Юридичний коментар щодо змін у законі «Про рекламу»

Як вже повідомляло наше видання (див.?«Щотижневик АПТЕКА» № 23 (694) від 08.06.2009 р.), 4 квітня 2009 р. було прийнято в цілому проект Закону України від 19.12.2008 р. № 3513 «Про внесення зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу». Метою законопроекту є встановлення абсолютної заборони робити посилання у рекламі на те, що рекламований товар має лікувальні властивості, якщо такі властивості не підтверджені у встановленому законодавством порядку. Пропонуємо вашій увазі коментар фахівців юридичної компанії «Правовий альянс» з цього приводу.

Андрій Горбатенко, старший юрист ЮК «Правовий альянс»

А. Горбатенко

Чинна редакція Закону України «Про рекламу» містить таку заборону виключно щодо реклами косметичних засобів, харчових продуктів, вітамінних та інших харчових добавок.

У цілому такий підхід є позитивною тенденцією, оскільки встановлення вказаної заборони дозволить усунути рекламу, яка маніпулює бажанням людини вилікувати певну хворобу та пропонує цілий арсенал «чудодійних» засобів. Однак є певні зауваження безпосередньо до редакції законопроекту.

У чинній редакції частина 9 ст. 21 Закону України «Про рекламу» звучить таким чином: «9. У рекламі косметичних засобів, харчових продуктів, вітамінних та інших харчових добавок забороняється посилання на те, що ці товари мають лікувальні властивості, якщо такі властивості не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров’я».

Законопроектом пропонується слова «косметичних засобів, харчових продуктів, вітамінних та інших харчових добавок» замінити словами «товарів, що не належать до лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації».

Отже, змінена редакція частини 9 виглядатиме так: «9. У рекламі товарів, що не належать до лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, забороняється посилання на те, що ці товари мають лікувальні властивості, якщо такі властивості не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров’я».

Не є однозначним для сприйняття перелік об’єктів реклами, на які розповсюджується заборона. Більш вірогідно, що забороняється реклама саме товарів, які не належать ані до лікарських засобів, ані до медичної техніки, ані до методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації. Крім того, перелік об’єктів може бути помилково сприйнято як 1) товари, що не належать до лікарських засобів, 2) медичну техніку, 3) методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.

Наведена неоднозначність підтверджується висновком Головного науково-експертного управління від 11.02.2009 р. до законопроекту, виходячи з якого перелік об’єктів реклами було сприйнято саме у другому значенні, зокрема у рекомендаціях Головного управління пропонується частину 9 викласти у такій редакції: «9. У рекламі товарів, які не належать до лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється посилання на те, що ці товари та методи мають лікувальні властивості, якщо вони не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров’я».

Слід також зазначити, що відповідно до абзацу першого частини 1 ст. 21 Закону України «Про рекламу» дозволяється реклама лише таких лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що в установленому порядку дозволені спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров’я до застосування в Україні.

Отже, враховуючи наведене, з метою усунення неоднозначностей частина 9 може бути викладена у такій редакції: «9. Забороняється посилання у рекламі товарів на те, що вони мають лікувальні властивості, якщо такі властивості не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з охорони здоров’я».

Андрій Горбатенко,
старший юрист ЮК «Правовий альянс»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи