Вплив антикорупційного законодавства на промоцію фармацевтичних компаній

У зв’язку з прийняттям Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції в Україні» надзвичайно актуальним для фармацевтичних компаній став пошук нових механізмів співпраці та реалізації маркетингових заходів стосовно медичних фахівців. 12 квітня 2011 р. юридична компанія «Правовий Альянс» в рамках циклу вечірніх курсів для співробітників фармацевтичних компаній провела міні-семінар на тему «Вплив нового Закону про корупцію на промоцію фармацевтичних компаній», який відвідали більше 30 осіб.

Доповідачами виступили Яна Карцева, юрист, і Андрій Горбатенко, радник юридичної компанії «Правовий Альянс». Вони проаналізували питання перспективного законодавства у сфері боротьби з корупцією, визначення поняття «корупція», категорії осіб, які є суб’єктами корупційного діяння, а також практичних аспектів співпраці фармацевтичних компаній та лікарів.

У зв’язку з тим, що до кола суб’єктів корупційних дій, визначених згаданим вище законом, потрапляють головний лікар, завідуючий відділенням, начальник медичної служби і т.д. державних або комунальних медичних закладів, особливу зацікавленість серед учасників семінару викликав огляд питань, які стосуються відповідальності за порушення положень у сфері попередження корупції.

Так, пропонується доповнити Кодекс про адміністративні правопорушення ст. 172-3 «Пропозиція або надання неправомірної вигоди». Пропозиція або надання посадовій особі неправомірної вигоди безпосередньо такій або іншій особі в розмірі, що не перевищує 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (нмдг) (2352,50 грн.), у тому числі за ціною, нижчою за мінімальну ринкову, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50–150 нмдг (850–2550 грн.). За вчинення такої ж дії, якщо розмір неправомірної вигоди не перевищує 100 нмдг (47 050 грн.), передбачається штраф 150–500 нмдг (2550–8500 грн.).

Прим. ред. У перехідних положеннях нового Податкового кодексу України передбачено, що якщо нмдг впливає на кваліфікацію кримінального або адміністративного правопорушення, він обчислюється з розмірів податкової соціальної пільги. Розмір податкової соціальної пільги становить 50% мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року (у 2011 р. це 470,5 грн.). Проте у разі накладення штрафів застосовується нмдг у розмірі 17 грн.

Також передбачена адміністративна відповідальність для осіб, які отримують подарунки: доповнення Кодексу про адміністративні правопорушення ст. 172-5 «Порушення встановлених законом обмежень щодо отримання подарунка (пожертви)» — це тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 25–50 нмдг (425–850 грн.) з конфіскацією такого подарунка (пожертви). Порушення встановленої законом заборони на отримання подарунка (пожертви) тягне за собою накладення штрафу від 50–100 нмдг (850–1700 грн.) з конфіскацією такого подарунка (пожертви).

Законом передбачена і кримінальна відповідальність щодо суб’єктів корупційних дій. Кримінальний кодекс України буде доповнено ст. 368‑2 «Незаконне збагачення»:

  • отримання посадовою особою неправомірної вигоди в значному розмірі або передача такої вигоди близьким родичам за відсутності ознак хабарництва (незаконне збагачення) тягне за собою штраф від 500–1000 нмдг (8500–17000 грн.); або обмеження волі на термін до 2 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на термін до 3 років;
  • отримання посадовою особою неправомірної вигоди у великому розмірі тягне за собою обмеження волі на термін 2–5 років; або позбавлення волі на термін 3–5 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на термін до 3 років;
  • незаконне збагачення, якщо його предметом була неправомірна вигода в особливо великих розмірах тягне за собою позбавлення волі на термін 5–10 років з позбавленням права обіймати певні посади, або займатися певною діяльністю на термін до 3 років та з конфіскацією майна.

Під час семінару доповідачі детально про­аналізували можливості взаємодії фармацевтичних компаній з медичними фахівцями, а саме: спонсорування участі у наукових семінарах, конференціях, конгресах; оплата винагороди за доповіді, презентації на семінарах, конференціях, конгресах; поширення сувенірної продукції, організація бізнес-ланчів для медичних фахівців, організація й оплата участі в експертних консультаційних радах.

Так, у разі організації участі спеціалістів у наукових семінарах, конференціях, конгресах юристи порекомендували укладати цивільно-правовий договір про надання послуг цим фахівцем. Якщо ж медики просто отримують фінансову допомогу, необхідно дотримуватися вимог встановленого обмеження щодо розміру подарунка (до якого прирівнюється відповідне фінансування) — не більше 50% мінімальної заробітної плати на день вручення подарунка (на 12 квітня 2011 р. це 480 грн.) одноразово; не більше 1 мінімальної заробітної плати, встановленої на початок року (у 2011 р. це 941 грн.), протягом року з одного джерела .

Винагорода за доповіді, презентації не супере­чить законодавству (в тому числі вимогам сумісництва та суміщення діяльності), однак знову ж таки необхідно укладати цивільно-правовий договір про надання послуг медичним фахівцем (щодо підготовки та здійснення відповідних презентацій, доповідей і т.д. на семінарі, конференції, конгресі).

Сувенірна продукція прирівнюється до подарунків, а її поширення дозволено в межах вартості подарунка, передбаченої законодавством.

Вплив антикорупційного законодавства на промоцію фармацевтичних компаній

Оплата бізнес-ланчів також прирівнюється до подарунків, тому їх організація і оплата повин­на здійснюватися в межах вартості подарунків, передбаченої законодавством. З метою контролю витрат доповідачі рекомендували фармацевтичним компаніям вести внутрішню звітність, яка повинна кореспондувати з іншими звітностями за витратами на медичних фахівців: звіт (вартість/ПІБ, посада медичного фахівця); звітність (періодична, наприклад, місячна).

Участь в експертних радах не суперечить законодавству (у тому числі вимогам сумісництва та суміщення діяльності), однак все-таки для прозорості та правомірності співпраці з медичним фахівцем необхідно укладення цивільно-правового договору про надання послуг (надання експертної думки, консультування з медичних питань).

Таким чином, антикорупційне законодавство не призведе до зникнення для фармацевтичного бізнесу всіх можливостей стосовно прозорої підтримки розвитку професіоналів охорони здоров’я.

Анна Барміна,
фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті