Як зробити державні закупівлі ефективними: звітує МОЗ України

18 січня 2012 р. у МОЗ України відбулася прес-конференція, присвячена підсумкам державних закупівель, проведених профільним міністерством у 2011 р., та планам на 2012 р. У заході взяли участь Галина Калішенко, перший заступник міністра охорони здоров’я України; Борис Тодуров, директор Київського міського центру серця, головний позаштатний спеціаліст МОЗ зі спеціальності «Хірургія серця і магістральних судин», член робочої групи номенклатурної комісії; Сергій Платов, головний спеціаліст Управління громадського здоров’я та санітарно-епідемічного благополуччя населення МОЗ; Володимир Жовтяк, голова Координаційної ради Всеукраїнської благодійної організації «Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ».

Як зробити державні закупівлі ефективними: звітує МОЗ УкраїниЯк зазначила Галина Калішенко, порівняно з 2010 р. МОЗ України помітно підвищило ефективність державних закупівель. Незважаючи на те, що процедуру закупівель було розпочато лише з травня 2011 р., до кінця року вдалося укласти всі необхідні договори на всю суму, передбачену в Державному бюджеті України на 2011 р. — 1 млрд 800 млн грн.

Торги відбулися за 732 лотами лікарських засобів, обладнання й виробів медичного призначення. Закуплено більш ніж 1 тис. найменувань ліків, обладнання й виробів медичного призначення. Усього було оголошено 1011 процедур закупівель (торгів і лотів), учасниками торгів було надано 1644 тендерні пропозиції.

Не дивлячись на те, що цього року торги відбувалися в дуже стислі строки через кадрові зміни в керівництві МОЗ України, вдалося забезпечити ефективне та програмно-цільове використання бюджетних коштів. У 2010 р. процедури тендерних закупівель було розпочато в січні, а у 2011 р. перші торги почали здійснюватися лише наприкінці травня, після призначення нового міністра охорони здоров’я та його заступників.

Незважаючи на пізній початок процедур закупівель, завдяки динамічній роботі, виваженим управлінським рішенням вдалося використати всі виділені бюджетні кошти на закупівлю лікарських засобів, обладнання й виробів медичного призначення згідно із заявками, які подали регіони. Так, наприклад, у 2010 р. не вдалося з тих чи інших причин провести процедури закупівлі на 167,7 млн грн. За 5 міс 2011 р. було проведено майже такий самий обсяг закупівель, як за весь 2010 р. та 3 міс 2011 р. за договорами попереднього року.

На сьогодні згідно з укладеними договорами 2011 р. поставлено товарів більш ніж на 1,3 млрд грн. Г. Калішенко висловила подяку постачальникам лікарських засобів та виробів медичного призначення, адже третина всіх поставок була здійснена достроково. За рахунок налагодження системи дострокових поставок у тісній співпраці з постачальниками було пришвидшено постачання товарів майже на 170 млн грн. за найбільш соціально важливими напрямками. Це дозволило компенсувати періоди тимчасової нестачі препаратів у регіонах. 3а 3 міс 2012 р. в регіони буде поставлено продукції на 447 млн грн., із яких на 200 млн грн. — автомобілів швидкої допомоги.

Заступник міністра зауважила, що одним із найвідповідальніших етапів проведення державних закупівель є формування їх номенклатури. У 2011 р. вперше в практиці визначення номенклатури закупівель було проведено кілька попередніх етапів її розгляду в колах експертів та фахівців: під час робочої наради за участю провідних експертів МОЗ, під час розширеної робочої наради за участю головних позаштатних спеціалістів МОЗ та представників усіх регіональних управлінь охорони здоров’я країни.

Завдяки цьому вдалося переглянути номенклатуру з урахуванням реальних потреб регіонів у лікарських засобах та виробах медичного призначення. При цьому головним завданням стало забезпечення ліками максимальної кількості хворих шляхом першочергової закупівлі препаратів 1-го та 2-го ряду лікування з урахуванням обмеженого бюджетного фінансування, а також забезпечення цільового державного фінансування профілактичних заходів, лікування на рівні ланок первинної та вторинної медичної допомоги. Наприклад, до недавнього часу держава могла забезпечити лікуванням лише 10–15% онкохворих через відсутність упорядкованої й ефективної системи державних закупівель препаратів проти онкологічних захворювань. У 2011 р. поставлено й реалізовано завдання щодо забезпечення лікуванням за рахунок держави 35–40% пацієнтів онкологічного профілю. Для цього було переглянуто принципи забезпечення таких хворих лікарськими засобами: МОЗ відмовилося від закупівлі високовартісних препаратів цільової (таргетної) дії, надавши перевагу більш універсальним, вартість яких значно нижча. У результаті вдалося помітно знизити вартість закуплених препаратів. Економія коштів становила 155 млн грн. На думку заступника міністра, цьому сприяло й запровадження процедури реєстрації оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення згідно з постановою КМУ від 08.08.2011 р. «Про удосконалення державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, що закуповуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів».

Було наведено окремі приклади досягнутої економії коштів:

  • у рамках Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб при закупівлі вакцин у 2011 р. досягнуто економії в розмірі 22,6 млн грн. Якщо в 2010 р. придбання вакцини для профілактики дифтерії, правця, кашлюку (Пентаксим) обходилося Державному бюджету в 237,34 грн. за одиницю вакцини, то в 2011 р. вдалося її закупити всього за 157,23 грн. У 2010 р. вакцина для профілактики туберкульозу (вакцина БЦЖ) коштувала 1,25 грн. за одиницю вакцини, а в 2011 р. її вдалося закупити за 1,08 грн.;
  • за Загальнодержавною програмою протидії захворюванню на туберкульоз зекономлено більше 11 млн грн. — лише на одній закупівлі Левофлоксацину (500 мг) за закладеного в Технічному завданні обсягу фінансування в 11,5 млн грн. вдалося зекономити 6,4 млн грн.;
  • за Загальнодержавною програмою боротьби з онкологічними захворюваннями за підсумками торгів загальна економія становила майже 41 млн грн., зокрема, при закупівлі Гозереліну (10,8 мг) в кількості 1713 одиниць було досягнуто економії більш ніж у 2 млн грн. При закупівлі Доцетакселу (120 мг) у кількості 1592 одиниць економія становила 4,3 млн грн.; при закупівлі Золедронової кислоти (4 мг) економія становила 3,5 млн грн.;
  • за Загальнодержавною програмою забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД економія коштів становила майже 23 млн грн., зокрема, при закупівлі Лопінавіру/Ритонавіру (200мг/50мг) вона становила 17 млн грн.

Заощаджені кошти спрямовано на здійснення додаткових закупівель за найбільш пріоритетними напрямками. За час проведення торгів укладено понад 150 додаткових угод. Заступник міністра окремо наголосила, що за державний кошт закуплено препарати лише з доведеною ефективністю.

Ще одним досягненням у сфері державних закупівель стало те, що вперше в торгах взяли участь вітчизняні виробники, які раніше працювали через дистриб’юторів. Крім того, розширено перелік компаній, які беруть участь у закупівлях, що створює здорове конкурентне середовище, забезпечує прозорість тендерних процедур та дозволяє знизити вартість ліків.

Аналіз номенклатури й закупівель 2010 р. свідчить, що 80% усіх закупівель здійснено в 7 компаній, при цьому ціни на препарати й вироби медичного призначення за деякими позиціями в 2 рази й більше перевищували ціни виробників-нерезидентів. Проте в 2011 р. справедливе ставлення до всіх учасників ринку при розміщенні державних замовлень призвело до того, що переможцями торгів стали 70 різних постачальників. У середньому ціни знижено на 9–10%, а за окремими позиціями — в 2 рази і більше.

Г. Калішенко пообіцяла, що в 2012 р. закупівлі здійснюватимуться в спокійному режимі, планово, адже Закон України «Про здійснення державних закупівель» дозволяє продовжувати укладені в 2011 р. угоди на 20% у 2012 р. Процедуру закупівель заплановано завершити вже в серпні–вересні 2012 р. При цьому МОЗ проводитиме жорсткий контроль за залишками препаратів у регіонах, адже під час перевірок встановлено, що в окремих областях є надлишок певних ліків. Інформацію про проведені тендерні закупівлі вже з лютого буде оприлюднено на сайті профільного міністерства.

Як зробити державні закупівлі ефективними: звітує МОЗ УкраїниДоповідаючи про результати закупівель препаратів та виробів медичного призначення для лікування серцево-судинних захворювань, Борис Тодуров зазначив, що вперше в 2011 р. із цієї номенклатури було вилучено всі другорядні ліки та видаткові матеріали; звужено спектр хірургічної, неврологічної, кардіологічної продукції до декількох десятків одиниць найменувань та розподілено їх на такі групи:

  • лікарські засоби (тромболітичні, рентгенконтрастні);
  • витратні матеріали для ангіографії;
  • витратні матеріали для кардіохірургії (оксигенатори, серцеві клапани);
  • кардіостимулятори та прилади для лікування порушень серцевого ритму.

Як зробити державні закупівлі ефективними: звітує МОЗ УкраїниОцінку державним закупівлям, проведеним у 2011 р., дав Володимир Жовтяк, зазначивши, що вперше з 2004 р. Комітет з конкурсних торгів МОЗ України повернувся обличчям до пацієнта. Всеукраїнська благодійна організація «Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ» надаватиме допомогу МОЗ України з метою забезпечення лікарськими засобами кожного ВІЛ-інфікованого, щоб у 2012 р. ліквідувати чергу на отримання антиретровірусної терапії, яка в 2010 р. налічувала 10 тис. хворих. «Радий, що сьогодні члени громадських організацій, які представляють інтереси пацієнтів, входять до складу майже всіх робочих груп МОЗ України», — зазначив В. Жовтяк.

Як зробити державні закупівлі ефективними: звітує МОЗ УкраїниПроблеми вакцинопрофілактики та забезпечення імунобіо­логічними препаратами висвітлив Сергій Платов, повідомивши, що вперше за останні 3 роки на 100% забезпечено потребу населення у вакцинах проти туберкульозу, поліомієліту, кашлюку. На жаль, в останні роки недостатнє забезпечення вакцинами призвело до збільшення кількості дітей, які не отримали щеплення. В 2012 р. збільшено державне фінансування Загальнодержавної програми імунопрофілактики та захисту населення від інфекційних хвороб, тому С. Платов спрогнозував, що й за іншими позиціями вакцин, що входять до Календаря профілактичних щеплень в Україні, населення буде забезпечено на 100%, враховуючи тих, хто не отримав щеплення в попередні роки, проте передбачив, що, можливо, МОЗ України звернеться до уряду з проханням виділити додаткові кошти.

На завершення прес-конференції Г. Калішенко зазначила, що, незважаючи на збільшення фінансування усіх програм у 2012 р., все одно недостатньо коштів для вирішення проблеми медикаментозного забезпечення українців, і одним із шляхів її вирішення стане запровадження страхової медицини. Сьогодні профільне міністерство також стурбоване високою вартістю лікарських засобів, особливо зарубіжного виробництва. Тому фахівці МОЗ обговорюють шляхи впровадження цінового регулювання на фармацевтичному ринку України.

Прим. ред. — Ні для кого не секрет, що сфера державних закупівель є чи не найбільш корумпованою в нашій країні. Результати аудиту, проведеного Рахунковою палатою України у 2010–2011 рр., свідчать про те, що МОЗ із порушенням законодавства використало більше половини коштів, виділених на закупівлю лікарських засобів і виробів медичного призначення. Проте сьогодні профільне міністерство неодноразово акцентує увагу громадськості на позитивних зрушеннях, яких вдалося досягти у відновленні прозорості та відкритості торгів.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті