Змінимо діабет разом!

Сьогодні цукровий діабет — це одна з провідних медико-соціальних проблем, яка стрімко набирає обертів. Статистика невтішна: у всьому світі вже 387 млн осіб живуть із цією хворобою. За прогнозами до 2035 р. кількість пацієнтів з цукровим діабетом збільшиться до 592 млн*. Не оминуло це захворювання і Україну. Так, у нашій державі, за даними статистики, кількість хворих на цукровий діабет у 2013 р. становила 1 380 047 осіб**, але насправді реальний показник захворюваності на цю патологію серед українців може бути майже в 2 рази вищим. Тому з метою підвищеної обізнаності населення України про цукровий діабет компанія Novo Nordisk проводить соціальний проект, девіз якого — «Змінюємо діабет разом», та закликає замислитися й зробити свій внесок у вирішення актуальної для всього світу проблеми XXI ст. — цукрового діабету!

Аналізуючи дані стосовно розповсюдженості цукрового діабету в нашій країні, експерти використовують так зване правило половин: якщо взяти 100% осіб, хворих на цю патологію, то лише 50% з них встановлено цей діагноз, решта про нього навіть не здогадується і, на жаль, може дізнатися вже тоді, коли виникнуть серйозні ускладнення захворювання (сліпота, ниркова недостатність, інсульт, інфаркт міокарда, трофічні виразки на нижніх кінцівках), лікування отримує половина пацієнтів — це 25% від усієї кількості хворих, 12,5% пацієнтів досягають мети лікування і нарешті високу якість життя мають лише 6% осіб з даною патологією.

50% пацієнтів з цукровим діабетом в Україні, можуть навіть не здогадуватися, що в них є це захворювання!

На жаль, у XXI ст. все більшого поширення набуває одна з найнебезпечніших хвороб людства — цукровий діабет II типу. Це хронічне захворювання, що являє собою порушення метаболізму, тобто всіх видів обміну речовин, у першу чергу вуглеводного, що супроводжується ураженням судин, нервів, різних органів і тканин через високий рівень глюкози в крові. Його проявами є: загальна слабкість, підвищена втомлюваність, збільшене та часте сечовиділення, підвищений апетит, нечіткість зору, сухість і свербіж шкіри, часті інфекції. Причиною розвитку цукрового діабету II типу є поєднання негативного впливу способу життя та генетики. Особи, які мають ожиріння, знаходяться в зоні найвищого ризику. Варто відзначити, що саме недостатня фізична активність, незбалансоване харчування, стрес та урбанізація, тобто зростання кількості міського населення, сприяють розвитку даного захворювання (Власенко М.В. і співавт., 2011). До групи ризику розвитку цукрового діабету II типу належать:

  • особи, у яких обоє або один з батьків мають цукровий діабет;
  • жінки, які народили дитину вагою 4,5 кг і більше, або менше 2,5 кг;
  • матері дітей з вадами розвитку;
  • жінки, у яких в анамнезі викидень або народження мертвої дитини;
  • жінки з гестаційним діабетом в анамнезі;
  • особи з ожирінням (індекс маси тіла >30 кг/м2);
  • хворі на атеросклероз та гіпертонічну хворобу;
  • пацієнти з хронічним панкреатитом;
  • хворі на деякі інші ендокринні патології.

До групи ризику виникнення цукрового діабету I типу належать особи, у яких брати, сестри, батьки чи інші близькі кровні родичі вже хворіють на цукровий діабет. Виникнення хвороби можуть спровокувати стресові ситуації, перевтома, інфекційні захворювання, травми, хірургічні операції, автоімунні захворювання тощо. Ймовірність захворіти на цукровий діабет I типу підвищується на 3–7 та 10% у випадку, якщо мати або батько відповідно хворіли на цю патологію. Якщо ж хворіють обоє батьків, то ризик захворіти підвищується в кілька разів і може становити до 70%. Ймовірність розвитку цукрового діабету II типу підвищується на 80%, якщо хворіють мати чи батько, а якщо цю патологію виявлено в обох батьків, то ризик його виникнення у дітей наближається до 100% (Кузишин О.В. та співавт., 2010).

Цікавим є той факт, що завдяки лише здоровому харчуванню та фізичним вправам, зокрема аеробним та силовим, можна значно знизити ймовірність розвитку цукрового діабету II типу або уповільнити прогресування цієї хвороби. Потрібно дотримуватися розробленої лікарем дієти, яка має бути багатою на зелені листяні овочі, та обмежити споживання солодких борошняних виробів та напоїв, що містять цукор.

Для своєчасного виявлення цукрового діабету всім здоровим особам у віці старше 45 років слід перевіряти рівень глюкози в крові (самостійно за допомогою глюкометра або в лабораторії) 1 раз на рік, а особам з групи підвищеного ризику — додатково 1 раз на 3 роки проводити пероральний тест на толерантність до глюкози. Не виявлений вчасно і нелікований цукровий діабет II типу (а інколи хвороба не проявляє себе впродовж декількох років) сприяє прогресуванню небезпечних ускладнень. Він може призводити до розвитку серцево-судинних захворювань, інсульту, діабетичної ретинопатії (ураження очей), ниркової недостатності та порушення кровообігу у кінцівках, що може закінчитися гангреною і ампутацією. Тому варто своєчасно піклуватися про своє здоров’я!

Нам завжди бракує інформації про захворювання: про те, як можна його уникнути, чи в разі неминучості хвороби запобігти розвитку ускладнень і навчитися повноцінно жити з нею, тому проведення соціальних проектів з метою підвищення обізнаності людей про таку тяжку патологію, як цукровий діабет, є вкрай важливим, особливо з огляду на кількість хворих в Україні, які можуть навіть не здогадуватися про її наявність.

Змінимо діабет разом!

СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ УСПІШНОСТІ КОМПАНІЇ

Прикладом соціально відповідальної компанії, яка взяла на себе цю важливу місію, є Novo Nordisk — один зі світових лідерів у розробці інноваційних засобів для лікування цукрового діабету. Історія компанії дуже цікава та складається із цілої низки незвичайних подій, які розпочалися понад 90 років тому. Спочатку були 2 невеликі данські компанії, засновані в 20-х роках минулого століття в Копенгагені, — «Nordisk Insulin labo­­ratorium» та «Novo Terapeutisk Laboratorium». Не дивлячись на дуже скромні фінансові ресурси, вони розпочали виробництво нового революційного препарату — інсуліну, відкритого незадовго двома канадськими вченими. Багаторічна конкуренція між «Novo» та «Nordisk» закінчилася в 1989 р., коли компанії прийняли рішення про злиття, та почалась нова історія компанії з назвою Novo Nordisk.

У 1926 р. логотипом компанії «Novo» став Апіс. Бик Апіс — одна зі священних тварин Древнього Єгипту, якому поклонялися як земному втіленню бога Птаха. Під час розробки дизайну логотипу за основу було взято древньоєгипетську бронзову фігуру (664–323 рр. до н.е.), що зображує Апіса, який несе символ життя та здоров’я. Вибір логотипу обумовлений тим, що в середині сторіччя була традиція зображати на аптеці символи священних тварин.

Слід зазначити, що представництву Novo Nordisk в Україні та Молдові в цьому році виповнюється 22 роки. У наш час компанія спрямовує всі свої сили на створення все більш досконалих методів діагностики та лікування цукрового діабету. Вона також взяла на себе зобов’язання сприяти покращенню ситуації з цією патологією у всьому світі. Одна з таких ініціатив в Україні — це проведення скринінгу та підвищення обізнаності людей про ризики розвитку та профілактику цукрового діабету II типу, тобто змін у способі життя (здорове харчування, достатня фізична активність, знання ризиків) та контролю за рівнем глюкози в крові.

За 2 роки скринінгової програми з 2013 до 2014 р. у 33,248 тис. осіб у 19 містах України було перевірено рівень глюкози в крові. Окрім того, на всіх скринінгах представники компанії Novo Nordisk, лікарі-волонтери та спеціально навчені активісти підвищували обізнаність населення про цю хворобу: надавали інформацію про фактори ризику та основні симптоми цукрового діабету, розповідали про важливість медичних оглядів, які обов’язково мають включати аналіз рівня глюкози в крові, тобто надавали не тільки результат аналізу, але й матеріали з основними правилами здорового способу життя.

Якщо під час скринінгу в особи вперше виявляли високий рівень глюкози в крові, їй надавали рекомендації звернутися до ендокринолога, розповідали про показник глікованого гемоглобіну (HbA1c) та давали візитку сайту для людей з цукровим діабетом http://www.diabet.org.ua. На багатьох скринінгах були присутні лікарі-ендокринологи, які відразу ж консультували пацієнтів з високим рівнем глюкози в крові.

Розпочалися скринінги з популярного фестивалю «Країна мрій». Далі вони проходили на інших фестивалях, у торгових центрах, на центральних площах різних міст. Лікарі-волонтери дісталися навіть до гірських сіл Закарпаття з експедицією позашляховиків. Зі своєю соціальною місією представники компанії Novo Nordisk побували в аптеках, на виставках, у посольстві Данії в Україні і на радіо­станції «Ера ФМ», намагаючись охопити різних людей у 15 великих містах України (Київ, Львів, Одеса, Херсон, Маріуполь, Дніпропетровськ, Донецьк, Харків, Ужгород, Івано-Франківськ, Вінниця, Полтава, Канів, Вишгород).

У рамках соціального проекту створено освітній онлайн-ресурс для пацієнтів http://www.diabet.org.ua. На сайті пацієнти та всі бажаючі долучитися до здорового способу життя можуть знайти все, що необхідно знати про контроль цукрового діабету та профілактику цукрового діабету II типу. Також Novo Nordisk спільно з партнером — компанією «Медфарком-Центр» вирішили розмістити соціальну рекламу на автомобілях останньої з інформацією про сайт http://www.diabet.org.ua .

Старіння населення, надлишкова вага, малорухливий спосіб життя кидають серйозний виклик здоров’ю сучасного суспільства і лікарям, тому ініціативи, які закликають до зміни способу життя є наразі не тільки актуальними, а й вкрай необхідними, тому важливість проведення таких соціальних проектів, як програма «Змінюємо діабет разом» компанії Novo Nordisk, для суспільства неможливо переоцінити.

Про результати проведення соціального проекту та плани на майбутнє розповів Олександр Бойко, генеральний директор представництва компанії Novo Nordisk в Україні та Молдові:

– Олександре Анатолійовичу, розкажіть, будь ласка, як народилася ідея проведення такого соціального проекту?

— Рівень розповсюдженості цукрового діабету в Україні, а також кількість осіб з недіагностованим захворюванням, безумовно, свідчать про необхідність підвищення обізнаності українців про цю тяжку хворобу, тому наша компанія прийняла рішення про проведення соціального проекту як способу привернення уваги населення до цієї проблеми. Оскільки сьогодні українці є активними користувачами інтернету, у рамках проекту ми використали досить ефективний та при цьому маловитратний спосіб інформування населення про цукровий діабет — сайт http://www.diabet.org.ua , де всі бажаючі мають змогу отримати повну інформацію про хворобу, способи її профілактики й контролю.

Спільними зусиллями з компанією «Мед­­фарком-Центр», яка з ентузіазмом приєдналася до нашої філософії, нам також вдалося реалізувати ідею розміщення лаконічної, але в той же час зрозумілої й доступної соціальної реклами програми «Змінюємо діабет разом» на автомобілях, наданих цією компанією. У майбутньому ми плануємо збільшити кількість автомобілів з такою соціальною рекламою задля ще більшого привернення уваги людей, які зацікавлені в отриманні інформації про таку проблему, як цукровий діабет.

– Яким чином проходили скринінги в 2013–2014 рр.?

— У різних містах України на масових заходах, у точках скупчення великої кількості людей: у супермаркетах, на ярмарках, виставках тощо, за допомогою спеціально навчених активістів, лікарів-волонтерів та представників нашої компанії українці мали змогу отримати доступну інформацію про цукровий діабет, виміряти рівень глюкози в крові та рівень артеріального тиску. Вони також отримували брошури про здоровий спосіб життя та показники індексу маси тіла, інформацію про необхідність регулярно проходити медичні огляди з включенням процедури вимірювання рівня глюкози в крові.

Якщо у особи під час скринінгу вперше виявляли підвищення цього показника, вона отримувала рекомендації звернутися до лікаря-ендокринолога й інформацію щодо можливого виникнення ускладнень внаслідок неправильного контролю за хворобою, серед яких — розвиток серцево-судинних патологій, захворювань нирок, порушення зору та ін., що можуть призвести до ранньої інвалідизації і втрати працездатності. Це, у свою чергу, може лягти важким тягарем на систему охорони здоров’я, тому проведення таких кампаній, на нашу думку, може допомогти у вирішенні цієї проблеми.

– Які результати проведення цього соціального проекту?

— Найголовнішим успіхом було виявлення осіб з недіагностованим цукровим діабетом, які раніше не знали про те, що вони мають цю хворобу. За 2 роки скринінгової програми, проведеної в 2013–2014 рр., більше 33 тис. людей пройшли процедуру вимірювання рівня глюкози в крові і отримані результати підтвердили занепокоєність про те, що багато пацієнтів мають недіагностований цукровий діабет і навіть не підозрюють про наявність у себе цього захворювання. Так, майже 6% тих, хто пройшов цю процедуру, мали підвищений рівень глюкози в крові.

Тому вкрай важливо, щоб такі люди мали змогу отримати інформацію про свою хворобу, порадитися з лікарем і пересвідчитися в тому, що цукровий діабет — це не вирок, а лише інший спосіб життя. Завдяки цьому проекту вони отримали шанс знизити ризик виникнення ускладнень та інвалідизації і зберегти своє життя.

– Чи планує компанія Novo Nordisk й надалі організовувати подібні соціальні проекти?

Звичайно, ми плануємо й надалі проводити акції, спрямовані на підвищення інформованості населення України про цукровий діабет та покращення діагностики цієї хвороби, задля раннього виявлення пацієнтів з даною патологією і попередження розвитку у них ускладнень.

Світлана Шелепко,
фото Сергія Бека та надані компанією
Novo Nordisk

______________
*За даними «International Diabetes Federation», 2014 р.
**Журнал «Ендокринологія» № 1 (том 19), додаток 1 — Довідник основних показників діяльності ендокринологічної служби України за 2013 рік.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті