Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні)»

03 Вересня 2013 3:15 Поділитися

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні)»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

До мене, як до народного депутата України, надходять численні скарги, особливо від громадян похилого віку, щодо перевантаження рекламою ефірного часу телебачення. Найбільше це стосується реклами під час демонстрації художніх та телевізійних фільмів. Здебільшого за все під час демонстрації фільмів час на рекламу припадає більше ефірного часу, ніж на сам показ фільму. Як наслідок, телеглядачі, особливо пенсійного віку, за час реклами встигають забути, що вони переглядали.

Сьогодні на теренах українського телекомунікаційного простору склалася ситуація, коли подивитися по телебаченню фільм і навіть послухати прогноз погоди через велику кількість реклами стало для українців справжніми тортурами.

Були часи ,коли фільми і серіали рекламою ще не переривалися. До і після рекламні ролики були, а під час показу художньої чи документальної стрічки – ні. Але в 2004 році Національна рада з питань телебачення і радіомовлення ухвалила: рекламі в фільмах бути. Щоправда, обіцяли, що зовсім небагато – і так воно спочатку й було…

Тепер кожен художній фільм по телевізору телеглядачі вимушені переглядати як мінімум в півтора, а найчастіше, в два рази довше. Доходить уже до абсурду: звичайний прогноз погоди перебивається рекламою за кількістю кліматичних регіонів України, а 35-40-хвилинні фільми рекламні блоки ділять на три частини.

Грубо порушуються права споживачів (телеглядачів) при перегляді реклами лікарських засобів на телебаченні. Така реклама спрямована на прямого споживача, призводить до того, що громадяни, без попередніх консультацій з лікарями та встановлення правильного діагнозу захворювання, з урахуванням індивідуальних фізіологічних особливостей та протипоказань організму людини в кожному конкретному випадку, купують та вживають лікарські засоби, інформацію про які вони отримали з реклами, незважаючи на те що їх використання може не тільки не надати бажаного результату щодо покращення стану здоров’я, а й значною мірою погіршити його.

У зв’язку з проведенням такої реклами в Україні зростає тенденція до здійснення громадянами самолікування, що може негативно впливати на стан їх здоров’я, призводити до зростання кількості хронічних захворювань серед населення.

У той же час виробники лікарських засобів заінтересовані в тому, щоб їхній продукт купувався і споживався у великих кількостях. Недостатньо інформовані і, як правило, неосвічені в медичних питаннях споживачі, довіряючи рекламі, займаються самолікуванням, а також лікують своїх дітей без попередніх консультацій та порад фахівців.

Таким чином, реклама лікарських засобів завдає значної шкоди здоров’ю громадянам заборона її на телебаченні і радіо, у друкованих засобах масової інформації, засобами зовнішньої реклами у населених пунктах та на транспорті є нагальною необхідністю.

До речі, і в більшості країн Європейського Союзу на телебаченні повністю заборонена реклама ліків взагалі, а на безкоштовно трансльованих телеканалах ніякі програми і серіали рекламними роликами давно вже не перериваються.

2. Мета і шляхи її досягнення

 Законопроект має на меті захистити права споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні.

3. Правові аспекти

У даній сфері суспільно-економічних відносин діють Закони України «Про лікарські засоби», «Про рекламу».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття законопроекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

5. Прогноз результатів

Прийняття законопроекту сприятиме недопущенню зловживань та правопорушень у сфері розміщення реклами в Україні.

Прийняття Закону сприятиме захисту громадян від неконтрольованого потоку реклами, запобіганню вживання громадянами, без попередніх консультацій з лікарями із встановленням правильного діагнозу захворювання, з урахуванням індивідуальних фізіологічних особливостей та протипоказань організму кожної конкретної людини, лікарських засобів, інформацію про які вони отримали з реклами на телебаченні і радіо, у друкованих засобах масової інформації, зовнішньої реклами у населених пунктах та на транспорті, що сприятиме зниженню захворюваності та підвищенню працездатності громадян України.

Народний депутат України О.В. Пазиняк

Проект

від 19.04.2013 р. реєстраційний №2900

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні)

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законів України:

1. Частину третю статті 26 Закону України «Про лікарські засоби» (Відомості Верховної Ради України, 1996 p., № 22, ст. 86; 1997 p., № 15, ст. 115, із наступними змінами) виключити.

2. У Законі України «Про рекламу» (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 39, ст. 181; 2004 p., № 8, ст. 62; 2006 р., № 31, ст. 268; 2007 р., № 34, ст. 455; 2008 p., № 18, ст. 197; 2009 р., № 44, ст. 655; 2010 p., № 34, ст. 486; 2011 р., № 42, ст. 434; 2012 р., № 7, ст. 53):

1) у статті 13 частину п’яту викласти у такій редакції:

«5. Трансляція концертно-видовищних програм, передач може перериватися рекламою за умови, що між рекламними вставками програма, передача триває не менше 30 хвилин.

Реклама під час трансляції спортивних програм, передач розміщується в перервах між їх частинами.

Під час трансляції кіно- і телефільмів реклама розміщується перед початком фільму та/або після закінчення фільму.».

2) статтю 21 викласти в такій редакції:

«Стаття 21. Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації

1. Забороняється реклама лікарських засобів, крім реклами, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.

2. Дозволяється реклама:

медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, що в установленому порядку дозволені спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я до застосування в Україні;

3. Забороняється реклама допінгових речовин та/або методів для їх використання у спорті.

4. Реклама медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації не може містити посилань на терапевтичні ефекти стосовно захворювань, які не піддаються або важко піддаються лікуванню.

5. У рекламі медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення:

  • відомостей, які можуть справляти враження, що за умови застосування медичної техніки консультація з фахівцем не є необхідною;
  • відомостей про те, що лікувальний ефект від застосування медичної техніки є гарантованим;
  • зображень зміни людського тіла або його частин внаслідок хвороби, поранень;
  • тверджень, що сприяють виникненню або розвитку страху захворіти або погіршити стан свого здоров’я через невикористання медичної техніки та медичних послуг, що рекламуються;
  • тверджень, що сприяють можливості самостійного встановлення діагнозу для хвороб, патологічних станів людини та їх самостійного лікування з використанням медичних товарів, що рекламуються;
  • посилань на медичну техніку, методи профілактики, діагностики, лікування і реабілітації як на найбільш ефективні, найбільш безпечні, виняткові щодо відсутності побічних ефектів;
  • порівнянь з іншою медичною технікою, методами профілактики, діагностики, лікування і реабілітації з метою посилення рекламного ефекту;
  • посилань на конкретні випадки вдалого застосування медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації;
  • рекомендацій або посилань на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару чи послуги;
  • спеціальних виявлень подяки, вдячності, листів, уривків з них із рекомендаціями, розповідями про застосування та результати дії рекламованих товару чи послуги від окремих осіб;
  • зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій.

6. У рекламі медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється участь лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів.

7. У рекламі товарів та методів, що не належать до медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється посилання на те, що ці товари мають лікувальні властивості, якщо такі властивості не підтверджені у встановленому законодавством порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я.

8. Забороняється реклама проведення цілительства на масову аудиторію.

9. Забороняється реклама нових методів профілактики, діагностики, реабілітації, які перебувають на розгляді в установленому порядку, але ще не допущені до застосування.

10. Реклама послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, дозволяється лише за наявності відповідного спеціального дозволу на заняття народною медициною (цілительством), виданого спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я, і повинна містити номер, дату видачі зазначеного дозволу та назву органу, який його видав.

11. Положення цієї статті не поширюються на рекламу медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, а також яка розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.»;

3) доповнити частину першу статті 26 абзацом такого змісту: «центральний орган виконавчої влади з лікарських засобів — щодо реклами лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.».

 II. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити розроблення та прийняття міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади нормативно-правових актів відповідно до цього Закону.

 Голова Верховної Ради України

 ВИСНОВОК

на проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні)

(реєстраційний № 2900 від 19.04.2013 р.)

У законопроекті пропонується шляхом внесення змін до деякий статей закону України «Про рекламу» та «Про лікарські засоби» повністю заборонити рекламу лікарських засобів (крім реклами, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики), а також заборонити переривання рекламою трансляцій кіно- і телефільмів.

За результатами розгляду законопроекту Головне науково-експертне управління вважає за доцільне висловити щодо нього такі зауваження і пропозиції.

1. Як відомо, однією з основних ознак закону як нормативно-правового акту є його стабільність, що характеризується здатністю бути регулятором суспільних відносин впродовж тривалого часу без внесення до нього концептуальних (змістовних) змін.

У цьому контексті запропоновані зміни викликають певний сумнів, оскільки лише 13.07.2012 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері охорони здоров’я щодо посилення контролю за обігом лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок», яким (окрім іншого) були внесені зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу» та статті 26 Закону України «Про лікарські засоби», частину з яких поданим законопроектом пропонується або вилучити, або змінити їх редакцію.

2. Слід вказати також на те, що у змінах до статті 21 Закону України «Про рекламу» вживається некоректна назва центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. Так, у новій редакції частини другої цієї статті використовується найменування «спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері охорони здоров’я», а у частині десятій – «Міністерство охорони здоров’я України».

Виходячи з цього, виглядає незрозумілим наділення повноваженнями щодо контролю за рекламою лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації центрального органу виконавчої влади з лікарських засобів (зміни до статті 26 Закону України «Про рекламу»).

3. Проект закону має також техніко-юридичні недоліки. Так, пропонується виключити частину третю статті 26 Закону України «Про лікарські засоби», однак з наведених змін у Порівняльній таблиці до законопроекту видно, що фактично виключається частина четверта цієї статті. У змінах до статті 13 Закону України «Про рекламу» пропонується викласти її частину п’яту у новій редакції, хоча за змістом запропонованих змін з цієї частини виключаються тільки її два абзаци (4-й та 5-й).

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно направити на доопрацювання.

Перший заступник керівника Головного управління В. Шамота

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

На виконання доручення Голови Верховної Ради України В.В. Рибака від 23.04.2013 Комітет з питань свободи слова та інформації на своєму засіданні 4 вересня 2013 року (протокол № 14) розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні) (реєстр. № 2900 від 19.04.2013 р., внесений народним депутатом України В.Пазиняком).

Автор законопроекту пропонує внести зміни до статті 26 Закону України «Про лікарські засоби» та статей 13, 21, 26 Закону України «Про рекламу», за допомогою яких повністю заборонити рекламу лікарських засобів (крім реклами, яка розміщується у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів, розповсюджується на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики), а також заборонити переривання рекламою трансляцій кіно- і телефільмів.

На думку Комітету положення законопроекту не достатньо обґрунтовані автором. При цьому члени Комітету відзначили, що в частині щодо реклами на телебаченні положення законопроекту є альтернативними до положень прийнятого у першому читанні законопроекту про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо приведення у відповідність із Європейською конвенцією про транскордонне телебачення) (реєстр. № 0940).

Погоджуючись з Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України Комітет вважає, що в частині заборони реклами лікарських засобів законопроект є неактуальним, оскільки лише у 2012 році було кардинально змінено умови рекламування ліків.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, висловивши низку зауважень, вважає, що законопроект потребує доопрацювання.

У своєму висновку Комітет Верховної Ради України з питань бюджету зазначив, що законопроект не матиме впливу на показники бюджету. У разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності у термін, визначений автором законопроекту.

Враховуючи викладене, за результатами розгляду Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України відхилити законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо врахування прав споживачів (телеглядачів) при розміщенні реклами в Україні) (реєстр. № 2900 від 19.04.2013 р., внесений народним депутатом України В.Пазиняком).

Позицію Комітету під час розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України представлятиме голова підкомітету з питань реклами Комітету з питань свободи слова та інформації Кондратюк О.К.

Визначені законодавством України проект Постанови Верховної Ради України та висновки щодо законопроекту додаються згідно з додатками 1-3.

Голова Комітету Микола Томенко
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*