Автори звернень зазначали про можливі наслідки ухвалення зазначеного проєкту постанови КМУ: закриття аптек у сільській місцевості та на прифронтових територіях, зменшення асортименту лікарських засобів в аптечних закладах, припинення соціальних проєктів та програм лояльності, що обмежить доступ пацієнтів до дешевших препаратів. За цими зверненнями відкрито провадження Уповноваженого, що триває і в межах якого вже підготовлено та надіслано низку запитів, у тому числі до Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України, Державної податкової служби України, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
У рамках експертних консультацій порушено проблемні питання реалізації права громадян на доступ до лікарських засобів. Детально зупинилися на положеннях проєкту постанови КМУ щодо врегулювання питання маркетингових послуг.
Д. Лубінець звернув увагу присутніх на те, що за результатами публічного громадського обговорення проєкту постанови, яке тривало впродовж 1 міс, починаючи з 28 березня, звіт про результати проведення такого обговорення на сайті МОЗ України не було розміщено.
Зазначений проєкт документа неодноразово доопрацьовувався, у результаті чого 9 червня він знову був винесений МОЗ України на громадське обговорення. Водночас, за словами Д. Лубінця, винесений на розгляд профільного урядового комітету проєкт постанови КМУ відрізнявся від тієї версії, яка опрацьовувалася учасниками робочих нарад, про що під час засідання урядового комітету було окремо наголошено представницею Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з соціальних та економічних прав Оленою Колобродовою.
Протягом останніх 4 міс питання врегулювання надання маркетингових послуг лишається нерозв’язаним. У зв’язку з невизначеністю стану цього питання велика кількість учасників фармацевтичної галузі 16 червня 2025 р. підписали відкриту Декларацію про підтримку проєкту постанови КМУ щодо врегулювання надання маркетингових послуг у редакції, яка була винесена на громадське обговорення МОЗ України 28 березня 2025 р.
Серед підписантів декларації — професійні об’єднання зарубіжних виробників лікарських засобів, дистриб’юторів, аптечних закладів та фармацевтичних працівників, аптечні мережі, фармацевтичні заводи та фізичні особи — підприємці. Підписанти декларації вбачають за необхідне ухвалити проєкт постанови в узгодженій редакції між більшістю учасників ринку як консолідоване компромісне рішення. Тож учасники фармацевтичного ринку закликають МОЗ України прислухатися до консолідованої думки більшості його учасників і розглянути можливість ухвалення саме тієї редакції проєкту постанови, яка була підтримана більшістю представників фармацевтичної галузі та погоджена центральними органами виконавчої влади.
За словами заступниці голови Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Оксани Дмитрієвої, встановлена з 1 березня 2025 р. заборона на маркетингові договори не сприяла бажаному зниженню вартості лікарських засобів. На практиці ж виявилося, що ціни на ліки не тільки не знижуються (за винятком трохи більше ніж 300 позицій препаратів, українські виробники яких добровільно знизили вартість від 10 до 60%), а й в окремих випадках підвищуються.
На думку окремих учасників консультацій, якнайшвидше ухвалення порядку та умов надання маркетингових послуг та початок їх впровадження дозволять перезапустити фармацевтичний ринок, підтримувати соціальні напрямки роботи (наприклад мобільні аптечні пункти) та попередити закриття нерентабельних аптечних закладів, розміщених на прифронтових територіях, у сільській місцевості.
Омбудсман звернув увагу на те, що маркетингові договори — це добровільні комерційні відносини між учасниками ринку. Водночас ситуація призвела до того, що держава почала втручатися в це регулювання. Тож тепер потрібно шукати баланс між регуляторними функціями держави й принципами ринкової економіки.
За результатами обговорення Д. Лубінець окреслив подальші кроки з боку Офісу Омбудсмана України для розв’язання ситуації:
- Уповноважений візьме участь в обговоренні цієї постанови на засіданні Уряду;
- Омбудсман України та його представники долучаться до аналізу та експертної оцінки проєкту Закону України «Про фармацевтичну діяльність»;
- представники Уповноваженого у прифронтових регіонах проведуть моніторинг ситуації щодо доступу громадян до лікарських засобів, а також відправлять офіційні запити до Прем’єр-міністра України, міністра охорони здоров’я України щодо врегулювання окреслених під час експертних консультацій проблемних питань.
фото http://www.facebook.com/office.ombudsman.ua
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим