Аптечна професійна асоціація України (АПАУ) звернулася до Генерального Прокурора України з листом стосовно здійснення перевірки законності наказу МОЗ України від 28.02.2012 р. № 134 (анулювання ліцензій за порушення встановлених граничних надбавок).
Лист
Генеральному Прокурору України
Пшонці В.П.
Шановний Вікторе Павловичу!
АПАУ як всеукраїнська громадська організація, що об’єднує представників фармацевтичної галузі в більшості регіонів держави, змушена звернутися до Вас із наступного приводу.
19.03.2012 р. Міністерством юстиції України було зареєстровано наказ МОЗ України від 28.02.2012 р. № 134 «Про внесення зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами», відповідно до якого п. 2.8 розділу II Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами доповнено новим абзацом такого змісту:
- «дотримання граничних надбавок, встановлених Кабінетом Міністрів України. Факт відпуску або наявності в аптечному закладі лікарського засобу, гранична надбавка на який перевищує встановлену Кабінетом Міністрів України, унеможливлює виконання ліцензіатом Ліцензійних умов».
Прийняття МОЗ даного наказу суперечить нормам чинного законодавства з наступних причин.
Ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання ціноутворення та контроль за дотриманням цін, встановлених державою, не належить до компетенції МОЗ та Державної служби України з лікарських засобів, а віднесено до компетенції зовсім іншого виконавчого органу.
Таким чином, МОЗ, видавши наказ № 134, порушило згадану норму Конституції України.
Також МОЗ порушено положення ст. 8 Конституції України, згідно з якою цей документ має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України й повинні відповідати їй. Оскільки наказ № 134 як підзаконний нормативний акт суттєво змінює Закон України «Про ціни та ціноутворення» в частині відповідальності за порушення державної дисципліни цін, він є таким, що суперечить Конституції України.
Відповідно до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» ліцензійними умовами є нормативно-правовий акт, положення якого встановлюють кваліфікаційні, організаційні та технологічні вимоги для провадження певного виду господарської діяльності. При цьому питання дотримання саме економічних норм щодо провадження господарської діяльності, у тому числі й порядок контролю за формуванням цін на продукцію, цим Законом не передбачено.
Крім того, у положенні про Державну службу України з лікарських засобів, затвердженому Указом Президента України від 08.04.2011 р. № 440/2011, сказано, що Державна служба України з лікарських засобів як орган, що повинен здійснювати контроль за ліцензуванням господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, не наділена відповідними повноваженнями щодо контролю за додержанням державної дисципліни цін суб’єктами ліцензування.
Враховуючи вищевикладене, просимо Вас, Вікторе Павловичу, здійснити перевірку законності наказу МОЗ України № 134 та вжити передбачених законодавством заходів впливу щодо його скасування як такого, що суперечить нормам Конституції України, законам та указам Президента.
З повагою
О.І. Гуленко,
директор АПАУ
Коментарі