Виклики впровадження Нацкаталогу: підсумки наради під головуванням Ірини Верещук

13 Листопада 2025 2:35 Поділитися
11 листопада під головуванням заступниці керівника Офісу Президента України Ірини Верещук за участю керівництва Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України, ДП «Державний експертний центр МОЗ України» (ДЕЦ), інших органів виконавчої влади та представників профільних асоціацій, учасників ринку відбулася нарада, головним предметом якої стало обговорення практичних питань впровадження Національного каталогу цін.

ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО КАТАЛОГУ ЦІН

Про поточні результати формування Національного каталогу цін на лікарські засоби (далі — Нацкаталог) розповіла Юлія Малишевська, заступниця директора департаменту з оцінки медичних технологій ДЕЦ. Станом на 30 жовтня 2025 р. до Нацкаталогу внесено 10 505 товарних позицій (Stock Keeping Unit — SKU) лікарських засобів, з яких:

  • 3843 SKU лікарських засобів, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів (далі — Нац­перелік);
  • 3833 SKU рецептурних лікарських засобів, які не включені до Нацпереліку;
  • 2830 SKU безрецептурних лікарських засобів, які не включені до Нацпереліку.

За категоріями лікарських засобів Нацкаталог складається з:

  • оригінальних (інноваційних) лікарських засобів (1554 SKU);
  • генеричних або подібних біологічних лікарських засобів (2048 SKU);
  • лікарських засобів, які підлягали процесу зовнішнього реферування (4475 SKU);
  • безрецептурних лікарських засобів, за винятком оригінальних та генеричних лікарських засобів (2428 SKU).

Із 30 жовтня ДЕЦ було опрацьовано ще 64 нові заяви на включення до Нацкаталогу, які будуть внесені при наступному його оновленні.

Едем Адаманов, заступник міністра охорони здоров’я України, зауважив, що Нацкаталог обмежив як для українських, так й іноземних виробників можливість частої зміни ціни. Наразі Нацкаталог не дозволяє це зробити, адже змінювати ціну дозволяється лише 2 рази на рік або в разі суттєвої зміни курсу валют.

ЗАПИТАННЯ / ВІДПОВІДІ

У ході зустрічі учасники озвучили проблемні питання, з якими вони стикаються в процесі роботи з Нацкаталогом, зокрема щодо:

  • реалізації залишків лікарських засобів;
  • відсутності синхронізації цін у Нацкаталозі та реєстрі відшкодування для препаратів, що включені в програму «Доступні ліки»;
  • алгоритму дій відносно лікарських засобів, реєстраційні посвідчення на яких змінені в частині виробника / назви та ін.

Також активно ставили питання МОЗ та ДЕЦ стосовно реалізації вимог щодо ціноутворення на ліки, зокрема такі:

— дата наказу МОЗ, яким вперше задекларовано ціну у каталозі, — 30.10.2025 р. Чи може дистриб’ютор продавати свої залишки товару за старими цінами, придбаними до цієї дати, протягом 4 міс — до 30.02.2026 р.?

— Може, така можливість передбачена постановою КМУ від 4.04.2025 р. № 439 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби». Відповідно до її положень, залишки лікарських засобів, випущені в обіг до декларування граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби в Нацкаталозі, дозволяється реалізовувати з урахуванням оптово-відпускних цін, що діяли на момент набуття права власності на такі лікарські засоби, але не більше 4 міс з дати першого декларування цін у Нацкаталозі.

— Згідно із законодавством, з дати першого декларування цін суб’єктам господарювання надається право реалізовувати залишки за старими цінами. Однак МОЗ зазначає, що якщо аптеки закуплять залишки лікарських засобів, ціни на які вже було задекларовано в Нацкаталозі, то вони їх мають реалізовувати вже за задекларованими цінами?

— Такі лікарські засоби мають реалізовуватися за цінами з Нацкаталогу. Постановою № 439 дозволяється реалізовувати за старими цінами лише ті лікарські засоби, які вже були у суб’єктів господарювання в праві власності до дати, коли було вперше задекларовано на них ціну в Нацкаталозі.

Однак МОЗ наразі очікує від учасників ринку інформацію щодо наявних залишків, і тоді Міністерство ухвалюватиме управлінські рішення для розв’язання цієї проблеми.

— У реєстраційне посвідчення внесено зміни в назві виробника, ціни на лікарські засоби в Нацкаталозі були задекларовані вже з новою назвою. Що робити із залишками ліків, які були вироблені до зміни назви виробника і, відповідно, ціни на них відсутні в Нацкаталозі?

— Наповнення Нацкаталогу відбувається за заявою заявників та виключно згідно з Державним реєстром лікарських засобів. Проте спостерігаються непоодинокі випадки внесення змін до реєстраційних матеріалів щодо зміни назви лікарського засобу, його виробника тощо, і випущені в обіг до таких змін залишки можуть реалізовуватися до закінчення терміну придатності. Наразі МОЗ спільно з ДЕЦ опрацьовується механізм одночасного відображення таких назв у Нацкаталозі (нової та старої). Незабаром при внесенні змін до реєстраційних матеріалів окремим наказом будуть вноситися зміни і до Нацкаталогу без заяви виробника чи імпортера. Наразі заявникам рекомендується звертатися з відповідними листами до МОЗ для коригування відомостей у Нацкаталозі.

— На ринку може бути один лікарський засіб з різними реєстраційними посвідченнями. Чи потрібно декларувати ціну для кожного реєстраційного посвідчення окремо? Чи буде 1 задекларована ціна лікарського засобу з одним із реєстраційних посвідчень, дійсною для того ж лікарського засобу з іншим реєстраційним посвідченням?

— Якщо це різні SKU, то декларувати ціну потрібно для кожного посвідчення.

— МОЗ обіцяно синхронізувати Нацкаталог з переліком лікарських засобів, що підлягають реімбурсації. Який статус розробки відповідного проєкту щодо цих змін?

— Відповідні зміни очікується ухвалити в січні або лютому 2026 р.

— Що робити із залишками ліків, ціни на які так і не були задекларовані до 1 листопада 2025 р.? Оскільки такі лікарські засоби були введені в обіг з дотриманням вимог законодавства і є якісними, а тому буде нераціональним відправити їх на утилізацію.

— МОЗ очікує інформацію від учасників ринку щодо залишків таких ліків. Після чого МОЗ обговорюватиме з виробниками цих лікарських засобів причину, чому вони не задекларували ціну. Якщо не вдасться домовитися з виробниками про декларування цін, то МОЗ врегульовуватиме цю ситуацію шляхом внесення змін до нормативних актів.

Зокрема, МОЗ для розв’язання проблеми готове розглянути варіант внесення цін у Нацкаталог на такі препарати без участі заявників. Тобто на підставі реферування ціни за існуючими позиціями в Нацкаталозі, із внесенням середнього значення ціни в розрізі міжнародних непатентованих назв, дозування, форми випуску, які наявні в Нац­каталозі. Також тимчасово імовірно буде розглянута можливість декларування ціни на такі позиції в Нацкаталозі самим дистриб’юторам або аптекам на підставі документально підтвердженої ціни, за якою ці суб’єкти набули право власності на цей товар. МОЗ теж розгляне можливість подовжити термін реалізації залишків таких препаратів до 1 липня 2026 р.

— Якщо в особистому кабінеті заявника відображається статус заявки, яку прийнято, але ще відсутня інформація про лікарський засіб у Нацкаталозі, чи можна вже почати реалізовувати такий лікарський засіб?

— Якщо це не залишки лікарських засобів, то для їх реалізації необхідна наявність ціни в Нацкаталозі.

МОЗ України, зі свого боку, детальніше опрацює підняті під час наради питання та надасть додаткові розгорнуті відповіді.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті