КРУ проаналізувало наукову діяльність НАМН України

27 Липня 2011 4:02 Поділитися

КРУ проаналізувало наукову діяльність НАМН УкраїниГоловне контрольно-ревізійне управління України (КРУ) провело аудит ефективності використання НАМН України бюджетних коштів (2,1 млрд грн.), спрямованих на наукову діяльність у 2009–2010 рр.: фундаментальні дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням.

За бюджетні кошти виконано 135 фундаментальних досліджень, 241 прикладну розробку, створено 171 нову технологію, у клініках науково-дослідних установ НАМН України проліковано 297,7 тис. хворих, проведено 158,7 тис. операцій із застосуванням експериментальних та нових медичних технологій.

Однак результати наукової діяльності НАМН України впроваджуються зазвичай у підвідомчих їй науково-дослідних установах, що становлять лише 1,5% загальної кількості закладів охорони здоров’я.

Під час аудиту виявлено, що низький рівень впровадження наукових результатів НАМН спричинений низкою факторів.

По-перше, положення нормативно-правових актів, що регулюють процедури базового та програмно-цільового фінансування, не передбачають чіткого взаємозв’язку між обсягами фінансування наукових установ та якісними результатами їхньої діяльності.

Чинне законодавство передбачає щорічне затвердження КМУ переліків науково-дослідних установ, які будуть отримувати базове фінансування з Державного бюджету, а також розмір таких коштів у розрізі кожної установи. Однак їх перелік не поновлювався з 1999 р.

Повнота застосування програмно-цільового методу фінансування наукової діяльності гальмується через формальний конкурсний добір виконавців наукових досліджень та невизначеність результативних показників для оцінки досягнення мети.

Добір наукових тематик та їхніх виконавців здійснювали вчені ради науково-дослідних установ, а не МОЗ. НАМН України лише затверджувала запропоновані теми, жодної з яких у дослідженому періоді не відхилено.

Розроблена фахівцями академії Концепція забезпечення розвитку медичної галузі на 2009–2011 рр. не містить якісних і кількісних характеристик наукової продукції, місця та очікуваних результатів її впровадження. Як наслідок, показників, передбачених паспортами досліджених бюджетних програм, також недостатньо для повноти оцінки стану їхнього виконання.

Варто підкреслити, що Європейська комісія визначила 76 індикаторів результативності наукової діяльності, із яких 4 належить до індикаторів прямого результату (патентна активність), 8 — до індикаторів впливу науково-технічної та інноваційної діяльності на економічну діяльність. Утім, вітчизняне законодавство дозволяє застосовувати лише 4 із зазначених показників, що вказує на необхідність здійснення перегляду наявних підходів і методів оцінювання з приведенням їх у відповідність до міжнародних норм.

По-друге, низький рівень впровадження результатів наукових досліджень викликаний недостатньою взаємодією між НАМН та МОЗ, а також іншими центральними органами виконавчої влади, зацікавленими в наукових розробках у галузі медицини.

У 2009–2010 рр. за державним замовленням МОЗ та Міністерства з питань житлово-комунального господарства України НАМН виконала 64 та 58 наукових робіт (лише 11% від їх загальної кількості) відповідно. Решту тематик наукових досліджень академія визначала самостійно, користуючись правом самоврядності, при цьому МОЗ як головний орган у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я у 2009–2010 рр. фактично не брало участі в цьому процесі. До того ж база нововведень МОЗ не поповнюється досягненнями НАМН України, що обмежує доступ закладів охорони здоров’я до інформації про наукові результати академії та унеможливлює надання оцінки якості наукових розробок лікарями.

По-третє, недостатність капітальних вкладень в об’єкти незавершеного будівництва та ремонти приміщень не дає можливості підвищити результативність роботи НАМН України та підвідомчих їй установ. Досі не завершено будівництво 4 об’єктів із будівельною готовністю 24–78%, розпочате ще у 80-х роках ХХ ст., добудова яких необхідна для розширення діяльності академії.

За матеріалами www.dkrs.gov.ua

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті