Закупівлі медичних виробів та обладнання: проблеми та шляхи їх вирішення

13 жовтня 2023 р. відбувся навчальний захід — пуб­лічна дискусія з питань здійснення закупівель медичних виробів (у тому числі медичного обладнання). Подія була присвячена обговоренню поточної ситуації та викликів, з якими стикнулися оператори ринку через систематичне оновлення закупівельного законодавства, а також для побудови діалогу і пошуку конструктивного рішення щодо наявної проблеми із застосування норм закупівельного законодавства. Організаторами заходу виступила Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» AMOMD®. Модерували дискусію Павло Харчик, президент Асоціації AMOMD®, директор компанії «Калина медична виробнича компанія», та Дар’я Бондаренко, виконавчий директор Асоціації AMOMD®.

Наталія Шимко, заступник генерального директора ДП «Прозорро», зауважила, що підприємство є адміністратором електронної системи публічних закупівель Prozorro, та розповіла про шлях та перспективи розвитку електрон­ного каталогу Prozorro Market. Пілотний проєкт з впровадження електронного каталогу розпочався у 2019 р. Наразі постановою КМУ від 07.07.2023 р. № 686 затверджено переліки ліків (128 категорій) та медичних виробів (36 категорій), закупівля яких на суму понад 50 тис. грн обов’язково здійснюється з використанням електронного каталогу. Щодо обсягів продажу товарів через електронний каталог, то у 2019 р. вони становили 9 млн грн та збільшувалися щороку, у 2023 р. вже здійснено закупівель на 5,2 млрд грн. Перевагами каталогу Prozorro Market є простота закупівель (не потрібно готувати тендерну документацію та технічні вимоги), кваліфікація усіх постачальників центральним засвідчувальним органом та можливість здійснення закупівель на будь-яку суму. Крім того, це суттєве скорочення терміну закупівлі, більша кількість пропозицій та більша економія порівняно з відкритими торгами.

Серед ключових особливостей Prozorro Market спікер виділила такі:

  • можливість звуження характеристик (при закупівлях до 500 тис. грн);
  • можливість відхилити пропозицію учасника, якщо він не підписав договір у визначений строк; письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених у запиті пропозицій постачальників: пропонує товар походженням з російської федерації/республіки білорусь;
  • можливість поскаржитися на недобросовісні дії учасника.

Щодо перспектив розвитку електронного каталогу Prozorro Market, наразі планується запровадити:

  • самостійне завантаження товарів постачальником;
  • електронні контракти;
  • закупівлі з податком на додану вартість (ПДВ)/без ПДВ;
  • протидія недобросовісним замовникам.

Також у планах є впровадження обов’язкових закупівель продуктів харчування через електронний каталог, наповнення Prozorro Market категорією будівельних матеріалів, а також розширення його на закупівлю певних послуг.

Віталій Овсянніков, радник з питань розвитку ДП «Медичні закупівлі України», відповів на численні запитання операторів ринку, зокрема відзначивши, що нерезиденти можуть бути зареєстровані в електронному каталозі, але там передбачено, що постачальник підвозить товар замовнику, і питання полягає в тому, чи є можливість у такого учасника-нерезидента розмитнювати товар та чи буде він економічно зацікавлений у постачанні невеликої кількості позицій конкретній лікарні. Щодо розширення каталогу, то в першу чергу включають товари, які є найбільш популярними та активно закуповуються. Також вже опрацьовується питання щодо самостійного внесення постачальниками товарів в електронний каталог. Стосовно зловживань замовниками, то дійсно така проблема існує, і зазвичай вони полягають у прописуванні додаткових умов чи характеристик товару, а також вимагання додаткових документів. Наразі розглядається можливість застосування уніфікованих договорів, в яких будуть прописані характеристики товару на кшталт тих, що використовуються при централізованих закупівлях. Крім того, є проблематика щодо того, що заведення одного й того ж самого товару різними постачальниками та інформація/опис про нього відрізняється, тож доцільно було б, щоб товар у каталог заводив саме виробник.

Євген Гончар, начальник відділу формування політики у сфері програми медичних гарантій та медичного забезпечення Департаменту медичних послуг МОЗ України, зауважив, що МОЗ вбачає велику потребу в підвищенні ефективності закупівель медичними замовниками. Одним із механізмів цього є закупівлі із використанням електрон­ного каталогу, зокрема їх обов’язкове використання. Тож МОЗ планує розширювати цей каталог на всі медичні товари та зобов’язати замовників закуповувати лікарські засоби, медичні вироби (в тому числі медичне обладнання) виключно із використанням електронного каталогу. Важливим питанням є зловживання з боку замовників (наприк­лад «прописування» додаткових вимог до товарів), відтак МОЗ зацікавлене у зменшенні можливостей для таких зловживань. У деяких випадках такі зловживання виникають через недостатню обізнаність замовників, відповідно, необхідно проводити навчання та консультування.

Загалом проведення закупівель із використанням електронного каталогу сприяє зменшенню корупції, підвищує ефективність використання бюджетних коштів та доступність для пацієнтів лікарських засобів та медичних виробів.

Наразі на громадське обговорення винесено проєкт Закону України «Про публічні закупівлі», який містить норму щодо закупівель через електронний каталог товарів із переліку, затвердженого КМУ.

Також на громадському обговоренні знаходиться проєкт постанови КМУ щодо особливостей закупівлі ліків і медичних виробів. На переконання МОЗ, у перспективі через електронний каталог мають закуповуватися всі ліки з Національного переліку основних лікарських засобів, також планується розширення переліку категорій медичних виробів.

Дмитро Лаврентій, голова комітету Асоціації AMOMD® з медичної техніки (обладнання), окреслив проблеми, з якими стикаються учасники ринку при використанні майданчика Prozorro. Зокрема, учасники ринку наголошують на відсутності відкритих дискусій із закупівельниками щодо медико-технічних завдань. Ще однією проблемою є обмеження кількості кроків зниження ціни при торгах, адже їх збільшення, очевидно, призведе до зниження ціни і, відповідно, більшої економії бюджетних коштів. Важливим є повне або часткове ігнорування тендерним комітетом рішень Антимонопольного комітету України. Також пропонується отримувати гарантії від замовника на підготовку приміщень при закупівлі обладнання, яке не може довго зберігатися на складі (наприклад апарат магнітно-резонансної томографії). Ще однією пропозицією від ринку є законодавчо встановити необхідність допуску до аукціону не менше 3 учасників. Пропонується й розширення каталогу Prozorro Market.

Є. Гончар зауважив, що збільшення кроків торгів на аукціоні, навпаки, може знизити їх ефективність, оскільки існуючий наразі механізм стимулює постачальника одразу надавати найнижчу ціну. Щодо дискусій та обговорення, то це дійсно має сенс при закупівлях обладнання і може бути реалізовано на майданчику Prozorro. Щодо монтажу обладнання, то МОЗ планує впровадити типові договори, і їх можна розробити для різних товарних груп.

За підсумками заходу з урахуванням пропозицій учасників Асоціацією AMOMD® буде подано пропозиції до ключових стейкхолдерів з метою врегулювання проблемних аспектів здійснення закупівель медичних виробів (в тому числі медичного обладнання).

Асоціація AMOMD® висловлює вдячність учасникам дискусії за приділену увагу, конструктив, відкритість і готовність до змін.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті