Магнітні бурі: можливі негативні наслідки для людини і як з ними боротися

Навколишнє середовище впливає на життя, здоров’я і працездатність людей. І не завжди позитивно. Шум, вібрація, забруднення повітря і води, погана погода — видимі відчутні негативні чинники. Але є й такі, які не сприймаються візуально чи тактильно, а можуть суттєво і неприємно впливати на людський організм. До таких належать магнітні бурі.

Про магнітні бурі

Наша планета захищена від впливу сонячної радіації магнітним полем. Відхилення поля від звичайних його коливань прийнято називати геомагнітним збудженням, а особ­ливо виражені його прояви — геомагнітними бурями, які виникають у дні підвищеної сонячної активності унаслідок потужних хромосферних спалахів на поверхні Сонця.

Під час сонячної активності відбувається викид речовини — плазми, яка, рухаючись в міжпланетному просторі і стикаючись із Землею, викликає магнітну бурю. Інтенсивність сонячної активності відбувається циклічно, приблизно через кожні 28 діб, що пов’язано з обертанням світила навколо своєї осі. При цьому найбільше число магнітних бурь реєструється навесні та восени. Сонячні бурі впливають на всі шари сонячної атмосфери (фотосферу, корону та хромосферу), нагріваючи плазму на десятки мільйонів градусів за Цельсієм і прискорюючи електрони, протони та важкі іони зі швидкістю, близькою до швидкості світла.

Сонячні спалахи та магнітні бурі належать до групи явищ, відомих під загальною назвою «космічна погода», яка впливає на технологічні системи та діяльність сучасної цивілізації, біосферу Землі та фізіологічний стан людей.

Вплив на людей

Вчені вважають, що магнітні коливання викликають проблеми зі здоров’ям і зачіпають близько 10–15% населення планети (Brahic C., 2008).

Залежно від реакції на метеорологічні та геліогеофізичні явища, людей розділяють на чутливих і нечутливих до впливу таких геомагнітних бурь. Проте остаточний вплив на здоров’я дуже індивідуальний для кожної людини і він ще досліджується.

Зазвичай при магнітних бурях люди скаржаться на:

• підвищення артеріального тиску;
  • нудоту;
  • головний біль;
  • запаморочення;
  • біль у м’язах і суглобах;
  • загальну слабкість;
  • безсоння;
  • підвищену втомлюваність;
  • дратівливість;
  • погіршення настрою;
  • тривожність.

Однак відсутність симптомів не є свідченням того, що такого впливу насправді не відбувається. Як виявили дослідження, навіть у молодих практично здорових осіб, які не скаржилися на прояви впливу магнітних бурь, відмічено погіршення здатності до навчання. А саме в пік гео­магнітної активності зростав поріг чутливості до дії звукових та світлових подразників, знижувалася когнітивна активність.

Доведено, що в переддень і в період бурі підвищується виділення кортикостероїдів та інших гормонів стресу, посилюється згортання крові, зростає концентрація фібриногену, послаблюється мікроциркуляція крові, підвищується небезпека виникнення тромбів, знижується концентрація кальцію в організмі, порушується проникність клітинних мембран, змінюється активність ферментних систем, знижується рівень природного імунітету (Корчан Н.О. та ін., 2013).

Найбільше від змін магнітного поля страждають носії хронічних захворювань, вагітні та особи похилого віку. Деякі люди відчувають настання магнітної бурі ще до її початку, а в інших порушення в організмі виникають через 1–2 дні після її закінчення (Кіруша І.С. та ін., 2019).

Опубліковано багато досліджень, які описують широкий спектр психологічних та фізіологічних змін, пов’язаних із геомагнітними коливаннями. Виявилося, що вони впливають насамперед на стан нервової та серцево-судинної системи, зумовлюючи розвиток тривожних станів та кардіологічної патології.

Магнітні бурі можуть діяти як стресори, які порушують в організмі регуляторні процеси, такі як баланс мелатоніну і серотоніну, артеріальний тиск, дихання. Можуть загостритися наявні хронічні захворювання та корелює зі значним збільшенням вираженості серцевих аритмій, інфарктів міо­карда, змін кровотоку, підвищення артеріального тиску та епілептичних нападів (Alabdulgader A. et al., 2018). Зафіксована цікава закономірність: якщо в період геомагнітних збурень підвищувався атмосферний тиск, то частіше реєструвалися порушення мозкового кровообігу (інсульти), якщо ж тиск знижувався — здебільшого фіксували випадки гострого інфаркту міокарда (Корчан Н.О. та ін., 2013).

Дослідження впливу геомагнітних бурь у здорових дорослих жінок виявили негативний вплив на функціональний стан головного мозку. У більшості респондентів зареєстрували нездужання, слабкість і наявність нечітко локалізованого головного болю (Babayev E. et al., 2005).

Періоди високої геомагнітної активності, спричинені великими сонячними спалахами, також пов’язують із клінічною депресією. Виявлено збільшення на 36,2% кількості чоловіків, які потрапили до лікарні через тривожно-депресивний розлад після геомагнітних бурь. Під час геомагнітних змін надниркові залози починають активно виробляти гормон стресу, а епіфіз, навпаки, зменшує вироблення мелатоніну, що призводить до десинхронізації циркадних ритмів і, відповідно, до психологічних розладів (Brahic C., 2008).

Як захиститися від впливу магнітних бурь?

Впливу магнітних бурь піддається весь організм. За наявності хронічних захворювань дія магнітного резонансу лише посилюється. Тому до лікування патологічних проявів слід ставитися серйозно, і його має проводити лікар. Фармацевт може надати долікарську медичну допомогу, порекомендувати препарати для зменшення вираженості симптомів та надати поради, як убезпечити себе від негативного магнітного впливу в подальшому.

• Фармакотерапевтична допомога

У разі нормального артеріального тиску людині, чутливій до змін космічної погоди, можна запропонувати спазмо­літики, анальгетики, нестероїдні протизапальні, серцеві, снодійні, заспокійливі засоби чи комбінації препаратів з різних фармакологічних груп — залежно від скарг людини.

Якщо загальний стан характеризується також незначним підвищенням артеріального тиску, можна додати анти­гіпертензивні препарати, що відпускаються без рецепта (папазол, хомвіотензин, анальгін-дибазол-папаверин). При зниженні тиску — тонізуючі препарати (стимол, тонгінал, екстракт родіоли чи елеутерококу). Не завадить порадити додати з профілактичною метою вітаміни з антиоксидантами.

Але пам’ятаймо, що головний біль, біль в ділянці серця, підвищення артеріального тиску здебільшого є проявами серйозних захворювань, а магнітні бурі лише створюють умови для їх загострення. Тому не варто відкладати візит до лікаря для уточнення, про що обов’язково має нагадати фармацевт після надання допомоги.

• Профілактичні фармацевтичні поради

Шляхом боротьби з будь-якою проблемою є її профілактика. Тому для підвищення опірності організму до будь-яких несприятливих зовнішніх впливів, у тому числі й впливу магнітних бурь, варто дотримуватися правил здорового способу життя (загартовування, фізична активність, відмова від шкідливих звичок, режим дня, дотримання режиму праці та відпочинку, прогулянки на свіжому повітрі). Бажано відкоригувати раціон харчування — звести до мінімуму споживання солі та обмежи­ти вживання жирної, смаженої та гострої їжі, але додати сезонні фрукти, овочі та зелень, та щодня випивати (якщо немає протипоказань) до 2–3 л рідини, в тому числі овочевих і фруктових соків (Корчан Н.О. та ін., 2013).

Геомагнітний вплив на людину — це реальність. І вивчення цього питання потребує подальших досліджень, адже на кону найважливіше — здоров’я людини.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»