У ЄС працює понад 160 тис. аптек і понад 500 тис. кваліфікованих фармацевтів, які працюють у роздрібних аптеках. Для багатьох пацієнтів саме аптека стає першою точкою контакту з системою охорони здоров’я. Пандемія COVID-19 підкреслила стратегічну роль аптек. Під час кризи фармацевти виконували такі функції, як тестування, вакцинація, а аптеки забезпечували доставку лікарських засобів додому. Це довело їх цінність як стійких постачальників медичних послуг першої лінії допомоги, сприяючи зниженню навантаження на систему охорони здоров’я. На рівні ЄС та держав-членів формується чітка тенденція до інтеграції аптек у систему первинної медичної допомоги. Усе частіше держави — члени ЄС запроваджують плату за розширені фармацевтичні послуги, що відображає їхню додану цінність як для пацієнтів, так і систем охорони здоров’я.
Послуги з відпуску лікарських засобів є основою діяльності аптек. До цієї когорти PGEU відносить також цілодобову роботу аптек, терміновий та екстрений відпуск рецептурного лікарського засобу без наявності рецепта (для невідкладної допомоги), повторний відпуск ліків у рамках одного рецепта, генеричну заміну (рис. 1). Також аптеки можуть пропонувати доставку лікарських засобів додому. Окреслені послуги доступні в багатьох країнах ЄС. Деякі з них відшкодовуються системами охорони здоров’я. Окрім власне забезпечення пацієнтів лікарськими засобами, ці послуги сприяють безперервній терапії. Слід зазначити, що фармацевт може відмовити у відпуску з міркувань безпеки, якщо вбачає ризики для пацієнта.

Аптеки активно долучаються до кампаній, що сприяють попередженню та профілактиці захворювань. Відповідні фармацевтичні послуги можуть включати підвищення обізнаності населення, вакцинацію на базі аптеки, допомогу у відмові від паління, контроль маси тіла, послуги з безпечної утилізації лікарських засобів, програми обміну шприців і голок (надання стерильних в обмін на використані), консультації для мандрівників (стосовно щеплень перед подорожжю, поради з захисту від інфекцій, складання аптечки) (рис. 2). Ці послуги можуть організовуватися в рамках національних або регіональних ініціатив.

Фармацевти можуть сприяти ранньому виявленню захворювань, вчасно порадивши пацієнту звернутися до спеціаліста (рис. 3). Фармацевтичні послуги можуть охоплювати обстеження на наявність певних захворювань (наприклад цукрового діабету, артеріальної гіпертензії, ВІЛ). Аптеки можуть надавати ці послуги шляхом тестування в аптеці, зокрема у співпраці з лікарями загальної практики або органами охорони здоров’я. Ці послуги приносять користь пацієнтам, пропонуючи легший доступ до ранньої діагностики. Також фармацевти можуть надавати послуги з лікування поширених недуг, що знижує навантаження на сімейних лікарів. Фармацевт також відіграє ключову роль у системі фармаконагляду, оскільки він безпосередньо контактує з пацієнтами та може виявити побічні реакції або інші проблеми, пов’язані з лікарськими засобами.

Послуги з управління хронічними захворюваннями допомагають пацієнтам із хронічними або складними хворобами шляхом сприяння дотриманню терапії. Ці послуги включають введення ін’єкційних препаратів, прийом препаратів під наглядом фармацевта (забезпечує контроль правильності прийому ліків), підтримку в дотриманні терапевтичного режиму, консультацію з приводу вперше призначених ліків, менеджмент хронічних захворювань (покращення обізнаності та спостереження пацієнтів із хронічними захворюваннями) (рис. 4). Зазвичай ці послуги структуровані навколо консультацій під керівництвом фармацевта й іноді інтегровані з цифровим спостереженням. Вони можуть реалізовуватися в рамках регіональних або національних програм. Перевагами для пацієнтів є кращий контроль захворювання, поліпшення результатів лікування та підвищення якості життя завдяки індивідуальному підходу.

Послуги з управління окремими випадками дозволяють фармацевтам надавати персоналізовану фармацевтичну допомогу, особливо у разі складних терапевтичних схем. Ці послуги можуть включати екстемпоральне виготовлення лікарських засобів, супровід пацієнтів, які отримують дороговартісне лікування, організацію прийому доз, перевірку та узгодження всіх ліків, які приймає пацієнт (щоб переконатися, що вони призначені правильно, виявити дубльовані або потенційно небезпечні комбінації, а також допомогти пацієнту приймати ліки правильно) (рис. 5). Такі послуги часто передбачають міжпрофесійну комунікацію.

До цифрових послуг належать збір даних про ефективність лікарських засобів, доступ до спільних електронних записів, мобільні додатки для здоров’я та телеконсультації (рис. 6). Ці послуги, інтегровані в національні цифрові системи охорони здоров’я або програмне забезпечення для аптек, можуть підтримувати комунікацію в режимі реального часу та безперервність надання медичної допомоги. Доступ фармацевтів до електронних медичних даних підвищує безпеку та координацію, а цифрові інструменти покращують самоконтроль. Ці інновації дають суттєві переваги: кращі результати, поліпшене дотримання режиму лікування та більшу залученість пацієнтів.

У всій Європі аптеки все частіше визнаються важливими пунктами доступу до первинної медичної допомоги, орієнтованої на пацієнта. Загалом PGEU налічує понад 40 різних фармацевтичних послуг. Однак їх доступність залишається нерівномірною в різних країнах, а впровадження часто ускладнюється застарілими правовими рамками та фрагментованим політичним середовищем. Часто фармацевти мають необхідні навички, інфраструктуру та довіру пацієнтів, але не мають юридичних повноважень для того, щоб реалізувати свій потенціал на повну. Тому розширення сфери діяльності фармацевтів у громадах шляхом законодавчих змін є нагальним питанням. Без належного державного фінансування фармацевтичні послуги залишатимуться обмеженими за доступом.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим