МОЗ налаштоване на співпрацю

Через неузгодженість положень чинного законодавства забезпечення лікувально-профілактичних закладів та населення України лікарськими засобами, що містять наркотичні, психотропні речовини, а також засобами, до складу яких у незначній кількості входять наркотичні, психотропні речовини та їх прекурсори, ускладнилось. У «Щотижневику АПТЕКА», № 40 (311) від 15 жовтня 2001 р. надруковано інтерв’ю голови Ради Української асоціації сприяння охороні здоров’я населення, радника прем’єр-міністра України Володимира Загороднього, в якому вказано причини порушеної проблеми та пропозиції щодо її вирішення, тобто зміни до законодавства. На запит Української асоціації сприяння охороні здоров’я населення Міністерство охорони здоров’я України дало відповідь, про зміст якої Володимир Загородній люб’язно погодився розповісти в сьогоднішньому числі газети.

Володимир Загородній, голова Ради Української асоціації сприяння охороні здоров’я населення, радник прем’єр-міністра України

— Сам факт відповіді міністра охорони здоров’я України на запит громадської організації є свідченням того, що з нами починають рахуватися і до нас прислуховуватися. Гадаю, це — перший крок до нормальної співпраці з МОЗ України.

Відомо, що постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 затверджено Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів. Він включає таблицю III, список № 1 «Наркотичні засоби, обіг яких обмежено і стосовно яких допускаються виключення деяких заходів контролю», та таблицю III, список № 2 «Психотропні речовини, обіг яких обмежено і стосовно яких допускаються виключення деяких заходів контролю». Проте досі Кабінетом Міністрів України такі виключення не встановлено, що є причиною перевищення своїх повноважень міністерствами та відомствами України (МОЗ, МВС, митні органи та ін.).

МОЗ України повідомило, що зараз підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження заходів контролю за обігом наркотичних (психотропних) лікарських засобів та порядку їх застосування», якою, зокрема, передбачається право діяльності державних закладів і закладів охорони здоров’я, визначених МОЗ, без наявності спеціальної ліцензії на обіг наркотичних і психотропних засобів, а відповідно до ліцензії на медичну практику; право відпуску наркотичних (психотропних) комбінованих лікарських засобів підприємствами всіх форм власності без спеціальної ліцензії на обіг наркотичних засобів, психотропних речовин на підставі ліцензій на медичну практику, оптову, роздрібну торгівлю лікарськими засобами. Крім того, проектом Постанови передбачається, що сертифікат для ввезення в Україну або вивезення з України деяких наркотичних (психотропних) комбінованих лікарських засобів, спеціально визначених у Переліку, затвердженому наказом МОЗ, потрібно отримувати тільки в тому разі, коли є відповідний запит країни-експортера чи імпортера. Проте, як випливає з відповіді МОЗ, звертається увага на те, що Комітет з контролю за наркотиками, СБУ та МВС виступають проти повного виключення такого заходу контролю, як видача сертифікатів на експортно-імпортні операції на всі комбіновані наркотичні (психотропні) лікарські засоби.

У відповіді МОЗ України також зазначено, що законом України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів» не передбачено для здійснення діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних (психотропних) лікарських засобів, що містять малі кількості наркотичних засобів або психотропних речовин і прекурсорів, з яких ці засоби чи речовини не можуть бути видобуті легкодоступними способами в кількостях, що дозволяють зловживати ними, видачі відповідної ліцензії. Така діяльність здійснюється за наявності ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами. Це положення буде закріплено постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі ліцензій на здійснення господарської діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та культивуванням, використанням рослин, що містять наркотичні засоби, для промислових цілей», проект якої підготовлений МОЗ, завізований заінтересованими відомствами (СБУ, МВС, Держпідприємництво, Мінпромполітики, Мінагрополітики) і направлений на візування до Мінюсту України.

Стосовно наказу Комітету з контролю за наркотиками від 16.02.2001 р. № 8 «Про затвердження переліків комбінованих лікарських засобів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори, які контролюються у сфері ввезення в Україну та вивезення з України» МОЗ повідомляє, що цей наказ скасовано наказом Комітету з контролю за наркотиками від 10.07.2001 р. № 21, про що було направлено відповідного листа митним органам України. Отже, гостроту проблеми знято і на вантажі зі знеболювальними та серцево-судинними лікарськими засобами, які містять незначну кількість наркотичних засобів і психотропних речовин і які не потребують надання сертифікатів, виданих Комітетом з контролю за наркотиками МОЗ України.

За повідомленням МОЗ, триває робота щодо перегляду Ліцензійних умов у частині спрощення вимог до суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність, пов’язану з обігом прекурсорів, що містяться в таблиці IV списку № 2 Переліку.

Асоціація ставила питання щодо законності проведення перевірки органами МВС медпрацівників лікувально-профілактичних закладів. Профілактичний наркологічний огляд повинні проходити лише ті працівники, професія та вид діяльності яких наведено в Переліку відповідних професій та видів діяльності, що також затверджений зазначеною постановою Кабінету Міністрів України за № 1238.

Що стосується медичної сфери, то, згідно з п. 3 та п. 4 Переліку, наркологічному огляду підлягають «Працівники фармацевтичних підприємств, аптечних закладів…», «Анестезіологи та інші медичні працівники закладів охорони здоров’я, які за специфікою роботи повинні використовувати фторотан та ефір». Таким чином, вимога щодо представлення сертифікатів про проходження обов’язкового наркологічного огляду всіма медичними працівниками (лікарями, медичними сестрами), які працюють у лікувально-профілактичних закладах і за своїми професійними обов’язками мають справу з наркотичними засобами, є протизаконною, а також порушує право медичних працівників на конфіденційність інформації про стан їхнього здоров’я як громадян (ст. 6 закону України «Про психіатричну допомогу»).

Про наявність згоди МВС при видачі ліцензії, встановленої Законом України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів», нагадує МОЗ і зазначає, що порядок надання такої згоди визначає безпосередньо МВС, а МОЗ не втручається в роботу іншого міністерства.

Асоціація сприяння охороні здоров’я населення планує провести переговори з керівництвом МВС і переконати його пом’якшити вимоги до лікувально-профілактичних закладів.

МОЗ визнає, що виникла нагальна потреба внести зміни до законодавства України. За ініціативи МОЗ створено міжвідомчу робочу групу з опрацювання змін та доповнень до закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів», до складу якої увійшли представники МВС, СБУ, Держпідприємництва, Держмитслужби, Мінюсту, Мінпромполітики, Міносвіти, Держкомкордону, Верховної Ради України.

Микола Холоденко
Фото Євгена Кривші

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті