Лист Фармацевтичної Асоціації України щодо наслідків введення ПДВ на лікарські засоби

Прем’єр-міністру України
М.Я. Азарову
Заступнику міністра охорони здоров’я України
О.П. Гудзенку

Шановні Миколо Яновичу
та Олександре Павловичу!

Останнім часом у засобах масової інформації обговорюється доціль­ність введення ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення.

У діючій нині законодавчій нормі щодо пільг по ПДВ на лікарські засоби (п. 5.1.7 Закону України від 03.04.1997 р. № 168 «Про податок на додану вартість») враховано особливості споживання лікарських засобів, соціальну значимість необхідності захисту державою найбільш вразливих та незахищених верств населення, оскільки вказані пільги повинні визначати адресну допомогу мало­забезпеченим хворим.

На жаль, вказаний закон не враховує негативного досвіду спроб введення ПДВ. У 2003 р. у Російській Федерації з метою наповнення бюджету також було введено такий податок у розмірі 10%. Відміна пільг на ПДВ не дала можливості фармацевтичним компаніям підготуватися і своєчасно перейти на міжнародний стандарт якості продукції (GMP) через те, що зменшилися обсяги реалізації лікарських засобів у натуральному вираженні, знач­но збільшився тіньовий ринок препаратів, понесли втрати бюджети всіх рівнів.

В Україні більше 75% медикаментозного забезпечення здійснюється за рахунок коштів пацієнтів. Тому при введенні ПДВ на ліки основний тягар ляже на плечі найбільш незахищених верств населення України.

Враховуючи дуже низьку платіжну спроможність населення і вкрай обмежене фінансування лікувально-профілактичних закладів, неминуче значне підвищення роздрібних цін призведе до зменшення об’ємів виробництва у натуральному вираженні, а головне — суттєво вплине на зростання соціальної напруги у суспільстві і не дасть прогнозованого надходження до Державного бюджету.

Припущення, що зростання цін буде стримуватися виробниками та торговельними компаніями за рахунок власних коштів, наприклад прибутку, призведе до значного зниження рентабельності підприємств фармацевтичної промисловості та поставить під загрозу самофінансування галузі.

Крім того, одними з найголовніших наслідків введення ПДВ на лікарські засоби стане активізація та збільшення нелегальної складової фармацевтичного ринку, оскільки виникнуть передумови для виробництва та реалізації фальсифікованих лікарських засобів, що стане практично неконтрольованим.

Звільнення від ПДВ лікарських засобів, визначених життєво необхідними згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, призведе до плутанини в обліку та оподаткуванні, тому що сьогодні відсутні об’єктивні критерії віднесення лікарських засобів до згаданого переліку. Також залежно від часу та джерел закупівлі одні й ті ж самі ліки можуть бути з ПДВ і без ПДВ.

Крім того, посилання на перелік життєво необхідних ліків не відповідає реаліям сьогодення. Він був актуальним на початку 90 х років ХХ ст., коли перед державою стояло завдання першочергового наповнення фармацевтичного ринку країни. Нині, в умовах фактично наповненого фармацевтичного ринку, поняття «життєво необхідні ліки» є абстрактним. Відповідно до рекомендацій ВООЗ перелік основ­них ліків повинен визначати можливість держави частково або в повній мірі закуповувати препарати, включені до переліку, за бюджетні кошти. Якщо в середині 90 х років ХХ ст. перелік містив приблизно 300 найменувань, то сьогодні їх в декілька разів більше. При неповному бюджетному фінансуванні галузі охорони здоров’я стає неможливим виділення бюджетних коштів для закупівлі вказаного об’єму ліків. Це в свою чергу створюватиме умови для проявів корупції у системі охорони здоров’я.

Таким чином, з огляду на вищезазначене наслідками введення в дію цього закону можуть стати:

  • підвищення роздрібних цін на ліки до 20%;
  • стрімке зниження попиту на лікарські засоби, зменшення обсягів виробництва і реалізації, зниження рентабельності фармацевтичної галузі, внаслідок чого, можливо, до 50% зменшиться прибуток, з якого сплачують податки як виробники, так і реалізатори;
  • зменшення доступності ліків, які стануть предметом розкоші, а не предметом необхідності;
  • основний тягар від нововведення ляже на плечі незахищених верств населення, а вагома частка (в межах 30–40%) обернеться додатковими витратами із самого бюджету або ж буде потрібно скоротити перелік пільг і соціальних гарантій, а також зменшити фінансування тих пільг і соціальних гарантій, які залишаться;
  • для значної частини аптечних закладів непосильним стане фінансування власних витрат, тому частина більш крупних та економічно міцних вимушена буде піти в тінь, а дрібні аптечні заклади (особливо у сільський місцевості) просто збанкрутують. Це стане «вагомим» внеском у доступність ліків для населення.

На думку фахівців Фармацевтичної асоціації України, введення ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення після неконтрольованого росту цін у 2009 р. нині вкрай недоцільне.

З повагою
В. Дударчук, віце-президент
Фармацевтичної асоціації України,
заслужений працівник фармації України

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті