Проект постанови ВРУ «Про скасування рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів»

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Керуючись статтею 93 Конституції України, статтею 12 Закону України «Про статус народного депутата України», статтею 48 Регламенту Верховної Ради України вносимо на розгляд Верховної Ради України проект постанови «Про скасування рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327)».

Доповідати проект постанови під час його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Шурма Ігор Михайлович.

Народні депутати України І.М. ШУРМА
М.М. ПАПІЄВ
О.С. МУСІЙ

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
ДО ПРОЕКТУ ПОСТАНОВИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ «ПРО СКАСУВАННЯ РІШЕННЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ВІД 19 ЖОВТНЯ 2017 РОКУ ПРО ПРИЙНЯТТЯ В ЦІЛОМУ ПРОЕКТУ ЗАКОНУ «ПРО ДЕРЖАВНІ ФІНАНСОВІ ГАРАНТІЇ НАДАННЯ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ ТА ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ» (№6327)»

1. Обґрунтування необхідності, цілі та завдання прийняття проекту Постанови

Необхідність скасування рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327) полягає у наступному.

1. Рішенням Конституційного Суду України від 29 травня 2002 року №1-3/2002 «У справі за конституційним поданням 53 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положення частини третьої статті 49 Конституції України «у державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно» (справа про безоплатну медичну допомогу) встановлено, що положення «у державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно» треба розуміти так, що у державних та комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається всім громадянам незалежно від її обсягу та без попереднього, поточного або наступного їх розрахунку за надання такої допомоги». Разом з тим, положення законопроекту (статті 4, 7 та інші) передбачають тільки часткову оплату за рахунок держави такої допомоги. Зокрема, це стосується медичних послуг і лікарських засобів, пов’язаних із наданням вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги. Отже, у разі прийняття проекту, якщо у застрахованої особи після надання їй безкоштовної екстреної медичної допомоги будуть відсутні фінансові можливості для часткової оплати спеціалізованої та/або високоспеціалізованої медичної допомоги, така особа не зможе реалізувати конституційне право на медичну допомогу.

Конституція України містить застереження, за яким при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (стаття 22). Проте, запропонований механізм зміни бюджетного фінансування закладів охорони здоров’я, які надають безоплатну медичну допомогу громадянам на механізм лише часткової оплати з боку держави медичних послуг порушує даний конституційний припис. Такі положення проекту суперечать і статті 64 Конституції України, за якою гарантовані статтею 49 Конституції України не можуть бути обмежені інакше як в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Тому прийняття проекту Закону призведе до звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, що не допускається при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів згідно з ч. 3 ст. 22 Конституції України.

2. 08.06.2017 року Верховна Рада України прийняла за основу проект Закону України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів». Натомість до другого читання профільним комітетом внесено проект «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».

При цьому, проект, прийнятий за основу містив 16 статей та розділ «Прикінцеві та перехідні положення», який складався із 11 пунктів. У той же час, проект, що було підготовлено до другого читання містив вже 13 статей та 8 пунктів «Прикінцевих та перехідних положень». Аналіз текстів проектів засвідчує, що це різні документи, один з яких (прийнятий за основу) спрямований на визначення державних фінансових гарантій надання пацієнтам необхідних медичних послуг та лікарських засобів за рахунок коштів Державного бюджету України, а другий проект — підготовлений профільним комітетом до другого читання — на визначення державних фінансових гарантій надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету Украї­ни за програмою медичних гарантій. Тобто, на етапі другого читання комітетом змінено предмет правового регулювання закону.

Отже, при підготовці даного документа було порушено статтю 116 Регламенту Верховної Ради України, за якою пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу.

Відповідно до ч. 3 ст. 19 Конституції України органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19 жовтня 2017 року перед тим, як головуючий на пленарному засіданні оголосив про свій намір поставити проект Закону України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327)» на голосування в цілому, народний депутат України Шурма І.М. зазначив, що у нього є концептуальні зауваження до даного проекту.

Згідно із частиною четвертою статті 102 «за рішенням Верховної Ради допускається остаточне прийняття законопроекту (крім проектів кодексів і законопроектів, які містять понад 100 статей, пунктів) відразу після першого чи другого читання, якщо законопроект визнано таким, що не потребує доопрацювання, та якщо не надійшло зауважень щодо його змісту від народних депутатів, інших суб’єктів права законодавчої ініціативи, юридичного чи експертного підрозділів Апарату Верховної Ради».

Відповідно до частини п’ятої статті 121 Регламенту Верхов­ної Ради України після завершення постатейного розгляду законопроекту Верховна Рада проводить голосування щодо прийняття законопроекту в другому читанні. Якщо до законопроекту немає зауважень народних депутатів, головуючий на пленарному засіданні може поставити його на голосування в цілому як акт Верховної Ради.

Оскільки зауваження до змісту законопроекту були висловлені народним депутатом, остаточне прийняття законопроекту (у цілому) суперечить Регламенту Верховної Ради України.

Відповідно до ч. 1 ст. 48 Регламенту, рішення Верховної Ради можуть бути скасовані Верховною Радою до підписання відповідного акту Верховної Ради Головою Верховної Ради України.

2. Мета і шляхи її досягнення

Мета проекту полягає у скасуванні рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327), яке прийнято з порушенням вимог Регламенту Верховної Ради України.

3. Загальна характеристика і основні положення

Проектом, відповідно до статті 48 Регламенту Верховної Ради України, пропонується скасувати рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327) як таке, що прийняте з грубим порушенням вимог Конституції України та Регламенту Верховної Ради України.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Нормативно-правовими актами в даній сфері правового регулювання є Конституція України, Закон України «Про Регламент Верховної Ради України».

Реалізація проекту Постанови не потребує внесення змін до інших нормативно-правових актів.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття проекту Постанови та її реалізація не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків

Схвалення проекту дозволить вжити дієвих заходів щодо усунення порушень вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» під час прийняття рішень Верховною Радою України.

Народні депутати України І.М. ШУРМА
М.М. ПАПІЄВ
О.С. МУСІЙ

 

Проект
від 20.10.2017 р. реєстраційний № 6327-П

ПОСТАНОВА
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про скасування рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327)

Верховна Рада України постановляє:

1. Скасувати рішення Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року про прийняття в цілому проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (№6327).

2. Ця Постанова набирає чинності з дня її опублікування.

Голова Верховної Ради УкраїниА. Парубій

ВИСНОВОК
Комітету ВРУ з питань регламенту та організації роботи Верховної Ради України
від 08.11.2017 р.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті