Всеукраїнська громадська організація «Аптечна професійна асоціація України» (далі — АПАУ) звернулася до Прем’єр-міністра України з проханням терміново організувати нараду в Кабінеті Міністрів України у зв’язку з прийняттям Верховною Радою України 27.03.2014 р. та підписанням виконуючим обов’язки Президента України 31.03.2014 р. Закону України «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні», яким серед іншого передбачено введення з 1 квітня 2014 р. податку на додану вартість (далі — ПДВ) у розмірі 7% на операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення. Тому що створена даним законом ситуація змушує аптечні заклади порушувати податкову дисципліну і несприятливо збільшує їх податкові зобов’язання з ПДВ, що в подальшому може призвести до незаслужених штрафних санкцій. Пропонуємо увазі читачів звернення АПАУ.
АПТЕЧНА ПРОФЕСІЙНА АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНИ
від 01.04.2014 р. № 14
Прем’єр-міністру України
Яценюку А.П.
Шановний Арсенію Петровичу!
Всеукраїнська громадська організація «Аптечна професійна асоціація України» — провідна асоціація, яка об’єднує представників фармацевтичної галузі в більшості регіонів держави, звертається до Вас з приводу прийняття Закону України «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні» (далі — Закон),який був прийнятий Верховною Радою України 27 березня 2014 р. та підписаний виконуючим обов’язки Президента України 31 березня 2014 р. Закон передбачає, серед іншого, введення ПДВу розмірі 7% на операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення. Дане положення набирає чинності 1 квітня 2014 р.
Проте слід зазначити, що до офіційного опублікування текст законопроекту передбачав ведення ПДВ лише на операції з «першого постачання» лікарських засобів. Тобто, обкладення ПДВ спочатку передбачалося лише для лікарських засобів і виробів медичного призначення, що: а) ввозяться в Україну; б) реалізуються вітчизняним виробником. Такий текст був оприлюднений через веб-портал Верховної Ради України.
Але, як з’ясувалося, 1 квітня 2014 р. в «Голосі України» несподівано опубліковано новий текст законопроекту, який передбачає введення ПДВ на всі операції з постачання лікарських засобів і виробів медичного призначення, замість «першого постачання».
Одночасне опублікування нової версії тексту та введення Закону в дію призвели до несподіваного застосування ПДВ в роботі аптечних закладів. Фармацевтичний ринок був неготовий до раптових змін застосування ПДВ, що призвело до колапсу продажів — аптеки не готові нараховувати та утримувати ПДВ. Також зазначимо, що станом на 31 березня 2014 р. відсутній акт Кабінету Міністрів України, яким затверджено перелік виробів медичного призначення, щодо яких застосовується ставка ПДВ у розмірі 7% відповідно до Закону.
Аптечні заклади не змогли в цей самий день запровадити новий податковий облік і здійснювати належне нарахування податку. Крім того, неможливо за добу змінити розрахунково-касове обслуговування. Створилася негативна ситуація, коли всі аптечні заклади здійснюють продаж товарів без належного оподаткування, а також поглибилися нерівні конкурентні умови господарювання для фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб.
Критична ситуація, створена Законом, змушує аптечні заклади порушувати податкову дисципліну і несприятливо збільшує їх податкові зобов’язання з ПДВ. І як наслідок — можливі незаслужені штрафні санкції.
Фізично неможливо перепрограмувати касові апарати та реєстратори розрахункових операцій на ПДВ в день опублікування Закону.
Також на сьогодні залишаються невирішеними ряд болючих питань:
1. Яким чином оподатковуються товарні запаси, що були придбані за інших умов оподаткування?
2. Яким чином встановити наявність чи відсутність перехідного періоду для технічного забезпечення такого переходу — налаштування облікових та роздрібних програмних продуктів, перепрограмування РРО?
3. Якою буде відповідальність суб’єктів господарювання за діяльність у період такого технічного налаштування ?
4. Який механізм вирішення проблеми незапланованого податкового навантаження при реалізації товарних залишків без наявності податкового кредиту ?
5. Додатково є зауваження такого характеру — до офіційного тлумачення норм закону офіційними органами чи не буде загальне узгоджене підвищення ціни розцінене як корпоративна змова в питанні підняття цін, особливо в умовах прийняття цього закону.
6. Який порядок ціноутворення на лікарські засоби, що підлягають державному регулюванню, та на гіпотензивні препарати, що задіяні в Пілотному проекті?
7. Чи буде підготовлена постанова КМУ про механізм впровадження норм Закону?
8. Як вести відпуск у ФАПах?
9. Яким чином введення ПДВ на лікарські засоби дозволить виконати тендери за критерієм «ЦІНА»? тощо.
Слід звернути увагу, що нововведення запроваджено з 1 квітня 2014 р., що суперечить Податковому кодексу України, яким визначено принцип стабільності податкового законодавства України, згідно з яким «зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року».
З огляду на вищенаведене, Аптечна професійна асоціація України від імені фармацевтичної спільноти звертається до Вас, шановний Арсенію Петровичу, із проханням надати доручення терміново організувати нараду Кабінету Міністрів України за участю представників зацікавлених міністерств і відомств, у тому числі Мінфіну, Мінекономіки, МОЗ та фармацевтичної спільноти для обговорення питань, зазначених у нашому зверненні, та ситуації, що склалася.
З повагою
Президент АПАУ М.Ф. Пасічник
Коментарі