Напевне, багато хто чув і знає про коефіцієнт інтелекту IQ (intelligence quotient — IQ) — число, що використовується для вираження відносного інтелекту людини. Чим вищим є його показник, тим розумнішою вважається людина*. Однак, як виявляється, досягає значного успіху або найкраще реалізовує себе в житті зовсім не той, хто має високий показник IQ. У багатьох ситуаціях людина з блискучими академічними здібностями є соціально некомпетентною та невдалою на роботі чи в особистих стосунках. Адже, попри інтелектуальні здібності, людині важливо розвивати свій емоційний інтелект**!
Емоційний інтелект (emotional quotient — EQ) — це здатність розуміти, використовувати та керувати власними емоціями позитивним чином, щоб знімати стрес, ефективно спілкуватися, співпереживати іншим, долати труднощі та розряджати конфлікти. Емоційний інтелект може допомогти будувати міцніші стосунки, досягати успіхів у навчанні та на роботі, а також досягати кар’єрних і особистих цілей, перетворити наміри на дії та ухвалювати обґрунтовані рішення стосовно того, що є найважливішим**.
Ключовими навичками емоційного інтелекту є:
- здатність контролювати власні імпульсивні почуття та поведінку, емоції, проявляти ініціативу, виконувати зобов’язання та адаптуватися до змін обставин (самокерування);
- вміння розпізнавати власні емоції та те, як вони впливають на думки та поведінку (самосвідомість);
- емпатія та вміння розуміти емоції, потреби та турботи інших людей, вловлювати емоційні сигнали, почуватися комфортно в соціальному середовищі та розпізнавати динаміку влади в групі чи організації (соціальна свідомість);
- вміння розвивати та підтримувати добрі стосунки, чітко спілкуватися, надихати та впливати на інших, добре працювати в команді та розв’язувати конфлікти (соціальна свідомість)**.
З огляду на вищезазначене, фармацевту, який безпосередньо спілкується з відвідувачами аптеки, важливо мати високий емоційний інтелект. Адже це може допомогти ефективніше спілкуватися з відвідувачами аптек — емпатія та вміння комунікувати допомагають встановити довіру й підвищити ефективність лікування, а також може сприяти поліпшенню командної роботи та спілкуванню з колегами, особливо у випадку розв’язання складних проблем чи з метою генерації нових ідей (Gettman D., 2011).
Тобто фармацевт з високим EQ може краще розуміти емоційний стан відвідувачів, надаючи їм не лише інформаційну, а й моральну підтримку, адаптувати стиль спілкування до кожного клієнта, уникати конфліктів, пояснювати складні речі доступною мовою та розпізнавати, коли людина чогось не розуміє, але соромиться запитати, зберігати спокій, не зриватися, ухвалювати зважені рішення, співпрацювати з колегами, уникати непорозумінь, будувати позитивний мікроклімат тощо.
Щоб використовувати емоційний інтелект на повну силу, його навички потрібно постійно розвивати та удосконалювати. Однак важливо пам’ятати, що є різниця між простим вивченням теорії та застосуванням цих знань у своєму житті. Те, що людина знатиме про необхідність щось зробити, не означає, що вона це зробить, особливо коли її переповнюють негативні емоції. Потрібно хотіти це зробити.
Зокрема, одним з важливих кроків до покращення EQ є розвиток вміння керувати стресом, що сприятиме збереженню рівноваги, зосередженості та контролю над ситуацією, незалежно від того, з якими викликами людина стикається в житті, а також збалансовуватиме нервову систему**.
До методів боротьби зі стресом можна віднести відверту розмову з людиною, яка зрозуміє та підтримає, фізичну активність, йогу та медитацію. Однак, коли зазначені способи допомоги неможливо здійснити, можна спробувати швидке зняття стресу. Найкращий спосіб це зробити — це глибоко вдихнути та використати свої органи чуття — те, що людина бачить, чує, нюхає, смакує та торкається — або здійснити заспокійливий рух. Наприклад, переглянути улюблену фотографію, відчути певний аромат, послухати улюблений музичний твір, скуштувати жуйку або обійняти домашнього улюбленця, що дасть змогу швидко розслабитися та зосередитися**.
Допомогти підвищити рівень свого EQ також може:
- увага до своїх емоцій (варто частіше ставити собі питання: «Що я зараз відчуваю?», «Чому я це відчуваю?»), що допоможе краще розуміти себе й уникати імпульсивних рішень;
- розвиток вміння слухати (щоб дійсно зрозуміти, а не просто відповісти);
- практика самоконтролю (якщо охоплює злість чи стрес, краще зробити паузу, при цьому використавши практику глибокого дихання або ж за можливості здійснивши коротку прогулянку);
- програвання ситуації (наприклад перенести ситуацію на особистий приклад, щоб зрозуміти почуття іншої людини);
- самокритика (спокійно аналізувати та коригувати негативні моменти своєї поведінки);
- робота над комунікацією (говорити потрібно чітко, з повагою, не засуджуючи, залишатися щирими, але делікатними)***,****.
І головне — не забувати, що емоційний інтелект — це навичка, яку можна розвивати постійно. І чим більше особа працюватиме над собою, тим краще почуватиметься і в особистому житті, і на роботі. Зокрема, для фармацевта — це фундаментальна компетенція, яка може сприяти підвищенню ефективності професійної діяльності, якості обслуговування пацієнтів та створенню позитивної репутації аптеки. А інвестиції у розвиток емоційного інтелекту у фармацевтів — це інвестиції у здоров’я та добробут суспільства.
*За даними www.britannica.com.
**За даними www.helpguide.org.
***За даними professional.dce.harvard.edu.
****За даними www.verywellmind.com.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим