Законопроект «Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

Текст законопроекту до другого читання

ПОДАННЯ

проекту Закону України «Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

Відповідно до статті 93 Конституції України в порядку законодавчої ініціативи на розгляд Верховної Ради України вносимо проект Закону України «Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Доповідати зазначений законопроект на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Галасюк Віктор Валерійович.

Додатки:

1. Проект Закону України  – на 3 арк.

2. Порівняльна таблиця – на 1 арк.

3. Пояснювальна записка – на 6 арк.

4. Проект Постанови Верховної Ради України на 1 арк.

5. Електронні копії зазначених документів.

Народні депутати України
Галасюк В. В.
Кіраль С. І.
Єфімов М. В.
Розенблат Б. С.
Хміль М. М.
Кривошея Г. Г.
Кужель О. В.
Дубінін О. І.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України

Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

1. Обґрунтування необхідності прийняття акту, цілі та завдання прийняття акту

З 2014 року по 30 червня 2015 року в Україні діяв мораторій на проведення перевірок підприємців контролюючими органами. Проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних  осіб-підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) дозволялося винятково за наявності дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду, або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Досвід наявності в Україні мораторію на перевірки доводить, що обмеження діяльності контролюючих органів є ефективним механізмом для спрощення адміністрування та зменшення навантаження на малий та середній бізнес. Згідно аналізу Державної регуляторної служби України (далі – ДРС) за період із січня по травень 2015 року контролюючими органами проведено 3 224 планові та 53 148 позапланові перевірки. В той же час протягом І півріччя 2014 року згідно із наявною у ДРС інформацією проведено мінімум 233 488 планові та 101 966 позапланові перевірки.

Мораторій на перевірки дозволив виявити неефективні механізми   системи державного контролю (нагляду) та  розпочати її реформування.

Разом із тим  радикальне обмеження перевірок мало негативні наслідки як для суспільства, так і для держави. Повна заборона перевірки суб’єктів господарювання контролюючими органами призвела до:

– суттєвого збільшенню кількості звернень громадян щодо порушень суб’єктами господарювання законодавства у сфері захисту прав споживачів. Відбулось порушення Конституційних норм, вимог Резолюції ООН та Директив ЄС;

– збільшення випадків недобросовісного ведення бізнесу окремими суб’єктами господарювання;

– негативної реакції ЄС та виникненню ризику обмеження експорту вітчизняної продукції на зовнішні ринки.

З огляду на зазначене, та з метою забезпечення  балансу між стимулюванням розвитку малого та середнього підприємництва в Україні та виконання конституційних прав громадян законопроектом пропонується  новий механізм введення обмежень на дії контролюючих органів, який гарантує надання державного захисту в випадку порушення конституційних прав громадян.

Передбачається впровадження законодавчих змін щодо обмежень проведення перевірок, які будуть гарантувати громадянам можливість для захисту своїх прав у разі їх порушення; містити виключення для органів контролю, які суттєво не впливають на бізнес-клімат; відповідати вимогам ЄС та не містити ризику для експортерів; створювати можливості для громадського контролю; надавати можливості для оперативного реагування на порушення законодавства; спонукати Уряд до більш швидкого реформування системи державного контролю.

Запропонована законодавча ініціатива розроблена робочою групою при Комітеті Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, до якої були залучені народні депутати України, представники Уряду України, зокрема Міністерства економічного розвитку і торгівлі, експерти Реанімаційного пакету реформ та інших громадських організацій.

2. Загальна характеристика та основні положення акту

На законодавчому рівні впроваджується  повне обмеження на проведення  планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) до 30 червня 2016 року (крім проведення планових заходів Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України в частині перевірки безпечності та якості харчових продуктів).

Також запроваджуються обмеження на позапланову перевірку, яка може бути проведена тільки на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав. Таке звернення повинно бути розглянуте та погоджене ДРС.

Таким чином для громадян забезпечується можливість захисту своїх прав у разі їх порушення. Одночасно впроваджується механізм захисту бізнесу від необґрунтованих перевірок контролюючими органами. Також законодавчою ініціативою передбачена повна публічність механізму погодження ДРС та обов’язкова вимога до початку проведення заходів державного нагляду оприлюднювати на офіційному веб-сайті ДРС дозвіл на їх проведення.

Передбачається залишити також можливість проведення органами державного нагляду (контролю) позаплановихперевірок з дозволу Кабінету Міністрів України; за письмовою заявою суб’єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;  за рішенням суду.

Задля ефективної роботи запропонованого обмеження державного контролю та недопущення виникнення негативних наслідків, а також для прискорення реформування/оптимізації існуючих органів нагляду у вказані законодавчій ініціативі закладено ряд винятків. Під обмеження мораторію не підпадають:

  • органи, діяльність яких значно не впливає на малий та середній бізнес;
  • органи, порядок перевірок яких вже був реформований окремим Законом;
  • органи, які вже пройшли внутрішнє реформування.

Відповідно, винятками для регулювання Закону можуть бути  тільки наступні органи:

1. Органи, діяльність яких значно не впливає на малий та середній бізнес:

  • Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг  (НКРЕКП) – державний контроль у сфері енергетики та комунальних послуг у першу чергу спрямований на захист інтересів безпеки держави. Більш того, суб’єктами перевірки є  незначна кількість великих суб’єктів господарювання. Протягом дії минулого обмеження на перевірки НКРЕКП постійно отримувала погодження від КМУ щодо здійснення перевірок.
  • Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку – Меморандум про взаєморозуміння між Україною та МВФ передбачає необхідність скасування дії будь-яких обмежень на повноваження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в сфері контролю за діяльністю учасників фондового ринку України. Суб’єктами перевірки даного органу є незначна кількість великих суб’єктів господарювання.
  • Державна фіскальна служба України та її територіальні органи – мораторій на перевірки встановлено іншим Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від  28.12.2014 № 71-VІІІ. Встановлено, що на період 2015 – 2016 років діє обмеження на проведення  перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік.
  • Державна фінансова інспекція та її територіальні органи – мораторій на перевірки встановлено окремим Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VІІІ. Встановлено, що на період 2015 – 2016 років діє обмеження на проведення  перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік. Є спеціалізованим органом, який здійснює перевірки тільки державних органів та держпідприємств.
  • Державна служба експортного контролю України – здійснює перевірки експорту/імпорту предметів подвійного призначення. В більшості випадків, перевірки стосуються зброї та воєнного обладнання. Таким чином, враховуючи наявність військової агресії з боку Російської Федерації, обмеження зазначених перевірок є неприйнятним.
  • Державна інспекція ядерного регулювання України та її територіальні органи – державне регулювання безпеки використання ядерної енергії базується на міжнародних зобов’язаннях, які взяла на себе Україна при підписанні міжнародних договорів (Конвенції про ядерну безпеку, Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та безпеку поводження з радіоактивними відходами), вимогами МАГАТЕ, членом якої є Україна, актах ЄС. Суб’єктами перевірки даного органу є незначна кількість великих суб’єктів господарювання.
  • Державна авіаційна служба України – здійснення контролю та нагляду за суб’єктами авіаційної діяльності є одним з найважливіших механізмів забезпечення безпеки польотів, який вимагає від суб’єктів господарювання суворого дотримання встановлених вимог та попереджує можливість авіаційних подій та інцидентів як в Україні, так і на міжнародних авіалініях. Наявність перевірок в зазначеній сфері є необхідною вимогою для здійснення міжнародних авіаперевезень.
  • Національний банк України – здійснює спеціалізований  валютний та банківський контроль на основі окремого Закону України. Суб’єктами перевірки є великі суб’єкти господарювання.
  • Антимонопольний комітет України – здійснює спеціалізований контроль на основі окремого Закону України. Суб’єктами перевірки є великі суб’єкти господарювання.

2. Органи, порядок перевірок яких вже був реформований окремим Законом:

  • Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України  – 20 вересня 2015 року набувають чинності положення Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», якими  запроваджується нова система контролю безпечності харчових продуктів на всіх етапах їх виробництва та вимоги щодо планових перевірок  в сфері безпечності харчових продуктів суб’єктів господарської діяльності.

3. Органи, які вже пройшли внутрішнє реформування:

  • Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальні органи –  Статтею 42 Конституції України визначено, що держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт. Таким чином, сфера захисту прав споживачів потребує постійного державного контролю та миттєвого реагування.

Враховуючи, що основною метою законопроекту є стимулювання реформування системи державного контролю в Україні, а також з огляду на  тимчасовий статус дії мораторію, законопроектом передбачається зобов`язати Кабінет Міністрів України у шестимісячний термін із дня набрання чинності цим Законом розробити і затвердити Стратегію та програму реформування системи державного нагляду (контролю).

3. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Відносини в цій сфері регулюються Конституцією України, Законами України: «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», «Про захист прав споживачів», «Про охорону навколишнього природного середовища України», «Про екологічну експертизу», «Про транспорт», «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності», «Про безпечність та якість харчових продуктів».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Проект Закону не потребує додаткових фінансових витрат із Державного бюджету України.

5. Прогноз соціально – економічних та інших наслідків прийняття акта

Прийняття законопроекту дозволить обмежити до 30 червня 2016 року проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців органами державного нагляду (контролю) та знизити адміністративний тиск на бізнес, що в свою чергу поліпшить бізнес-клімат в Україні. В той же час законопроект дозволить забезпечити належний контроль з боку суспільства за дотриманням положень законодавства суб’єктами господарської діяльності та надасть гарантії захисту прав громадян.

Народні депутати України
Галасюк В. В.
Кіраль С. І.
Єфімов М. В.
Розенблат Б. С.
Хміль М. М.
Кривошея Г. Г.
Кужель О. В.
Дубінін О. І.

Проект (реєстр. № 3153 від 18.09.2015 р.)

вноситься народними
депутатами України

Закон України

Про особливості здійснення заходів
державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

Верховна Рада України постановляє:

Стаття 1. У цьому Законі терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)», «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Стаття 2. Встановити до 30 червня 2016 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (крім проведення планових заходів Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України в частині перевірки безпечності та якості харчових продуктів).

Стаття 3. До 30 червня 2016 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) проводяться органами державного нагляду (контролю)з дозволу Кабінету Міністрів України; з дозволу Державної регуляторної служби України (з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті); за письмовою заявою суб’єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;  за рішенням суду.

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) з дозволу Державної регуляторної служби України.

Форма та порядок надання дозволу на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав затверджується Міністерством економічного розвитку і торгівлі України.

Стаття 4. Державна регуляторна служба України зобов’язана до початку проведення органами державного нагляду (контролю)заходів державного нагляду (контролю) оприлюднювати на власному офіційному веб-сайті дозвіл на їх проведення. Здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) без оприлюднення дозволу, забороняється.

Стаття 5.Суб’єкт господарювання перед проведенням  позапланового заходу державного нагляду (контролю) повинен ознайомитися з дозволом на  його проведення з наданням йому копії відповідного документа.

Суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили дозволи, передбачені статтею 3 цього Закону.

Стаття 6. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів контролю Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальними органами, Державною фіскальною службою України та її територіальними органами, Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, Державною службою експортного контролю України, Державною інспекцією ядерного регулювання України та її територіальними органами, Державною авіаційною службою України, Національним банком України, Антимонопольним комітетом України.

Стаття 7. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування та діє до 30 червня 2016 року.

2. На час дії мораторію на здійснення заходів державного нагляду (контролю)суб’єктів господарювання призупинити дію:

речення другого абзацу п’ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (Відомості Верховної Ради України, 2007, № 29, ст. 389;  2014, №  36, ст. 1189);

Закону України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» (Відомості Верховної Ради України, 2012, № 49, ст. 558; 2015, № 11, ст. 75).

3. Кабінету Міністрів України у шестимісячний термін з дня набрання чинності цим Законом розробити і затвердити Стратегію та програму реформування системи державного нагляду (контролю).

Голова
Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

до проекту Закону України «Про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, N 29, ст.389 )
Стаття 6. Позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю)1. Підставами для здійснення позапланових заходів є:…обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання  її  законних прав. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності  згоди  центрального органу виконавчої влади на його проведення;        

Дію речення тимчасово призупинено до 30 червня 2016 року.

Народні депутати України
Галасюк В. В.
Кіраль С. І.
Єфімов М. В.
Розенблат Б. С.
Хміль М. М.
Кривошея Г. Г.
Кужель О. В.
Дубінін О. І.

ВИСНОВОК

Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України

на проект Закону України «Про особливості здійснення заходів  державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

(реєстр. № 3153 від 18.09.2015 р.)

 У проекті пропонується встановити мораторій на проведення  планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) до 30 червня 2016 року (крім проведення планових заходів Державною ветеринарною та фітосанітарною службою України в частині перевірки безпечності та якості харчових продуктів) та запровадити новий механізм введення обмежень на дії контролюючих органів, який, на думку авторів проекту, гарантуватиме надання державного захисту в випадку порушення конституційних прав громадян.

Головне управління, розглянувши поданий проект, вважає за доцільне висловити щодо його змісту наступні зауваження і пропозиції.

1. Насамперед зазначимо, що здійснення перевірок є однією із форм державного контролю за додержанням законодавства суб’єктами господарювання, у зв’язку з чим державний контроль кваліфікується у теорії державного управління як одна із функцій державного управління та один із способів забезпечення законності та дисципліни в державному управлінні. Характерною особливістю державного контролю (як і будь-якого контролю) є те, що він має здійснюватися систематично на постійній основі з використанням різноманітних форм та методів. При цьому сфери застосування державного контролю повинні відповідати вимогам частини 3 статті 19 Господарського кодексу України. Зокрема, однією з таких сфер є здійснення контрою за якістю і безпечністю продукції та послуг, що також випливає з вимог частини четвертої ст. 42 Конституції України, згідно якої держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів (у зв‘язку з цим бажано було б внести відповідне уточнення до статті 2 проекту). За цих умов, на нашу думку, більш коректним та логічним було б не постійне продовження  мораторію на проведення перевірок суб‘єктів господарської діяльності, а  вдосконалення законодавчого механізму їх здійснення. Крім цього, прийняття законопроекту у запропонованому вигляді зумовлює постановку питання про доцільність подальшого існування зазначених органів та проведення значного скорочення їх штатів, оскільки обсяг їх роботи буде суттєво зменшений.

2. Вважаємо, що пропозиція, яка міститься у статті 3 проекту, щодо здійснення позапланових перевірок суб‘єктів господарювання з дозволу Кабінету Міністрів України не узгоджується з його природою, як вищого органу виконавчої влади в системі органів виконавчої влади. Крім того, у Законі України «Про Кабінет Міністрів України» відповідного повноваження Уряду не передбачено.

3. В частині 2  статті 3 проекту пропонується встановити, що Державна регуляторна служба України надає дозвіл на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав. Слід зазначити, що на Державну регуляторну службу України, відповідно до пункту 1 Положення про неї затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 724 від 24 грудня 2014 року, покладені декілька завдань, зокрема з реалізації державної регуляторної політики, політики з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності. Враховуючи те, що основним завданням Державної регуляторної служби України, згідно з проектом є здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, пропонуємо посилання на неї у  проекті  привести у відповідність до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», замінивши її на «центральний  орган  виконавчої  влади,  що реалізує державну  політику  у  сфері  розвитку  підприємництва».

4. Головне управління не підтримує встановлення у статті 4 проекту правила, згідно з яким забороняється здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) без оприлюднення дозволу на його проведення на веб-сайті Державної регуляторної служби.   Річ у тому, що попереднє повідомлення суб‘єкта господарювання про таку перевірку, чим фактично є таке оприлюднення, надає йому можливість знищити докази скоєних ним правопорушень.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу у першому читанні з наступним урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

Керівник Головного управління В. І. Борденюк

Висновок

Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва

Комітет з питань промислової політики та підприємництва 7 жовтня 2015 року розглянув проект Закону України про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (реєстр. № 3153), поданий народними депутатами України Галасюком В. В., Кіралем С. І., Єфімовим М. В., Розенблатом Б. С., Хмілем М. М., Кривошеєю Г. Г., Кужель О. В., Дубініним О. І.

Метою прийняття законопроекту, як зазначено у Пояснювальній записці, є стимулювання реформування системи державного контролю в Україні, а також з огляду на тимчасовий статус дії мораторію, законопроектом передбачається зобов`язати Кабінет Міністрів України у шестимісячний термін із дня набрання чинності цим Законом розробити і затвердити Стратегію та програму реформування системи державного нагляду (контролю).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку від 06.10.2015 року вважає, що законопроект може бути прийнятий за основу у першому читанні з наступним урахуванням висловлених зауважень та пропозицій (додається).

Народні депутати України – члени Комітету, розглянувши законопроект, наголосили на його актуальності та погодились з необхідністю реформування системи державного контролю в Україні.

Враховуючи вищезазначене, члени Комітету прийняли рішення проект Закону України про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (реєстр. № 3153), внести на розгляд Верховної Ради України та рекомендувати прийняти його у першому читанні за основу та в цілому як Закон з урахуванням техніко-юридичних правок.

Співдоповідач з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України – Голова Комітету Галасюк Віктор Валерійович.

Додаток: на ____ аркушах.

Голова Комітету В. Галасюк
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті