Prozorro Market: еволюція закупівель (Відео)

03 Жовтня 2025 3:40 Поділитися
1 жовтня 2025 р. в Києві відбувся Всеукраїнський форум Prozorro Market, організований ДП «Медичні закупівлі України» (МЗУ) за підтримки французького агентства з міжнародного розвитку та співробітницт­ва «Expertise France». Захід об’єднав ключових стейкхолдерів у сфері медичних закупівель: представників держави, лікарень, бізнесу та міжнародних партнерів, які обговорили питання удосконалення закупівель медичних товарів та створення цінності для пацієнта.

Відкрив форум Едем Адаманов, заступник міністра охорони здоров’я України, який наголосив на важливості використання Prozorro Market, що змінив філософію пуб­лічних закупівель.

«Історія електронного каталогу — це перша історія успішного публічно-приватного партнерства в Україні. Не класична, як це прописано в нормативно-правових актах, а коли історія почалася завдяки бізнесу. І тепер у неї залучені і бізнес, і держава, і державні централізовані закупівельні організації. Було вкладено багато ресурсів, аби інструмент став популярним, тепер наступний крок — це підвищення якості товарів у маркеті», — зазначив Е. Адаманов.

Про еволюцію медичних закупівель у Prozorro Market розповів Олег Кльоц, генеральний директор МЗУ.

Перша закупівля в Prozorro Market відбулася 6 років тому — у 2019 р. і становила 6 тис. грн. «За 6 років ми побудували інструмент, який допомагає лікарням купувати необхідні медичні товари. Для порівняння: у січні 2021 р. через каталог укладено лише 35 угод, а у лютому 2025 р. — вже 6591. Це рекордний показник за всю історію існування медичної частини електронного каталогу», — зазначив О. Кльоц.

Електронний каталог став дієвим та ефективним інструментом публічних закупівель, обсяги продажу медичних товарів через який лише за останній рік збільшилися більше ніж на 30% — до 16,3 млрд грн.

З 2022 р. використання цього інструменту стало обов’язковим для лікарень під час закупівель певних медичних товарів, перелік яких затверджено урядовою постановою № 1178. У 2025 р. цей перелік медичних товарів було розширено до 427 позицій лікарських засобів та 134 медичних виробів.

Оксана Коваль, керівниця відділу адміністрування електронного каталогу МЗУ, зазначила, що успішність угод залишається високою та становить 77,3%, а середня тривалість процедури — 8 днів. Заощадження лікарень при закупівлях через електронний каталог у 2025 р. досягли 2,7 млрд грн, або 14,2%.

Цього року було запущено аналітичну систему, яка допоможе краще розуміти потреби лікарень задля вдосконалення електронного каталогу. Також з метою підвищення конкурентоспроможності, зменшення кількості монополістичних торгів на великі суми МЗУ розпочали процес поглиблення CPV-кодів шляхом розподілу їх на окремі підкатегорії за функціональним призначенням товарів. Ще одним покращенням співпраці з лікарнями є створення внутрішнього дашборду скарг замовників на постачальників, що сприяє швидшому та більш якісному їх опрацюванню.

Незабаром цей дашборд стане публічним і буде розміщений на сайті МЗУ, де кожен зможе відслідкувати статус таких скарг.

Досвідом користування електронним каталогом та співпраці з МЗУ поділився в.о. генерального директора національної спеціалізованої дитячої лікарні «Охматдит» Олександр Урін. Він відзначив, що електронний каталог є дуже зручним, зрозумілим та ефективним інструментом закупівель, що дає змогу лікарні заощаджувати кошти, які можуть бути використані на покриття інших потреб. Він підкреслив, що МЗУ як адміністратор медичної частини електронного каталогу оперативно реагує на запити лікарні щодо додавання нових профілів товарів.

Про досвід співпраці з МЗУ з точки зору виробника розповів Володимир Ляховський, співголова комітету з питань охорони здоров’я Спілки українських підприємців (СУП), менеджер з управління проєктами «Фармак». Компанія однією з перших почала реалізовувати продукцію через електронний каталог. Він виявився зручним і швидким інструментом для реалізації продукції. Середня тривалість від оголошення до підписання договору триває 5–7 днів.

Заключним етапом форуму стала публічна дискусія, під час якої учасники обговорили механізми протидії деяким недобросовісним постачальникам. Деякі з них користуються прогалинами в законодавстві — вдаються до демпінгу, постачають неякісні товари чи створюють бар’єри для замовників.

До дискусії долучилися представники МЗУ, Інституту травматології та ортопедії Національної академії медичних наук (НАМН) України, Міністерства економіки, Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, ДП «Прозорро», ДУ «Професійні закупівлі», Американської торговельної палати в Україні та ГО «Технології прогресу».

Роман Деркач, головний лікар Інституту травматології та ортопедії НАМН України, зазначив, що основними проб­лемами є демпінг та неякісні товари, але ці проблеми можуть врегульовуватися шляхом діалогу. Втім є випадки, коли зробити це неможливо через відсутність діалогу.

«Один з таких випадків — коли після оголошення торгів з пропозицією вийшло 16 фізичних осіб — підприємців (ФОП), які один за одним не виходили на зв’язок. Згідно з чинним законодавством, постачальник впродовж 4 днів з дати оприлюднення наміру укласти договір має надати всі необхідні документи, а відхилити їхню участь ми можемо лише після 10 днів очікування. Таким чином, відбувалося блокування торгів аж на півтора місяця, що мало ознаки цілеспрямованої акції», — зазначив Р. Деркач.

Для протидії недобросовісній поведінці законодавством передбачено механізм блокування постачальника: після отримання від замовників 3 скарг на місяць або 5 за 3 міс. У такому випадку доступ постачальника до електронного каталогу призупиняється на 90 днів, і постачальник не може продавати будь-які товари медичного призначення.

Заступник міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Андрій Телюпа зазначив, що недоб­росовісними можуть бути і замовники. Вони теж можуть бути заангажованими і використовувати інструменти санкцій та скарг проти чесних постачальників. «Тому як регулятор ми завжди слідкуємо за балансом, аби не було зловживань і з боку замовників. Ми маємо передбачити оптимальний баланс дискреції відповідальності замовника та можливість притягнення до відповідальності у разі неправомірного застосування санкцій до постачальника», — додав він.

«Разом із Міністерством економіки та іншими зацікавленими сторонами МЗУ активно бере участь у напрацюванні змін до Порядку формування та використання елект­ронного каталогу, зокрема щодо можливості збільшення строку блокування постачальників за вчинення порушень. Було б доцільно запровадити блокування недобросовісних постачальників на 3-річний термін — як це робить Антимонопольний комітет України (АМКУ) за вчинення антиконкурентних узгоджених дій», — зазначив заступник генерального директора МЗУ з антикорупційної діяльності та комплаєнсу Станіслав Івахненко.

Для реалізації балансу інтересів та відповідальності замовників і постачальників триває розробка нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі». На технічному рівні ДП «Прозорро» планує запровадити публічний рейтинг постачальників, застосування електронних контрактів та можливість подання скарг на замовників.

Боротьба з недобросовісними постачальниками — це спільна відповідальність держави, бізнесу, регуляторних органів і лікувально-профілактичних закладів. Лише в синергії можна зробити Prozorro Market ефективним і безпечним інструментом для держави та громадян.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті