ООРММПУ звернулося до Віктора Шафранського з пропозиціями щодо стабілізації цін на ліки

10 Травня 2016 12:19 Поділитися

10391Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (ООРММПУ) надіслало листа на ім’я виконуючого обов’язки міністра охорони здоров’я Віктора Шафранського з пропозиціями щодо стабілізації цін на лікарські засоби. Зокрема, для цього організація пропонує посилити контроль за виписуванням лікарями рецептів та відпуском з аптек рецептурних ліків за міжнародними непатентованими назвами та створити єдину в Україні електронну систему ведення електронного Реєстру лікарняних листів. Також у своєму листі організація просить В. Шафранського вплинути на ситуацію з проведенням державних закупівель через міжнародні організації. А саме в письмових домовленостях з цими організаціями обов’язково включити положення, зокрема, стосовно рівності доступу вітчизняних та зарубіжних учасників ринку до участі в таких закупівлях та встановлення рівних, прозорих та обґрунтованих кваліфікаційних вимог до учасників тендерів.

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України

від 04.05.2016 р. № 01/124

В.о. Міністра охорони здоров’я України

Шафранському В.В.

Про ціни на лікарські засоби

Шановний Вікторе Вікторовичу!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України висловлює Вам свою щиру повагу та надає пропозиції щодо стабілізації цін на лікарські засоби і забезпечення доступності лікарських засобів для населення України.

1. Роздрібна торгівля

Однією з найактуальніших проблем на теперішній час є неймовірно високі ціни на лікарські засоби в аптечних закладах. Причому більшість препаратів на сьогодні стала недоступною для широких верств населення нашої країни, що, у свою чергу, призводить до подальшого зростання соціальної напруги.

На нашу думку, основними причинами, що обмежують економічну доступність ліків, є:

  • виписка (нав’язування) рецептів із зазначенням конкретних торгових марок, а не за міжнародними непатентованими назвами (МНН) (досвід Італії, Португалії, Греції та ін.), що передбачено чинним законодавством України;
  • відпуск в аптеках рецептурних препаратів без рецептів;
  • суттєва різниця в цінах на однакові препарати в різних аптечних закладах.

З метою усунення зазначених недоліків і забезпечення доступності лікарських засобів для населення України вважаємо за необхідне:

  • контроль за виписуванням лікарями рецептів та відпуском з аптек рецептурних лікарських засобів за МНН, що передбачено чинним законодавством України, покласти на місцеві органи влади та територіальні відділення Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба України);
  • створити єдину в Україні електронну систему ведення електронного Реєстру лікарняних листів, а також запровадити систему виписування рецептів в електронній формі як її невід’ємної складової;
  • передати функції з ліцензування господарської діяльності з оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами від Держлікслужби України до її територіальних органів.

2. Державні закупівлі лікарських засобів (близько 4,2 млрд грн. у 2016 р.).

На виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» Міністерством охорони здоров’я України у 2015 р. було передано закупівлю ліків та виробів медичного призначення на загальну суму 2,197 млрд грн. міжнародним організаціям: Програма розвитку ООН (ПРООН), ЮНІСЕФ та Crown Agents. У 2016 р. через вищезазначені міжнародні організації планується закупити ліків на суму 4,149 млрд грн.

Слід зазначити, що даний закон прийнято з метою застосування прозорих закупівельних процедур та економії бюджетних коштів. Разом з тим, як показав досвід, тендери пройшли непрозоро і невідкрито. Так, наприклад, ЮНІСЕФ взагалі не було оголошено в Україні тендер із закупівлі лікарських засобів, а саму процедуру закупівлі ліків за кошти державного бюджету України проведено офісом ЮНІСЕФ у Копенгагені без залучення до участі в тендері вітчизняних виробників лікарських засобів і до цього часу не оприлюднено інформацію щодо переможців вищезазначених торгів, обсягів та цін.

У листопаді 2015 р. МОЗ України та британське закупівельне агентство Crown Agents підписали договір на закупівлю ліків для дитячої та дорослої онкології та онкогематології на суму понад 750 млн грн., і тендер було закрито 21 грудня 2015 р., проте також до цього часу не оприлюднено інформацію щодо переможців торгів, обсягів та цін (у грудні 2015 р. Україна повністю перерахувала міжнародним організаціям кошти для проведення закупівель ліків).

У процесі закупівель лікарських засобів через ПРООН брали участь як іноземні, так і українські компанії. Під час укладання договорів на поставку препаратів між ПРООН і переможцями тендерів було запроваджено дискримінаційну норму щодо вітчизняного виробника, а саме: контракти на поставку препаратів між ПРООН та іноземними виробниками було укладено в валюті, а з вітчизняними компаніями — в гривнях. При цьому у договорах з українськими компаніями було зафіксовано курс 22,2 грн. за 1 дол. США, і цей курс значно відрізняється від курсу НБУ і міжбанку. Іноземні ж компанії (нерезиденти) будуть отримувати оплату в валюті (USD). Таким чином, різниця, пов’язана з конвертацією, робить резидентів менш конкурентоспроможними. Тобто, дана норма створює нерівні конкурентні умови для учасників і є дискримінаційною щодо вітчизняних виробників лікарських засобів.

З метою застосування прозорих закупівельних процедур та економії бюджетних коштів під час закупівлі лікарських засобів за кошти державного бюджету України через міжнародні організації, вважаємо за необхідне у письмових домовленостях щодо закупівель, які укладаються зі спеціалізованими організаціями, що здійснюють закупівлі, обов’язково включити положення, якими передбачити:

  • рівність доступу вітчизняних та зарубіжних учасників ринку до участі в таких закупівлях;
  • рівні, прозорі та обґрунтовані кваліфікаційні вимоги та критерії спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі, до учасників (резидентів і нерезидентів);
  • обов’язкове оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України інформації щодо учасників торгів, переможців, обсягів та цін за всіма програмами.

Враховуючи вищенаведене, просимо Вас, шановний Вікторе Вікторовичу, опрацювати наші пропозиції та прийняти відповідні рішення.

З повагою,
В.К. Печаєв,
президент ООРММПУ,
член колегії МОЗ України

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті