Шампуні без ПДВ

Майже півроку тривала суперечка між компаніями, що постачають в Україну лікарські засоби у формі шампунів, і Державною митною службою України, що пропонувала сплачувати мито при ввезенні цієї продукції в Україну. Компанії з цим не погоджувалися, лікарські засоби зберігалися на митно-ліцензійних складах, постачальники не могли їх реалізувати і, звичайно, зазнавали значних збитків. Треба сказати, что компанії, які здійснюють постачання в Україну лікарських засобів у формі шампунів, виявили помітну активність — звернулися із запитами до Державної митної служби України, Міністерства охорони здоров’я, Кабінету Міністрів України. Результатом цього став лист Державної митної служби, згідно з яким знову, після деякої перерви, дозволяється без мита ввозити в Україну лікарські засоби у формі шампунів.

Відповідно до Митного кодексу України розміри мита та умови обкладання митом визначаються Верховною Радою України, «забезпечення здійснення митної політики України відповідно до законів України; встановлення розмірів митних зборів..; координація діяльності міністерств, державних комітетів та відомств України з питань митної справи…» здійснюється Кабінетом Міністрів України. І нарешті, Державна митна служба України «приймає нормативні акти тільки відповідно до цього Кодексу і інших законів України».

Відповідно до підпункту 5.1.7, пунктів 5.5, 5.6 закону України «Про податок на додану вартість» операції з продажу лікарських засобів і виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні в порядку, встановленому законодавством, звільняються від оподаткування, так само, як і операції з ввезення цих товарів на митну територію України у випадку, якщо ці товари не є підакцизними.

Водночас законом України «Про Митний тариф України» визначено, що «Митний тариф України — це систематизований згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) перелік ставок ввізного мита, яке справляється з товарів, що ввозяться на митну територію України». Встановлення нових і зміна діючих ставок, визначених Митним тарифом України, здійснюється Верховною Радою України шляхом прийняття законів України з урахуванням висновків Кабінету Міністрів України.

Оскільки примітки до групи 30 (фармацевтична продукція) в УКТЗЕД практично цілком (за винятком одного пункту) дублюють видані в Росії в 1995 р., процитуємо примітку 1г за першоджерелом: «Ця група не включає: … препарати товарних позицій 3303–3307, навіть якщо вони мають терапевтичні або профілактичні властивості». Відповідно до положень Митного тарифу України та класифікації, наведеної в УКТЗЕД, заступник голови Державної митної служби України 19.01.2001 р. направив начальникам регіональних митниць лист «Про класифікацію парфумерних, косметичних, туалетних виробів». У листі зазначено: «Згідно з вимогами УКТЗЕД парфумерні, косметичні, туалетні вироби, навіть якщо вони мають терапевтичні або профілактичні властивості, класифікуються за відповідними кодами товарних позицій 3303–3307. Реєстрація таких виробів Міністерством охорони здоров’я України відповідно до Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарського засобу … не є підставою для віднесення цих товарів до товарної групи 30 за УКТЗЕД». Такий стан речей був донедавна.

Отже, не можна не відзначити кілька невідповідностей:

1. Згідно з пунктом 11.2 закону України «Про податок на додану вартість» «до приведення інших законодавчих актів у відповідність з нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону». Таким чином, закон України «Про Митний кодекс України» не може бути застосований у частині, що стосується лікарських засобів у формі шампунів.

2. Товарна група 3305 включає «засоби для догляду за волоссям». Водночас, згідно з «Класифікатором лікарських форм», що був затверджений Наказом МОЗ України № 235 від 26.06.2002 р. («Щотижневик АПТЕКА», № 31 (352) від 12 серпня 2002 р.), «шампуні призначені для зовнішнього застосування (для лікування хвороб шкіри голови, волосся)». Іншими словами, лікарські засоби у формі шампунів можна було б віднести до товарної групи 3304 («… препарати для догляду за шкірою…»), але далі у визначенні товарної групи 3304 є застереження: «…крім лікарських препаратів». А останні, природно, належать до групи 30.

Звичайно, лікарі можуть сприймати емульсію як лікарську форму, а, наприклад, малярі — як одну з різновидів фарби, але малярі не повинні лікувати, а лікарі — бути фахівцями з фарбування. Саме у такій ситуації Кабінет Міністрів України мав би здійснити «координацію діяльності міністерств, державних комітетів та відомств України з питань митної справи».

Справді, 14.08.2002 р. Кабінет Міністрів України видав доручення № інд. 28, на виконання якого Державна митна служба України направила Київській регіональній та Бориспільській митниці листа (від 24.08.2002 р. № 11/4-15-7651), підписаного заступником голови служби П. Пашком. У цьому листі зазначено, що згідно з дорученням Кабінету Міністрів слід керуватися роз’ясненням Міністерства охорони здоров’я України від 25.07.2002 р. № 18.2642/09-13, за яким віднесення речовин до лікарських засобів здійснюється у разі, якщо вони мають терапевтичний ефект (властивості), як це передбачено законом України «Про лікарські засоби», а не кодами УКТЗЕД. Таким чином, обіг лікарських засобів, що не віднесені до товарної групи 3004 «Лікарські засоби» за УКТЗЕД, звільняється від податку на додану вартість.

Отже, лист, підписаний заступником голови Державної митної служби України, дозволяє імпортерам лікарських засобів у формі шампунів ввозити їх без стягнення ПДВ.

ЩО НАСТОРОЖУЄ

Юридична колізія полягає в непогодженості трьох законів України: «Про Митний тариф України», «Про лікарські засоби», «Про податок на додану вартість».

Будь-яке «доручення» Кабінету Міністрів України, «роз’яснення» Міністерства охорони здоров’я України, «лист» Державної митної служби — підзаконні акти, а отже, не можуть усунути колізію. Не виключено, що через деякий час (як це неодноразово відбувалося раніше) з’являться нові бажаючі зажадати сплати податків при імпорті ліків, які відповідно до класифікації в УКТЗЕД можуть бути віднесені до інших (не до групи 30!) товарних груп. Як повинна діяти компанія-імпортер у ситуації, коли чинні закони вступають у протиріччя? Очевидно, варто керуватися законом України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», а саме підпунктом 4.4.1 пункту 4.1 статті 4: «У разі, коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення у межах апеляційного узгодження приймається на користь платника податків».

Тарас Махрінський

Державна митна служба України
24.08.02 № 11/4-15-7651

На доручення Кабінету Міністрів
України від 14.08.2002 р. № інд. 28

Київська регіональна митниця
Бориспільська митниця

З питання застосування вимог законодавства при митному оформленні шампунів для терапевтичного або профілактичного застосування, зареєстрованих як лікарські засоби, повідомляємо про наступне.

Відповідно до доручення Кабінету Міністрів України від 14.08.2002 р. № інд. 28 з порушеного питання необхідно керуватись роз’ясненнями Міністерства охорони здоров’я України від 25.07.2002 р. № 18.2642/09-13, згідно з якими віднесення речовин до лікарських засобів здійснюється за наявності у них терапевтичного ефекту (властивостей), як це передбачено законом України «Про лікарські засоби», а не за кодами УКТЗЕД.

У відповідності до статті 9 закону України «Про лікарські засоби» та пункту 29 Указу Президента України «Про положення про Міністерство охорони здоров’я України» МОЗ України здійснює відповідно до законодавства державну реєстрацію лікарських засобів та підтримує обов’язковий їх асортимент, незалежно від їх лікарської форми того, що лікує пацієнт: шкіру, волосся чи будь-які органи та системи.

Також, згідно з цими роз’ясненнями, обіг лікарських засобів, які не віднесені до товарної групи 3004 «Лікарські засоби» за УКТЗЕД, звільняється від оподаткування податком на  додану вартість.

Заступник Голови Служби

П. Пашко

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті