Представники Державної фіскальної служби України, посилаючись на ст. 199.1 Податкового кодексу України, вимагають від українських фармвиробників, які постачають лікарські засоби за державними програмами (тендерами), донараховувати та сплачувати прихований ПДВ за рахунок того, що вони втрачають частину податкового кредиту пропорційно до частки продажу ліків за договором тендера у загальних обсягах продажу.
У зв’язку з цим Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) звернулося до міністра фінансів України Олександра Данилюка з проханням втрутитися в дану ситуацію та прийняти відповідне державницьке рішення щодо недопущення дискримінації вітчизняних виробників лікарських засобів при процедурі постачання ліків за державними програмами через спеціалізовані міжнародні організації.
ООРММП України також звернулося до заступника міністра охорони здоров’я України Романа Ілика з проханням ініціювати проведення міжвідомчої наради із залученням представників Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України та ООРММП України і до голови ради Федерації роботодавців України Дмитра Олійника з проханням підтримати звернення та сприяти вирішенню даного питання.
Об’єднання організацій роботодавців
медичної та мікробіологічної промисловості України
Міністру фінансів України Данилюку О.О.
Щодо нарахування податкових зобов’язань в операціях,
звільнених від оподаткування податком на додану вартість
Шановний Олександре Олександровичу!
ООРММП України висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.
Останнім часом у фармацевтичних підприємств України виникла проблема щодо нарахування податкових зобов’язань за операціями, звільненими від оподаткування ПДВ, а саме, при здійсненні закупівлі медичних препаратів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.10.2015 р. № 787 «Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі письмових домовленостей щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі» зі змінами, внесеними постановою КМУ від 28.10.2015 р. № 940.
Лікарські засоби, що були поставлені за процедурою міжнародних закупівель відповідно до договорів, звільняються від ПДВ на підставі п. 38 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та постанови КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1153, а саме: «Тимчасово, до 31 березня 2019 р., звільняються від оподаткування податком на додану вартість: операції з постачання (передачі) лікарських засобів та медичних виробів, що були ввезені та/або поставлені на митній території України відповідно до цього пункту, у системі охорони здоров’я від центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, та/або від державних підприємств, створених за наказом цього центрального органу виконавчої влади, до кінцевого споживача (пацієнта) у межах виконання бюджетних програм із забезпечення медичних заходів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров’я.
Звільнення від оподаткування податком на додану вартість, передбачене цим пунктом, застосовується, якщо ввезення та/або постачання здійснюється на підставі договорів із спеціалізованими організаціями, що здійснюють закупівлі, перелік яких визначений Законом України «Про здійснення державних закупівель», укладених на виконання угод між центральним органом виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я та відповідною спеціалізованою організацією, що здійснює закупівлі, у межах виконання бюджетних програм із забезпечення медичних заходів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров’я».
Постановою КМУ від 02.12.2015 р. № 1153 затверджено Порядок ввезення, постачання і цільового використання лікарських засобів, медичних виробів, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, яким встановлено, що «постачання на митній території України лікарських засобів, медичних виробів здійснюється підприємствами, установами, організаціями (далі — постачальники) на виконання відповідних угод (договорів). Постачальник для підтвердження звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання лікарських засобів, медичних виробів на митній території України, здійснених відповідно до угод (договорів), не пізніше ніж протягом 5 робочих днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду, у якому проводилися такі операції, подає МОЗ: заяву про видачу довідки-підтвердження оплати лікарських засобів, медичних виробів; завірені копії договору; довідки з ЄДРПОУ (для постійного представництва); податкових накладних, виданих постачальником у звітному (податковому) періоді, без урахування податку на додану вартість; копію витягу з реєстру платників податку на додану вартість».
Хочемо наголосити, що відповідно до європейської практики особливістю оподаткування операцій із постачання товарів/послуг за нульовою ставкою є те, що воно дає право на бюджетне відшкодування суми ПДВ, сплаченої в ціні придбаних матеріальних ресурсів і віднесеної до податкового кредиту. Така норма застосовується Директивою Ради 2006/112/ЕС, якою регламентовано право відносити на зменшення податкового зобов’язання ПДВ, сплачений на попередніх етапах.
Відповідно чинних норм українського законодавства, а саме, внесених змін до ст. 198 розділу V кодексу законами України від 28 грудня 2014 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі — Закон № 71) та від 16 липня 2015 р. № 643-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» (далі — Закон № 643), з 1 липня 2015 р. податковий кредит звітного періоду формується платником податку з сум ПДВ, нарахованих (сплачених) при придбанні товарів/послуг незалежно від напряму їх використання (в оподатковуваних чи неоподатковуваних операціях). Таке трактування норм ст. 198 було визначено у листі ДФС від 07.08.2015 р. № 29168/7/99-99-19-03-02-17.
Проте на даний час позиція фіскальної служби змінилася і, посилаючись на ст. 199.1 Податкового кодексу її представники вимагають від українських фармвиробників, які постачають ліки за державними програмами (тендерами), донараховувати та сплачувати прихований ПДВ за рахунок того, що вони втрачають частину податкового кредиту пропорційно до частки продажу ліків за договором тендера у загальних обсягах продажу.
Таким чином, підприємства інколи втрачають більше, ніж у разі самостійного донарахування 7% ПДВ за такими операціями. Тобто підприємства кредитують державу до кінця року на суму ПДВ більшу, ніж від нарахування 7% на суму продажу в поточному році, але в кінці року ця різниця має бути відкоригована при перерахунку частки виручки без ПДВ у загальній виручці, при цьому вартість таких ліків підвищується на цю суму. У той же час зарубіжні постачальники лікарських засобів повністю звільнені від сплати ПДВ, що ставить вітчизняних постачальників у нерівні конкурентні умови.
Таке застосування ст. 199 повністю нівелює вимоги п. 38 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України і призводить до штучного підвищення ціни препаратів вітчизняного виробництва.
З урахуванням вищенаведеного та керуючись нормами п. 38 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, просимо Вас, шановний Олександре Олександровичу, втрутитися в дану ситуацію та прийняти відповідне державницьке рішення щодо недопущення дискримінації вітчизняних товаровиробників ліків при процедурі їх постачання за державними програмами через спеціалізовані міжнародні організації.
президент ООРММП, член колегії МОЗ України
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим