ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ
Відповідно до статті 93 Конституції України в порядку законодавчої ініціативи подається на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності».
Доповідати законопроект на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Кужель О.В.
Народні депутати України | Кужель О.В. |
Продан О.П. |
Мирний О.Б. |
Баландін С.В. |
Лук’янов В.В. |
Тігіпко С.Л. |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності»
1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту
На сьогодні, з боку держави, не забезпечено виготовлення необхідної кількості реєстраторів розрахункових операцій, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, які б відповідали вимогам чинного законодавства щодо передачі контрольно-звітної інформації у електронному вигляді до органів державної податкової служби України по дротових або бездротових каналах зв’язку за технологією НБУ (далі – РРО) для суб’єктів господарювання, на яких розповсюджується дія Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
За офіційним повідомленням на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики, що відбулось 22.05.2013 року, представника Державної податкової служби України, начальника управління перевірок з окремих питань Департаменту податкового та митного аудиту, А. Бондаренко, станом на 22.05.2013 року забезпечено наявність та підключено 30 тисяч РРО, що становить 12% від необхідної кількості РРО в Україні.
Окрім того, тільки 05.03.2013 року Державна податкова служба України, наказом «Про затвердження Державного реєстру РРО» № 51 затвердила Перелік РРО, які дозволені до первинної реєстрації. Проте, вказаний перелік не містить РРО, які б могли за своїми технічними характеристиками задовольнити потреби великих торгівельних мереж, оскільки вказані в переліку РРО мають низьку ресурсність друкувального пристрою та не можуть технічно забезпечити потреби зазначених підприємств.
Важливо те, що в Україні, на даний час, має місце ситуація за якої, значна кількість суб’єктів господарювання не має доступу до Інтернету у зв’язку із специфічним територіальним розташуванням та технологічними чинниками (сільська місцевість, розташування суб’єктів у низинах або відсутність покриття) у зв’язку із чим, позбавлені можливості власними силами забезпечити для себе наявність Інтернету.
При цьому, пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», вже з 01.01.2013 року введено в дію норми абзаців другого та третього п. 7 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо обов’язкового подання суб’єктами господарювання електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків РРО до органів державної податкової служби України по дротових або бездротових каналах зв’язку за технологією НБУ.
Настання відповідальності за неподання звітності в електронному вигляді згідно з п. 9 ст. 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010 № 2756 (далі – Закон від 02.12.2010), враховуючи зміни внесені до вказаного закону Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 № 3609 (далі – Закон від 07.07.2011) та Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 24.05.2012 № 4834, двічі відстрочувалось законодавцем.
Спочатку, відповідно до Закону від 02.12.2010 настання відповідальності відкладалось на 1 липня 2012 року, а потім, згідно з Законом від 24.05.2012 – настання відповідальності було відстрочено на 1 липня 2013 року.
Державою ще в грудні 2012 року (це граничний термін) мало бути забезпечено виготовлення стовідсоткової кількості нових моделей РРО (або модемів), якої було б достатньо для відповідних суб’єктів господарювання.
Враховуючи наведене, даним законопроектом пропонується відстрочити притягнення суб’єктів господарювання фіскальним органом до вищевказаної відповідальності до 1 липня 2014 року.
2. Цілі, завдання та основні положення законопроекту
Цілями та завданнями законопроекту є:
- врегулювання ситуації, що склалася із незабезпеченням з боку держави виготовлення РРО, які б відповідали вимогам чинного законодавства щодо передачі контрольно-звітної інформації у електронному вигляді; забезпечення потреби великих торгівельних мереж в РРО, які мають достатню ресурсність друкувального пристрою та вжиття заходів щодо сприяння у вирішенні питання по забезпеченню усіх суб’єктів господарювання доступом до Інтернету.
- унеможливлення необґрунтованого та незаконного притягнення фіскальними органами до відповідальності за неподання звітності в електронному вигляді згідно з п. 9 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та відстрочення притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності до 1 липня 2014 року.
3. Місце Закону в системі чинного законодавства
У даній сфері правового регулювання діє Податковий кодекс України, Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України», Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Реалізація запропонованого проекту потребує внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України».
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація положень Закону у разі його прийняття не призведе до додаткових видатків з Державного бюджету України.
5. Прогноз соціально-економічних, правових та інших наслідків прийняття Закону
Прийняття законопроекту забезпечить можливість, передусім для держави, в особі уповноважених інституцій, вжити усіх необхідних заходів для забезпечення виготовлення необхідних РРО та безболісного, для суб’єктів господарювання, впровадження нових технологій, які б відповідали вимогам чинного законодавства щодо передачі контрольно-звітної інформації у електронному вигляді до органів державної податкової служби України по дротових або бездротових каналах зв’язку.
Також, прогнозованим наслідком прийняття законопроекту є унеможливлення необґрунтованого та незаконного притягнення фіскальними органами до відповідальності за неподання звітності в електронному вигляді згідно з п. 9 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та відстрочення притягнення суб’єктів господарювання до такої відповідальності до 1 липня 2014 року.
Очікується, що прийняття даного законопроекту стане необхідним та логічним кроком з боку держави, який, в умовах поглиблення економічної кризи, зниження купівельної спроможності населення, забезпечить державну підтримку суб’єктів господарювання в України, гарантуватиме дотримання конституційних принципів верховенства права та недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав.
Народні депутати України | Кужель О.В. |
Продан О.П. |
Проект
від 30.05.2013 р. за реєстраційним № 2087а-1
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності
Верховна Рада України постановляє:
1. Внести наступні зміни до розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» (Офіційний вісник України від 10.12.2010 — 2010 р., № 92, том 1, стор. 347, стаття 3249, код акту 53776/2010): цифри і слово «1 липня 2013» замінити цифрами і словом «1 липня 2014».
2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.
3. Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування.
Голова Верховної Ради України |
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності»
Зміст положення (норми) чинного законодавства |
Зміст відповідного положення (норми) проекту акта |
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» |
|
II. Цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України ( 2755-17 ), крім абзаців другого – шостого підпункту 4 пункту 25 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2012 року, та абзаців тринадцятого – п’ятнадцятого підпункту 9 пункту 25 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 липня 2013 року. |
II. Цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України ( 2755-17 ), крім абзаців другого – шостого підпункту 4 пункту 25 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2012 року, та абзаців тринадцятого – п’ятнадцятого підпункту 9 пункту 25 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 липня 2014 року. |
Народні депутати України | Кужель О.В. |
Продан О.П. |
ВИСНОВОК
комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики
Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики на засіданні 20 червня 2012 року (протокол засідання №12) розглянув проекти Законів України:
«Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» (№2087а від 21.05.13р.), поданий народним депутатом України Гороховим С.О.;
«Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності» (№2087а-1 від 30.05.13 р.), поданий народними депутатами України Кужель О.В., Продан О.П., Мирним О.Б., Баландіним С.В., Лук’яновим В.В., Тігіпком С.Л.
Законопроектами пропонується внести зміни до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України».
Основною метою законопроектів є відстрочення до 1 липня 2014 року застосовування до суб’єктів господарювання фінансових санкцій в разі неподання до органів державної податкової служби звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, по дротових або бездротових каналах зв’язку.
Народні депутати – члени Комітету зазначили, що строк впровадження зазначених фінансових санкції за порушення вимог передачі звітної інформації з РРО вже двічі переносився законами України, а саме:
на 1 липня 2012 року – Законом України від 07.07.2011 №3609 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України»;
на 1 липня 2013 року – Законом України від 24.05.2012 № 4834 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України».
Перенесення у черговий раз на рік впровадження фінансових санкцій не досягне очікуваної законопроектом мети.
Для ефективного впровадженої нової системи РРО вбачається достатнім піврічний період для адаптації суб’єктами господарювання до застосування ними нових вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
У зв’язку з цим, у пункті 1 законопроекту (реєстр. № 2087а-1) необхідно слово «липня» замінити словом «січня».
Враховуючи зазначене, Комітет вирішив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності» (реєстр. №2087а-1 від 30.05.13р.), поданий народними депутатами України Кужель О.В., Продан О.П., Мирним О.Б., Баландіним С.В., Лук’яновим В.В., Тігіпком С.Л
2. Співдоповідачем від Комітету на засіданні Верховної Ради України визначити народного депутата України В.Ю. Хомутинніка – Голову Комітету з питань податкової та митної політики.
Голова Комітету | В.Ю. Хомутиннік |
ВИСНОВОК
на проект Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності» за неподання електронної звітності»
У законопроекті пропонується перенести термін набрання чинності абзаців 13-15 пп. 9 п. 25 розділу І Закону України «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України», положеннями яких встановлена відповідальність суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за неподання до органів державної податкової служби звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій по дротових або бездротових каналах зв’язку, в разі обов’язковості її подання, з 1 липня 2013 року на 1 липня 2014 року.
Необхідність прийняття законопроекту, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, обґрунтовується тим, що «станом на 22.05.2013 року забезпечено наявність та підключено 30 тисяч РРО, що становить 12% від необхідної кількості РРО в Україні» при тому, що «державою ще в грудні 2012 року (це граничний термін) мало бути забезпечено виготовлення стовідсоткової кількості нових моделей РРО (або модемів), якої було б достатньо для відповідних суб’єктів господарювання» (п. 1).
Головне управління, проаналізувавши законопроект, вважає за доцільне зазначити наступне.
Порядок подання суб’єктами господарювання до органів державної податкової служби по дротових або бездротових каналах зв’язку звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, був запроваджений 2 грудня 2010 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» № 2756-VI (із наступними змінами). З 1 липня 2013 року набирають чинності норми підпункту 9 пункту 25 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» № 2756-VI, якими встановлені санкції в передбачених законом розмірах за кожний випадок неподання такої звітності до органів державної податкової служби.
Звертаємо увагу, що набрання чинності норм щодо встановлення санкцій за кожний випадок неподання такої звітності до органів державної податкової служби відстрочувалось протягом 2011 та 2012 років законами України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» № 3609- VI та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» № 4834-VI .
Головне управління щодо пропозицій законопроекту вважає за доцільне зазначити, що питання запровадження відповідальності суб’єктів господарювання за вказані порушення має вирішуватися виключно в площині технічної спроможності виробників РРО забезпечити фактичну потребу в них у встановлені терміни, а також виконання відповідних технічних вимог до зазначених РРО, передбачених законодавством, зважаючи, зокрема, на те, що згідно зі ст. 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» на території України дозволяється застосовувати лише ті реєстратори розрахункових операцій, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій. При цьому Положення про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Враховуючи зазначене, для прийняття зваженого рішення щодо внесеного законопроекту доцільно отримати висновок Кабінет Міністрів України, який відповідно до п. 3 ст. 116 Конституції України забезпечує проведення фінансової, податкової політики, щодо фактичної можливості у суб’єктів господарювання забезпечити вимоги Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у встановлені законодавством строки.
Керівник Головного управління | В.І. Борденюк |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим