Законопроект щодо внесення змін до Податкового кодексу України

03 Вересня 2014 11:11 Поділитися

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України вношу на розгляд проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» та визначаю цей законопроект як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.

Доповідатиме проект Закону під час його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України Представник Президента України у Верховній Раді України Р.Князевич.

Президент України
П. Порошенко

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України
щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги»

1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону

В умовах проведення антитерористичної операції є нагальна необхідність створення сприятливих умов для здійснення благодійної діяльності, спрямованої на вирішення питань забезпечення потреб учасників антитерористичної операції, зокрема у спеціальних засобах індивідуального захисту (касках, бронежилетах, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобах спостереження, лікарських засобах, засобах особистої гігієни, продуктах харчування, предметах речового забезпечення, а також потреб у лікуванні, технічних та інших засобах реабілітації, виробах медичного призначення, послугах медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення.

Так, за чинними нормами Податкового кодексу України підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб суми коштів, отриманих благодійниками — фізичними особами на банківські рахунки для надання допомоги військовослужбовцям, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність держави під час проведення антитерористичної операції, а також допомога, отримана такими військовослужбовцями, зокрема, у вигляді високовартісних засобів індивідуального захисту, що призведе до необхідності спрямування частини благодійних коштів на сплату податків.

2. Цілі та завдання законопроекту

Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» розроблено з метою вирішення проблемних питань в оподаткуванні податком на доходи фізичних осіб та податком на прибуток підприємств благодійної допомоги, що надається для потреб, які виникли у зв’язку з проведенням антитерористичної операції.

3. Загальна характеристика та основні положення законопроекту

Законопроектом передбачається внести зміни до статей 165 і 170 Податкового кодексу України щодо звільнення у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, від оподаткування податком на доходи фізичних осіб благодійної допомоги, що надається на користь таких учасників бойових дій: військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил Украї­ни, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством, а також на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули під час участі в антитерористичної операції, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення. При цьому членами сімей учасників бойових дій визначаються: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти — інваліди.

При цьому благодійну допомогу, надану для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення для учасників бойових дій — учасників антитерористичної операції, пропонується звільнити від оподаткування податком на доходи фізичних осіб у будь-якій сумі (вартості).

Благодійну допомогу, надану на інші потреби, що виникли у зв’язку з проведенням антитерористичної операції (у тому числі для членів сімей учасників бойових дій), за переліком, який визначатиметься Кабінетом Міністрів України, пропонується звільнити від оподаткування податком на доходи фізичних осіб у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, а суму перевищення оподатковувати у загальному порядку.

Також законопроектом пропонується у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, не включати до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб суми коштів, отриманих благодійниками — фізичними особами (які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції) на банківські рахунки для надання благодійної допомоги на користь військовослужбовців та інших осіб, які беруть (брали) участь в антитерористичній операції.

Крім того, законопроектом передбачається тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, включати без обмежень до інших витрат звичайної діяльності платника податку на прибуток підприємств суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Основними нормативно-правовими актами у даній сфері регулювання є Податковий кодекс України, Закони України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», «Про волонтерську діяльність».

5. Фінансово-економічне обгрунтування законопроекту

Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових видатків з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону

Прийняття Закону дасть змогу вирішити проблемні питання в оподаткуванні податком на доходи фізичних осіб та податком на прибуток підприємств благодійної допомоги, що надається для потреб, які виникли у зв’язку з проведенням антитерористичної операції, та сприятиме здійсненню відповідної благодійної діяльності і поліпшенню забезпечення учасників антитерористичної операції спеціальними засобами індивідуального захисту, технічними засобами спостереження, лікарськими засобами, продуктами харчування, предметами речового забезпечення, послугами з лікування, медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації тощо.

Глава Адміністрації Президента України
Б. Ложкін

Проект
від 11.08.2014 р. реєстраційний № 4455а

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13 — 17, ст. 112, з наступними змінами) такі зміни:

1. У пункті 165.1 статті 165:

1) підпункт 165.1.4 доповнити підпунктом «в1» такого змісту:

«в1) у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, благодійниками на користь таких учасників бойових дій: військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством, а також на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули під час участі в антитерористичної операції, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення. Для цілей цього підпункту до членів сімей учасників бойових дій належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти — інваліди»;

2) доповнити пункт підпунктом 165.1.54 такого змісту:

«165.1.54. сума коштів, отриманих у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, благодійниками — фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, передбаченому Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на їх банківські рахунки для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 цього пункту (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету) у розмірі, фактично використаному на такі цілі та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.

Кошти, отримані благодійниками — фізичними особами на їх банківські рахунки на цілі, визначені в абзаці першому цього підпункту, та не використані такими благодійниками у строк, зазначений в абзаці першому цього підпункту, повинні бути перераховані ними до державного бюджету у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України».

2. У пункті 170.7 статті 170:

1) доповнити пункт підпунктом 170.7.21 такого змісту:

«170.7.21. не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, у тому числі матеріальна, що надається на користь платників податку та у строк, які зазначені у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 пункту 165.1 статті 165:

а) у будь-якій сумі (вартості) — для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення для учасників бойових дій;

б) у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, — на інші потреби, що виникли у зв’язку з проведенням антитерористичної операції (у тому числі для членів сімей учасників бойових дій), за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставками, встановленими пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги»;

2) доповнити абзац другий підпункту 170.7.3 словами «а також на благодійну допомогу, що надається на користь платників податку та у строк, які зазначені у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу».

3. Підрозділ 4 розділу XX «Перехідні положення» доповнити пунктом 33 такого змісту:

«33. Тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, до інших витрат звичайної діяльності без обмежень, передбачених підпунктом «а» підпункту 138.10.6 пункту 138.10 статті 138 цього Кодексу, включаються суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зов­нішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції».

ІІ. Прикінцеві положення1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та поширюється на правовідносини, які виникли з 18 березня 2014 року, при цьому до дати запровадження Реєстру волонтерів антитерористичної операції вимоги щодо внесення благодійників — фізичних осіб до цього Реєстру не застосовуються.

2. Доповнити розділ VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 25, ст. 252) пунктом 2такого змісту:

«21.Реєстр волонтерів антитерористичної операції формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, та оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Для включення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції благодійник — фізична особа подає заяву, копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) та довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності. Включення до Реєстру здійснюється за заявницьким принципом протягом одного робочого дня».

3. Кабінету Міністрів України протягом двох тижнів з дня набрання чинності цим Законом:

прийняти нормативно-правові акти, передбачені цим Законом;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити визначення центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції;

забезпечити приведення центральними органами виконавчої влади прийнятих ними нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України
щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги»

Чинна редакція Редакція з урахуванням пропонованих змін
Податковий кодекс України
Стаття 165. Доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу Стаття 165. Доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу
165.1. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи:…165.1.4. сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням пункту 170.7 статті 170 цього Кодексу:а) творчими спілками їх членам у випадках, передбачених законом;б) Товариством Червоного Хреста України на користь отримувачів благодійної допомоги відповідно до закону;в) іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов’язаним з ними фізичним особам; 165.1. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи:…165.1.4. сума виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням пункту 170.7 статті 170 цього Кодексу:а) творчими спілками їх членам у випадках, передбачених законом;б) Товариством Червоного Хреста України на користь отримувачів благодійної допомоги відповідно до закону;в) іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов’язаним з ними фізичним особам;
Підпункт відсутній в1) у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, благодійниками на користь таких учасників бойових дій: військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством, а також на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули під час участі в антитерористичної операції, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення. Для цілей цього підпункту до членів сімей учасників бойових дій належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти — інваліди;
г) сума, яка щороку виплачується переможцям Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика; г) сума, яка щороку виплачується переможцям Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика;
…165.1.53. сума ненарахованих процентів за користування кредитом відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». …165.1.53. сума ненарахованих процентів за користування кредитом відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Підпункт відсутній 165.1.54. сума коштів, отриманих у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, благодійниками — фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, передбаченому Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на їх банківські рахунки для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 цього пункту (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету) у розмірі, фактично використаному на такі цілі та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.
Кошти, отримані благодійниками — фізичними особами на їх банківські рахунки на цілі, визначені в абзаці першому цього підпункту, та не використані такими благодійниками у строк, зазначений в абзаці першому цього підпункту, повинні бути перераховані ними до державного бюджету у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Стаття 170. Особливості нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів Стаття 170. Особливості нарахування (виплати) та оподаткування окремих видів доходів
…170.7. Оподаткування благодійної допомоги.…170.7.2. не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок:а) екологічних, техногенних та інших катастроф у місцевостях, оголошених згідно з Конституцією України зонами надзвичайної екологічної ситуації, — у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України;б) стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють загрозу здоров’ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви чи втрату власності громадян, у зв’язку з якими рішення про залучення (надання) благодійної допомоги було прийнято відповідно Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування, у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування відповідно. …170.7. Оподаткування благодійної допомоги.…170.7.2. не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок:а) екологічних, техногенних та інших катастроф у місцевостях, оголошених згідно з Конституцією України зонами надзвичайної екологічної ситуації, — у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України;б) стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють загрозу здоров’ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви чи втрату власності громадян, у зв’язку з якими рішення про залучення (надання) благодійної допомоги було прийнято відповідно Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування, у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування відповідно.
Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.Для цілей цього підпункту вважається цільовою благодійною допомогою та не підлягає оподаткуванню профспілкова виплата, здійснена за рішенням профспілки, прийнятим в установленому порядку на користь члена такої профспілки, який має статус постраждалого внаслідок обставин, зазначених у цьому підпункті; Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.Для цілей цього підпункту вважається цільовою благодійною допомогою та не підлягає оподаткуванню профспілкова виплата, здійснена за рішенням профспілки, прийнятим в установленому порядку на користь члена такої профспілки, який має статус постраждалого внаслідок обставин, зазначених у цьому підпункті;
Підпункт відсутній 170.7.21. не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, у тому числі матеріальна, що надається на користь платників податку та у строк, які зазначені у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 пункту 165.1 статті 165::
Підпункт відсутній а) у будь-якій сумі (вартості) — для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення для учасників бойових дій;
Підпункт відсутній б) у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, — на інші потреби, що виникли у зв’язку з проведенням антитерористичної операції (у тому числі для членів сімей учасників бойових дій), за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставками, встановленими пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.
170.7.3. не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, встановленого на 1 січня такого року. 170.7.3. не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, встановленого на 1 січня такого року.
Положення цього підпункту не поширюються на профспілкові виплати своїм членам, умови звільнення яких від оподаткування передбачені підпунктом 165.1.47 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу. Положення цього підпункту не поширюються на профспілкові виплати своїм членам, умови звільнення яких від оподаткування передбачені підпунктом 165.1.47 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу, а також на благодійну допомогу, що надається на користь платників податку та у строк, які зазначені у підпункті «в1» підпункту 165.1.4 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.
Благодійник — юридична особа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника — фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу.… Благодійник — юридична особа зазначає відомості про надані суми нецільової благодійної допомоги у податковій звітності.У разі отримання нецільової благодійної допомоги від благодійника — фізичної чи юридичної особи платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням її суми, якщо загальна сума отриманої нецільової благодійної допомоги протягом звітного податкового року перевищує її граничний розмір, установлений абзацом першим підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу.…
РОЗДІЛ XX. ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ РОЗДІЛ XX. ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
Підрозділ 4. Особливості справляння податку на прибуток підприємств Підрозділ 4. Особливості справляння податку на прибуток підприємств
…32. Від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами, сформований станом на 1 січня 2014 року, не враховується при визначенні фінансового результату за операціями з цінними паперами за результатами звітних (податкових) періодів 2014 року. …32. Від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами, сформований станом на 1 січня 2014 року, не враховується при визначенні фінансового результату за операціями з цінними паперами за результатами звітних (податкових) періодів 2014 року.
Пункт відсутній 33. Тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, до інших витрат звичайної діяльності без обмежень, передбачених підпунктом «а» підпункту 138.10.6 пункту 138.10 статті 138 цього Кодексу, включаються суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції.
Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»
Розділ VIIПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ Розділ VIIПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
…2. Набрання чинності цим Законом не потребує перереєстрації благодійних організацій, які були зареєстровані до дня набрання чинності цим Законом. …2. Набрання чинності цим Законом не потребує перереєстрації благодійних організацій, які були зареєстровані до дня набрання чинності цим Законом.
Пункт відсутній 21.Реєстр волонтерів антитерористичної операції формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, та оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Для включення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції благодійник — фізична особа подає заяву, копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) та довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності. Включення до Реєстру здійснюється за заявницьким принципом протягом одного робочого дня.
Глава Адміністрації Президента України
Б. Ложкін

ВИСНОВОК
Головного науково-експертного управління на проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги»

У законопроекті шляхом внесення змін до Податкового кодексу України пропонується звільнити від оподаткування благодійну допомогу, яка надається у період проведення антитерористичної операції та після її завершення — до 31 грудня року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію, благодійниками на користь таких учасників бойових дій: військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством, а також на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули під час участі в антитерористичної операції, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

Крім того, у проекті пропонується надати податкові пільги зі сплати податку на прибуток суб’єктам господарювання, які надають благодійну допомогу учасникам антитерористичної операції, а також уточнюється порядок надання та оподаткування благодійної допомоги волонтерами.

Головне управління, зважаючи на «особливі події», які відбуваються в Україні, підтримує в цілому пропозиції законопроекту.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.

Перший заступник
керівника Головного управління
В. Шамота

Проект

(Тираж 02.09.2014)

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13 – 17, ст. 112, з наступними змінами) такі зміни:

1. У пункті 165.1 статті 165:

1) доповнити підпунктом 165.1.54 такого змісту:

«165.1.54. сума (вартість) благодійної допомоги:

а) виплаченої (наданої) благодійниками, в тому числі благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» на користь:

учасників бойових дій – військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством, а також на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули чи визнаних безвісно відсутніми в установленому порядку, під час участі в антитерористичній операції, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

учасників масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час участі в цих акціях у період з 21 листопада 2013 року по 28 лютого 2014 року, а також 2 травня 2014 року в м. Одеса, або на користь членів сімей таких учасників, які загинули чи померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, або чи визнаних безвісно відсутніми в установленому порядку;

фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція чи вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах;

фізичних осіб, які мешкали на території Автономної Республіки Крим, та які були вимушені покинути місце проживання, у зв’язку з тимчасовою окупацією території України, визначеної Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Порядок визначення учасників масових акцій громадського протесту в Україні та членів їх сімей, фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція чи вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах, фізичних осіб, які мешкали на території Автономної Республіки Крим, та які були вимушені покинути місце проживання, у зв’язку з тимчасовою окупацією території України, визначеної Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» з метою оподаткування встановлюється Кабінетом Міністрів України;

б) отриманої благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у підпункті «а» цього підпункту (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету) у розмірі, фактично використаному на такі цілі та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги. Правила цього підпункту застосовуються також до благодійної допомоги, отриманої зазначеними благодійниками – фізичними особами у звітному податковому році, що передує року їх внесення до Реєстру благодійників – волонтерів.

Для цілей цього підпункту до членів сімей учасників бойових дій та/чи учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти – інваліди»;

Зазначені в цьому підпункті доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу – до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію.

Сума (вартість), зазначеної у цьому підпункті благодійної допомоги, що не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначається згідно з підпунктом 170.7.8 пункту 170.7 статті 170 цього Кодексу.

Якщо із суми (вартості) благодійної допомоги, яка відповідає умовам, визначеним цим підпунктом було утримано (сплачено) податок податковим агентом або платником податку, то суми такого податку підлягають поверненню платнику податку з бюджету у порядку, встановленому цим Кодексом для повернення сум помилково або надміру сплачених грошових зобов’язань».

Кошти, отримані благодійниками – фізичними особами на їх банківські рахунки на цілі, визначені в цьому підпункті, та не використані такими благодійниками у строк, зазначений в цьому підпункті, повинні бути перераховані ними до Державного бюджету України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України».

2) у підпункті 165.1.19після слів «платника податку» доповнити словами «у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів»;

2. У пункті 170.7 статті 170:

1) доповнити пункт підпунктом 170.7.8 такого змісту:

«170.7.8. не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з підпунктом 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу:

а) у будь-якій сумі (вартості), що надається:

платникам податку, визначених абзацом другим підпункту «а» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу – для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;

платникам податку, визначених абзацами третім-п’ятим підпункту «а» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу – для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;

б) у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України, що виникли у платників податку платникам податку, визначених підпунктом 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставками, встановленими пунктом 167.1 статті 167 цього Кодексу, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги»;

3. Підрозділ 4 розділу XX «Перехідні положення» доповнити пунктом 33 такого змісту:

«33. Тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, до інших витрат звичайної діяльності без обмежень, передбачених підпунктом «а» підпункту 138.10.6 пункту 138.10 статті 138 цього Кодексу, включаються суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції».

ІІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та поширюється на правовідносини, які виникли з 21 листопада 2013 року, при цьому до дати запровадження Реєстру волонтерів антитерористичної операції вимоги щодо внесення благодійників – фізичних осіб до цього Реєстру не застосовуються.

2. Доповнити розділ VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 25, ст. 252) пунктом 21 такого змісту:

«21.Реєстр волонтерів антитерористичної операції формується і ведеться центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, та оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Для включення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції благодійник – фізична особа подає заяву, копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) та довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності. Включення до Реєстру здійснюється за заявницьким принципом протягом одного робочого дня.

Витребування інших відомостей та документів, не передбачених цим пунктом, забороняється «.

3. Кабінету Міністрів України протягом двох тижнів з дня набрання чинності цим Законом:

прийняти нормативно-правові акти, передбачені цим Законом;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити визначення центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції;

забезпечити приведення центральними органами виконавчої влади прийнятих ними нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради України

 

Висновок

Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики

від 02.09.2014

Скорочений текст: Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні і в цілому як Закон

Формалізований текст: Прийняти в другому читанні та в цілому

Зауваження

Головного юридичного управління ВРУ до проекту закону України про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги

від 02.09.2014

У Головному юридичному управлінні в надзвичайно стислий термін розглянуто підготовлений до другого читання Комітетом з питань податкової та митної політики проект закону України про внесення зміндо Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги.

1. Значну частину положень Закону викладено у спосіб, що не відповідає принципу юридичної визначеності, який є невід’ємною складовою принципу верховенства права, закріпленого статтею 8 Конституції України та згідно з яким юридичні норми мають бути чіткими, ясними і недвозначними, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці. На це звертав увагу і Конституційний Суд України у відповідних рішеннях від 22.09.2005 року № 5-рп, від 29.06.2010 року № 17-рп, від 11.10.2011 року № 10-рп.

Так, у законопроекті передбачено звільнення від оподаткування сум (вартості) благодійної допомоги, виплаченої (наданої) на користь певних категорій осіб, які брали участь у антитерористичній операції або мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція.

Слід зазначити, що поняття «антитерористична операція» визначено у Законі України «Про боротьбу з тероризмом» як комплекс   скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності, звільнення заручників, забезпечення безпеки населення, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків   терористичної діяльності (абзац дев’ятнадцятий частини першої статті 1).

При цьому рішення   щодо   проведення   антитерористичної   операції приймається залежно від ступеня суспільної небезпеки терористичного акту керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України за письмовим дозволом Голови Служби безпеки України або керівником координаційної групи відповідного регіонального органу Служби безпеки України за письмовим дозволом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України, погодженим з Головою Служби безпеки України. Про рішення щодо проведення антитерористичної операції негайно інформується Президент України.

Антитерористичним центром при Службі безпеки України антитерористична операція проводиться в разі, коли:

терористичний акт загрожує загибеллю багатьох людей чи іншими серйозними наслідками або якщо його вчинено одночасно на території кількох областей, районів чи міст;

ситуація, пов’язана із вчиненням або загрозою вчинення терористичного акту, є невизначеною щодо причин та обставин її виникнення і подальшого розвитку;

вчинення терористичного акту зачіпає міжнародні інтереси України та її відносини з іноземними державами;

реагування на вчинення дій з ознаками терористичного акту належить до компетенції різних правоохоронних та інших органів виконавчої влади;

очевидною є неможливість відвернення або припинення терористичного акту силами правоохоронних та місцевих органів виконавчої влади окремого регіону.

В інших випадках антитерористична операція проводиться за погодженням з керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України самостійно координаційною групою відповідного регіонального органу Служби безпеки України або органом виконавчої влади відповідно до їх компетенції (стаття 11) .

З наведених положень Закону України «Про боротьбу з тероризмом» випливає, що поняття «антитерористична операція» не є власною назвою, та проводиться щоразу за умови настання відповідних обставин. При цьому районом проведення антитерористичної операції може бути й транспортні засоби, будівлі, споруди, приміщення та території чи акваторії, що прилягають до них і в межах яких проводиться зазначена операція.

Тому, на нашу думку, пільги щодо оподаткування благодійної допомоги мають носити не локальний характер, як це передбачено законопроектом, а стосуватися всіх категорій благодійників та отримувачів такої допомоги.

Крім того, у законопроекті застосовано такі поняття як «дружина, чоловік, які не одружилися вдруге», «повнолітні діти-інваліди».

З метою уникнення неоднозначного розуміння відповідних термінів у законопроекті слід, насамперед, вживати передбачені Сімейним кодексом України та Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» відповідно поняття «інваліди з дитинства», «повторний шлюб».

Також законопроект безпосередньо стосується прав та обов’язків волонтерів, зокрема передбачає створення «Реєстру волонтерів антитерористичної операції». Проте у ньому не передбачено внесення відповідних змін до Закону України «Про волонтерську діяльність».

При цьому у законопроекті поряд з наведено назвою Реєстру вживається словосполучення «Реєстр благодійників – волонтерів».

Слід також зазначити, що передбачена у законопроекті вимога для включення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції щодо надання довідки з банку із зазначенням реквізитів рахунків, призначених для здійснення благодійної діяльності, не враховує того, що благодійна допомога може надаватися волонтерами і у не грошовій формі.

Відтак, законопроект не містить завершеного правового механізму реалізації запропонованих норм, що призведе до колізій законодавчих норм та неповноти правового регулювання відповідної сфери відносин, дозволяє посадовим особам правозастосовних органів на власний розсуд тлумачити норми законів.

2. Пункт 1 Прикінцевих положень законопроекту щодо поширення його дії на правовідносини, що виникли з 21 листопада 2013 року, суперечить частині першій статті 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

При цьому сплата податків є обов’язком, а не відповідальністю особи.

3. Пункт 3 Прикінцевих положень законопроекту щодо приведення Кабінетом Міністрів України своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом (у двотижневий строк з дня набрання чинності цим Законом) є юридично некоректним, оскільки реалізація норм цього Закону ставиться в залежність від прийняття Урядом у майбутньому підзаконних актів.

Заступник Керівника Апарату Верховної Ради України – керівник Головного управління М. Теплюк
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*