Логіка процесів впровадження та функціонування електронних інструментів, які супроводжують реформу фінансування первинної ланки надання медичної допомоги

09 Серпня 2017 12:43 Поділитися

Логіка процесів впровадження та функціонування електронних інструментів,
які супроводжують реформу фінансування первинної ланки надання медичної допомоги

Концепцією реформи фінансування системи охорони здоров’я, схваленою розпорядженням КМУ №1013-р від 30 листопада 2016 року, передбачено запровадження нової моделі фінансування системи охорони здоров’я шляхом переходу від фінансування постатейних кошторисів закладів охорони здоров’я до оплати результатів їх діяльності, тобто до оплати фактично наданої ними медичної допомоги.

В рамках цієї моделі, на первинній ланці планується запровадження методу оплати на основі капітаційної ставки (нормативу на одного пацієнта). Застосування цього методу оплати передбачає встановлення договірних стосунків між закладом, що надає первинну медичну допомогу (ПМД), та органом, що виконує функції  єдиного державного замовника медичних послуг.

Задля оптимізації процесів, що передують, виникають під час встановлення або внаслідок наявності зазначених договірних стосунків, Міністерством охорони здоров’я було запропоновано створення належних електронних інструментів, які би забезпечили супровід реформи фінансування системи охорони здоров’я в частині, що стосується первинної ланки.

Такі електронні інструменти формують основу для розвитку та є складовою частиною комплексної електронної системи охорони здоров’я – eHealth – яка в перспективі буде супроводжувати всі процеси у сфері охорони здоров’я України.

Передумови впровадження електронних інструментів визначені у таких документах:

  • Меморандум від 12.2016 «Про затвердження технічних вимог для створення в Україні пілотного мінімального життєздатного продукту та етапів дорожньої карти щодо створення в Україні прозорої та ефективної електронної системи охорони здоров’я», та
  • Меморандум від 03.2017 «Про спільну діяльність щодо створення в Україні прозорої та ефективної електронної системи охорони здоров’я».

Згідно із цими меморандумами, описані нижче електронні інструменти є мінімальним життєздатним продуктом (MVP, minimum viable product).

Обсяг, склад та якість інформації, що створюється та (або) використовується у електронних інструментах, має відповідати чинним нормативно-правовим актам, якими визначається політика реформування галузі охорони здоров’я.

Підтвердження легітимності дій, вчинених з використанням електронних інструментів, відбувається із застосуванням таких засобів:

  • електронний цифровий      підпис     (ЕЦП),     що     використовується        суб’єктами господарювання та фізичними особами, а саме:
    • ЕПЦ суб’єктів господарювання: керівник закладу, головний бухгалтер, o ЕЦП фізичних осіб:
      • лікарів (окрім    лікарів    –    ФОП,    які    використовують      ЕЦП    суб’єкту господарювання)
      • інших користувачів;
    • звірка інформації з офіційними державними джерелами даних, зокрема: o ЄДР: код ЄДРПОУ та КВЕД,
      • автоматизована база даних медичних, фармацевтичних та науково-педагогічних працівників сфери управління МОЗ України (автоматизована база даних МОЗ), за можливості,
      • інші державні реєстри та офіційні бази даних;
    • інструменти ідентифікації пацієнта, за можливості:
      • миттєва ідентифікація: за допомогою sms на номер мобільного телефону,
      • віддалена ідентифікація: надання копії документів пацієнта в електронному або паперовому вигляді.

Нижче запропоновано опис логіки процесів впровадження та функціонування електронних інструментів, які супроводжують реформу фінансування первинної ланки надання медичної допомоги. Цей опис може уточнюватись у процесі впровадження.

Поява закладів у електронній системі

Декларування закладами бажання взяти участь у реформі фінансування первинної ланки.

  1. Керівник закладу та бухгалтер закладу отримують електронний цифровий підпис (ЕЦП) від цього закладу як суб’єкту господарювання.
  2. Через відповідний сайт державного органу, що виконує функції єдиного державного замовника медичних послуг, керівник закладу обирає інтерфейс медичної інформаційної системи (МІС), через який хотів би працювати.
  3. Через інтерфейс МІС керівник закладу починає реєстрацію закладу будь-якої форми власності, що офіційно може надавати ПМД.
  4. Через інтерфейс МІС керівник закладу вводить дані про заклад:
    • Юридична інформація про заклад (код ЄДРПОУ або РНОКПП, організаційно-правова форма, повна (скорочена та публічна) назва, види діяльності у кодах КВЕД, адреса місця реєстрації).
    • Адреса фактичного місцезнаходження.
    • Інформація про керівника (підписанта).
    • Контактна інформація керівника (підписанта).
    • Інформація про відокремлені підрозділи.
    • Державна акредитація.
    • Ліцензія на медичну практику.
    • Контактна інформація закладу.
  5. Після введення та перевірки інформації, керівник закладу погоджується на обробку введених даних та їх достовірність.
  6. Підписує введені дані ЕЦП керівника закладу від цього суб’єкту господарювання.
  7. Введена інформація про заклад будь-якої форми власності, що може надавати ПМД, потрапивши в електронну систему, проходить процес верифікації.
    • Введена інформація перевіряється на відповідність даним ЕЦП.
    • Інформація, яка не міститься в ЕЦП підлягає перевірці на відповідність даним автоматизованої бази даних МОЗ.
    • Заклад, інформація про який не була знайдена у автоматизованій базі даних МОЗ, може відображатись у електронній системі як не верифікований до моменту:
      • Укладення договору з єдиним державним замовником медичних послуг
      • Перевірки введеної інформації шляхом запиту до МІС на проведення такої перевірки. У разі успішного проходження перевірки, МІС направляє відповідне повідомлення всередині системи.
  1. Заклад відображається у системі як такий, що задекларував бажання взяти участь у реформі фінансування первинної ланки.
  2. Керівник закладу отримує посилання для логіну та паролю на свій вказаний робочий
  3. Після входу в систему керівник закладу має можливість назначити ролі та ввести інформацію про бухгалтера та представника відділу кадрів закладу, обов’язково вказавши їхні контактні дані – номер телефону та

В подальшому за цією ж логікою та за допомогою електронних інструментів в системі можуть з’являтись інші заклади – аптечні, діагностичні, заклади вторинної ланки тощо, відповідно до розгортання реформи охорони здоров’я.

Поява лікарів у електронній системі

Декларування закладами наявних кадрових ресурсів (лікарів) для надання первинної медичної допомоги згідно з реформою фінансування первинної ланки: терапевтів, педіатрів, сімейних лікарів.

  1. Керівник закладу ввів інформацію та зареєстрував заклад, отримав посилання для логіну та паролю на вказаний
  2. Після входу в систему через інтерфейс МІС керівник закладу назначає ролі та вводить інформацію про бухгалтера та представника відділу кадрів закладу (за наявності).
  3. На вказані email бухгалтеру закладу та представнику відділу кадрів надсилаються посилання для логіну та паролю для входу у систему.
  4. Представник відділу кадрів входить у систему через інтерфейс МІС, назначає ролі та вводить інформацію про лікарів закладу, які надають ПМД:
    • Особиста інформація про лікаря (ПІБ, стать, дата народження та інше).
    • Інформація про документи, що посвідчують особу лікаря.
    • Контактна інформація лікаря.
    • Посада і дата, з якої лікар працює на цій посаді у закладі.
    • Спеціальність для посади.
    • Інформація про освіту у вищому навчальному закладі.
    • Інформація про  сертифікати,  за  наявності  –  атестації,  курси підвищення кваліфікації та науковий ступінь лікаря.
  5. За потреби, представник відділу кадрів назначає ролі та вводить інформацію про інший персонал, який буде користувачами системи, для роботи з формами декларацій (реєстратори, медсестри, акушерки, фельдшери закладу тощо), використовуючи набір даних співробітника.
  6. Інформацію пропонується ввести вручну або скопіювати інформацію з програми управління кадрами (наприклад, з програми «Медичні кадри»).
  7. Після введення та перевірки інформації, представник відділу кадрів закладу погоджується на обробку введених даних та їх достовірність.
  8. Лікарі та за наявності інший персонал отримують на вказані email посилання для логіну та паролю для входу у систему.
  9. Після входу в систему лікар має можливість створювати та працювати з деклараціями.

Враховуючи, що один лікар може працювати у декількох закладах, необхідно передбачити можливість для нього однозначно визначити заклад (суб’єкт господарювання), від якого він працює у визначений період часу.

Оновлює інформацію про лікаря у системі користувач з роллю представник відділу кадрів.

Поява декларацій про вибір лікаря у електронній системі.

Формування підстав для розрахунку обсягу фінансування закладу – формування декларацій між пацієнтом та лікарем, що надає первинну медичну допомогу.

  1. Представник відділу кадрів ввів у систему інформацію про лікарів закладу, за потреби — інший персонал, який має працювати з деклараціями про вибір лікаря. Лікарі та інший персонал отримують посилання для логіну та паролю для входу у систему на вказані
  2. Увійшовши у систему через інтерфейс МІС, лікар та інший персонал має можливість сформувати декларацію про вибір лікаря з автоматично заповненими відповідними полями про лікаря та заклад.
  3. Заповнення декларації: лікар або інший персонал має можливість ввести інформацію про пацієнта безпосередньо у системі та роздрукувати копію з цією інформацією для підписання пацієнтом або ввести дані із заповненої вручну форми у систему.
  4. Внутрішній номер декларації вибору лікаря формується автоматично.
  5. Перед заповненням декларації лікар або інший персонал мають обов’язково перевірити документи пацієнта, що засвідчують особу та необхідні для підписання декларації.
  6. Під час внесення даних про пацієнта у систему відбуватиметься миттєва або віддалена перевірки присутності пацієнта, з яким підписується декларація.
    • миттєва ідентифікація: за допомогою sms на номер мобільного телефону,
    • віддалена ідентифікація:  надання  копії  документів  пацієнта  в електронному або паперовому вигляді.
  7. Віддалена перевірка через надання копії документів пацієнта в електронному або паперовому вигляді застосовується лише у випадках, коли миттєва перевірка через sms неможлива. Віддалена перевірка присутності пацієнта, а відповідно і декларації про вибір лікаря, триватиме довше та затримуватиме затвердження декларації як чинної у електронній системі охорони здоров’я.
  8. Після перевірки документів, заповнення декларації з урахуванням перевірки присутності пацієнта та отримання підпису пацієнта на паперовій копії декларації, лікар підписує декларацію у системі своїм ЕЦП, підтверджуючи достовірність інформації та дозволяючи обробити дані.
  9. Після миттєвої або віддаленої перевірки декларації та підписання її лікарем декларація з’являється у системі як чинна.

Якщо лікар працює у декількох закладах, то за умови, що більшість інформації про лікаря збігається, усі записи всередині системи про одного лікаря як співробітника мають бути пов’язані, при цьому має існувати можливість однозначно ідентифікувати, в контексті якого закладу лікар виконує ту чи іншу дію у визначений період часу.

Для чергового прийому у лікаря, як інший персонал, так і лікар мають пересвідчитись, що у пацієнта наявна декларація з цим лікарем.

Перелік документів пацієнта, що можуть засвідчити особу під час подальшого прийому у лікаря, має відповідати затвердженому переліку документів, що визнаються такими в межах функціонування реформи фінансування первинної ланки.

Інформація про пацієнта, яка зазначається у декларації про вибір лікаря, встановлюється Міністерством охорони здоров’я.

Червоний та Зелений списки пацієнтів у електронній системі

Формування статистичних даних для розрахунків

  1. У системі вже існує перелік закладів ПМД та надана цими закладами інформація про загальну кількість пацієнтів, що зареєстровані на території обслуговування закладу згідно з територіальним зонуванням (дільницями та адресами на цій дільниці). Це — Червоний список пацієнтів.
  2. Укладена в системі декларація між пацієнтом і лікарем, аналізується на предмет місця реєстрації пацієнта (якщо є) згідно з чинними документами пацієнта. Відбувається перевірка — у якому закладі мав би обслуговуватись пацієнт згідно з місцем реєстрації, тобто до якого закладу пацієнт належить згідно з Червоним списком пацієнтів. Ця інформація співвідноситься з тим, у якому закладі ПМД пацієнт по факту підписав декларацію. Якщо пацієнт не має місця реєстрації згідно з чинними документами, цей крок не виконується.
  1. Інформація про пацієнтів, що уклали декларації про вибір лікаря, називається Зелений список пацієнтів.
  2. На етапі формування звіту існує можливість отримати наступну інформацію по кожному зареєстрованому медичному закладу ПМД:
    • Кількість пацієнтів, яких мав би обслуговувати заклад згідно з початковими даними Червоного списку.
    • Кількість пацієнтів, що було вилучено з Червоного списку внаслідок підписання декларацій пацієнтами, і скоригована поточна кількість пацієнтів в Червоному списку.
    • Кількість пацієнтів, які уклали декларацію про вибір лікаря — кількість пацієнтів закладу у Зеленому списку.

*  *  *

Враховуючи запровадження низки реформ та нововведень у системі охорони здоров’я протягом 2017 року, наприклад, програми відшкодування вартості ліків та нового класифікатору діагнозів для первинної ланки (ІСРС-2 від WONKA), існує можливість, що виникне потреба у розробці електронних інструменти для супроводу і цих процесів. Опис процесів та перелік інформації для створення електронних  інструментів супроводу цих реформ та нововведень буде формуватись по мірі підготовки їх впровадження.

Скорочення та умовні позначення:

ЕЦП електронний цифровий підпис
ЄДР Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
Код ЄДРПОУ код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України
РНОКПП реєстраційний номер облікової картки платника податків (раніше – індивідуальний податковий номер)
Код КВЕД код Класифікації видів економічної діяльності
МІС медична інформаційна система, виробник програмного забезпечення для медичних закладів
МОЗ Міністерство охорони здоров’я України
ПМД первинна медична допомога
eHealth електронна система охорони здоров’я, яка надає електронні сервіси для супроводу процесів впровадження реформ у охороні здоров’я, зокрема реформи фінансування первинної ланки
email електронна поштова скринька
ІСРС-2 Міжнародна класифікація первинної медичної допомоги

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті