Пристрасті по медичній реформі: історія одного законопроекту

Протягом тижня увага професійної спільноти була прикута до розвитку подій, пов’язаних із законопроектом № 6327 «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів». 10 липня завершила свою роботу робоча група з підготовки до другого читання законопроекту № 6327 при Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет). 11–12 липня законопроект опрацьовував Комітет. У цей час під стінами Верховної Ради України та МОЗ України проходили мітинги за участю Конфедерації вільних профспілок України та громадських організацій учасників АТО, які оголосили голодування, протестуючи проти урядової медичної реформи.

«Текст законопроекту № 6327 з урахуванням правок депутатів готовий до розгляду Комітетом. 396 правок враховано повністю або по суті. При цьому основна конструкція законопроекту залишилася цілісною, а в багатьох аспектах він став кращим», — повідомив 10 липня заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook. Загалом народними депутатами було надано близько 900 правок до законопроекту.

Нагадаємо, що 8 червня 2017 р. цей законопроект було ухвалено Верховною Радою України у першому читанні з четвертої спроби.

МОЗ проти косметичної реформи

Існує загроза, що модель медичної реформи, закладену командою МОЗ України та міжнародними експертами, буде суттєво змінено. Про це повідомила в.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун під час прес-брифінгу, який відбувся 12 липня 2017 р. в Українському кризовому медіа-центрі.

Участь в обговоренні правок до проекту Закону України «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (реєстраційний № 6327) і наслідків, до яких вони призведуть, також взяли Олександр Ябчанка, експерт Реанімаційного Пакету Реформ, Ірина Литовченко, співзасновниця Міжнародного благодійного фонду «Таблеточки», Ольга Стефанишина, виконавчий директор Благодійного фонду «Пацієнти України», та Олександра Устінова, член правління Центру протидії корупції.

«Ми мусимо констатувати факт, що більшість із врахованих робочою групою правок нівелює саму суть медичної реформи, запропонованої МОЗ та Урядом України. Фактично, замість реформи всієї медичної галузі після внесених майже 400 правок ми можемо говорити про реформу не всієї галузі, а лише первинної ланки медицини», — зазначила в.о. міністра.

Профільний комітет Верховної Ради України пропонує змінити ключові позиції законопроекту та вилучити з нього поняття про співоплату за медичні послуги. Передбачаються тільки послуги, які держава покриватиме на 100% (зелений список), і послуги, які пацієнт оплачуватиме повністю (червоний список). Крім того, перелік гарантованих державою послуг, які має покривати держава, значно розширюється. «Натомість Уряд пропонує встановити чесні тарифи, коли пацієнти знатимуть, скільки коштує та чи інша медична послуга, і скільки платить держава», — зазначила Ольга Стефанишина.

МОЗ України також виступає проти збереження медичної субвенції на первинній ланці. У такому разі система фінансування первинної ланки залишиться в існуючій адміністративно-корупційній вертикалі та ніяких змін на рівні первинної медичної допомоги не відбудеться.

Міністерство вимагає знайти спосіб, щоб залишити принципи та суть медичної реформи, яка відображена в законопроекті № 6327, проголосованому 8 червня Верховною Радою України в першому читанні.

Робота в Комітеті

11 липня Комітет у складі 10 народних депутатів під головуванням заступника голови Комітету Ірини Сисоєнко розпочав опрацювання законопроекту (були відсутні голова Комітету Ольга Богомолець, Тетяна Бахтеєва, Сергій Мельничук та Костянтин Яриніч). У засіданні також взяли участь заступники міністра охорони здоров’я Роман Ілик та П. Ковтонюк.

Перед початком розгляду народний депутат Ігор Шурма попередив колег, що цей процес відбувається з порушенням ст. 116 Регламенту Верховної Ради: пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу.

«Текст законопроекту до першого читання, за який було проголосовано в антиконституційний спосіб із численними порушеннями, та той текст, який ми бачимо сьогодні — це два різні документи за своїм змістом. Змінено навіть назву та мету законопроекту. Як можна приймати рішення щодо повністю переробленого документа? Хочу запитати у керівництва МОЗ, яке так широко піарило законопроект: що це за якість підготовки документа, до якого вноситься близько 900 правок? Що заважало підготувати його належним чином ще до першого читання, а не свідомо йти на ряд порушень», — наголосив І. Шурма.

У свою чергу, Ірина Сисоєнко зазначила, що всі дебати можна було вести протягом останніх тижнів у рамках робочої групи, а сьогодні прийшов час приймати рішення.

Народні депутати опрацьовували текст кожної поправки, приймаючи рішення щодо її відхилення чи врахування. За 2 год засідання було пройдено лише 50 пунктів.

Продовження розгляду законопроекту відбулося наступного дня, 12 липня, за участю 11 народних депутатів (відсутні були О. Богомолець, Олена Калганова та К. Яриніч). Для того, щоб пришвидшити розгляд, було прийнято рішення спочатку проголосувати пакетом за всі поправки, що були підтримані робочої групою, а потім розглянути окремі поправки у разі, якщо є таке бажання у їх авторів. Ця ініціатива викликала спротив з боку Олега Мусія, заступника голови Комітету. На його думку, кожна поправка має бути проголошена та обговорена окремо. І тільки це дозволить ґрунтовно опрацювати законопроект. У знак протесту О. Мусій покинув засідання Комітету.

Під час обговорення каменем спотикання стала правка щодо особливостей укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Робоча група разом з МОЗ визначила, що коштами на оплату цих договорів має розпоряджатися новостворений уповноважений орган.

Натомість у поправці О. Богомолець запропоновано зберегти субвенції державного бюджету місцевим бюджетам для оплати таких договорів на первинній ланці. Таку пропозицію підтримав народний депутат Сергій Мельничук: «80 млрд грн., які раніше отримували заклади охорони здоров’я, тепер будуть передані цьому органу та будуть розподілятися вручну».

Павло Ковтонюк підкреслив, що позиція МОЗ із цього питання незмінна — настав час переходити від утримування медичних закладів за рахунок медичної субвенції до прямих виплат за договором. У цьому головна суть запропонованої реформи, і правка О. Богомолець є неприпустимою: «Медична субвенція у лікувального закладу не забирається. Вона забирається у чиновника, який сьогодні розподіляє гроші між медичними закладами на місцях». Виступ П. Ковтонюка викликав бурхливі оплески з боку представників деяких пацієнтських організацій.

За словами народного депутата Тетяни Бахтеєвої, таке рішення повністю знищить ідею децентралізації. І. Шурма підтримав її та додав, що створення нової структури (уповноваженого органу, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення) стане майданчиком для майбутньої корупційної схеми. «Давайте діяти в межах основного закону. Якщо держава не може виділяти необхідні 10% ВВП на охорону здоров’я, то давайте виходити зі змінами в Конституцію України та надавати реформі легітимного характеру», — завершив він свій виступ.

Під час розгляду цієї поправки І. Шурма, Т. Біхтеєва та С. Мельничук покинули засідання. Через відсутність кворуму його мало бути завершено, проте І. Сисоєнко прийняла рішення зробити годинну перерву.

По її завершенні до заходу приєдналася Олена Колганова, таким чином кворум було відновлено, оскільки вже були присутні народні депутати Сергій Березенко, Олександр Біловол, Андрій Шипко, Оксана Корчинська, Тетяна Донець та Олексій Кириченко. Протягом години народні депутати оперативно розглянули всі поправки. Більшістю голосів прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект за реєстраційним № 6327 за результатами розгляду у другому читанні в цілому як закон (О. Біловол та О. Кириченко утримались). Також члени Комітету вирішили, що доповідати щодо проекту закону № 6327 перед Верховною Радою України буде І. Сисоєнко.

Протести проти медичної реформи

Уряд намагається провести псевдореформу системи охорони здоров’я. Так вважають у Конфедерації вільних профспілок України та громадських організаціях учасників АТО, представники яких 2 дні поспіль виходили під стіни Парламенту і Міністерства, заливаючи асфальт червоною рідиною, що імітує кров.

За словами організаторів акції протесту, медичну реформу необхідно зупинити, а в.о. міністра У. Супрун — відправити у відставку. Одночасно із цим активісти оголосили про голодування. У будівлі МОЗ України знаходиться ініціативна група, яка прагне зустрічі з керівництвом Міністерства для обговорення медичної реформи.

В.о. міністра проти голови Комітету

13 липня У. Супрун на своїй сторінці у мережі Facebook повідомила, що голова Комітету О. Богомолець відмовляється підписувати висновок Комітету і цим самим блокує можливість голосування закону в Парламенті та початку медичної реформи.

У свою чергу, голова профільного комітету, яку на той час безпосередньо з Верховної Ради України було шпиталізовано до Клінічної лікарні «Феофанія» із «загостренням хронічного захворювання», закликала МОЗ України припинити розповсюдження брехні і неправдивої інформації: «До мене від представників Міністерства запитань щодо того, коли буде завізовано таблицю з правками, не надходило. Реформі в Україні бути — доступній, якісній, чесній і прозорій, яка захистить людей і дасть їм можливість лікуватися і бути здоровими та отримувати необхідну підтримку від держави».

Як стало відомо журналістам, висновок Комітету було підписано першим заступником голови Комітету О. Корчинською.

Доля законопроекту у Парламенті

Законопроект № 6327 було включено до порядку денного засідання Верховної Ради України, яке відбувалося 13 липня 2017 р. Однак Парламент так і не встиг розглянути його.

14 липня під час «години запитань до Уряду» О. Мусій, звертаючись до Глави Уряду Володимира Гройсмана, наголосив, що в.о. міністра систематично ігнорує засідання профільного парламентського комітету і не комунікує з народними депутатами. Крім того, ані У. Супрун, ані заступники міністра не зустрілися з учасниками мітингу, організованого Конфедерацією вільних профспілок України. У зв’язку із цим В. Гройсман надав доручення Віце-прем’єр-міністру України Павлу Розенку організувати зустріч в.о. міністра з народними депутатами. У. Супрун відмовилася коментувати виступ О. Мусія.

Наостанок Прем’єр-міністр України закликав Верховну Раду України розпочати восени нову сесію з розгляду найбільш актуальних питань перебудови держави, а саме — подальшої імплементації освітньої, медичної та пенсійної реформ. Про це Глава Уряду повідомив під час «години запитань до Уряду» у Верховній Раді. «Впевнений, що в цих стінах буде ухвалено 3 реформи — освітньої, охорони здоров’я та пенсійної», — наголосив Прем’єр-міністр України.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті