочу подякувати професору К.А. Посоховій, яка впродовж багатьох років очолює Тернопільське регіональне відділення з фармаконагляду, а також працівникам відділення О.М. Олещук, Л.М. Матюк та В.В. Шманьку за їхню послідовну і віддану працю. Уперше в 2000 р. у підручнику «Фармакологія» під редакцією М.П. Скакуна та К.А. Посохової була опублікована інформація про фармаконагляд і карта-повідомлення для реєстрації випадків побічних реакцій та відсутності ефективності лікарських засобів. У 2023 р. вчені ТНМУ (Посохова К.А., Олещук О.М., Корда М.М., Шевчук О.О. та Чернишова В.В.) видали навчальний посібник «Побічна дія ліків», який невдовзі було перекладено англійською мовою.
Після створення професійного стандарту «Професіонал з фармаконагляду» викладачі та фахівці з фармаконагляду в Україні швидко започаткували освітньо-професійну програму «Фармаконагляд: фундаментальний курс з підготовки професіонала», яку затвердила вчена рада ТНМУ 28 листопада 2023 р. Після успішного складання курсу здобувач відповідного напрямку отримує сертифікат державного зразка про отримання професії «Професіонал з фармаконагляду».
У підсумку учасники діалогу дійшли наступних ключових висновків:
1. Держава розпочала процес створення і вдосконалення професійних стандартів у сфері фармаконагляду.
2. Розпочато підготовку професіоналів з фармаконагляду як для фармацевтичної галузі, так і системи охорони здоров’я.
3. Навчальний процес здійснюється державною установою за затвердженою програмою, формальною освітою, українською мовою, що підвищує якість підготовки.
4. Перші 12 професіоналів у 2025 р. отримали державні сертифікати нового зразка; у грудні 2025 р. завершує навчання 2-й набір, а в лютому 2026 р. розпочинає роботу 3-тя група. Ми сподіваємося на подальше безперервне функціонування програми.
за матеріалами, наданими пресслужбою компанії «Асіно Україна»
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим