Розглянувши Проект «Правил надання транспортних та кур’єрских послуг при просуванні лікарських засобів суб’єктами фармацевтичної діяльності через заклади поштового зв’язку «Ліки на замовлення», фармацевтична спільнота відзначає, що запропоновані ТОВ «Українська медична спілка» Правила істотно змінюють концептуальні засади фармацевтичної діяльності, які визначені законодавчими та нормативними актами України щодо регламентації загальних принципів, норм і правил надання фармацевтичних послуг (допомоги), дій медичних і аптечних закладів та фахівців щодо лікарського обслуговування населення.
Забезпечення хворих лікарськими засобами через поштові відділення зв’язку прирівнюється до забезпечення товарами загального попиту і не враховується специфічність лікарських засобів як медичної продукції, що має безпосередній вплив на здоров’я людини. Транспортування, зберігання та реалізація лікарських засобів мають відповідати спеціальним нормам і правилам, унаслідок порушення яких можуть змінитися фізико-хімічні властивості, якісні показники, параметри лікарських засобів тощо.
Потрібно зазначити, що законодавством передбачено здійснення медикаментозного забезпечення населення через заклади охорони здоров’я особами з відповідною освітою та рівнем кваліфікації. Запропонований Проект не враховує особливості забезпечення населення лікарськими засобами через аптеки, що є їх прямою функцією.
Порушуються основоположні засади, згідно з якими медичні фахівці виписують рецепти, фармацевти приймають їх і відпускають ліки, надаючи необхідні спеціальні пояснення пацієнту щодо особливостей застосування ліків (періодичність і дози, протипоказання, побічна дія), специфіки зберігання в домашніх умовах тощо.
Пунктом 7.3 Проекту передбачається, що «при відсутності бланку рецепта лікар може виписувати необхідні хворому медикаменти та поставити свою особисту печатку безпосередньо на бланку заяви-замовлення». В умовах запровадження страхової медицини виписування рецептів набуває особливого значення. Лікар виписує рецепт на лікарський засіб і несе відповідальність за його призначення. Рецепт — це звернення лікаря до фармацевта.
Нівелюються основні принципи взаємодії лікаря і фармацевта, відповідальність і лікаря, і фармацевта за призначені та відпущені лікарські засоби. Створюються передумови безвідповідальності за стан здоров’я хворого.
Фармацевтичною діяльністю, пов’язаною з реалізацією лікарських засобів, мають займатися фахівці з відповідною спеціальною освітою і належним кваліфікаційним рівнем.
Під час передавання лікарського засобу хворому працівник закладу поштового зв’язку неспроможний кваліфіковано, професійно пояснити, проконсультувати щодо його дозування, зберігання та інших питань, пов’язаних із застосуванням лікарських засобів вдома (особливо отруйних, сильнодіючих), неправильне використання яких може істотно вплинути на стан здоров’я пацієнта.
У Проекті зустрічаються терміни, тлумачення яких відсутнє в чинному законодавстві або не відповідає його положенням, зокрема, «аптека посилкової торгівлі», «суб’єкт фармацевтичної діяльності».
У п. 3.2 Проекту Правил йдеться про те, що «суб’єкт фармацевтичної діяльності — відправник лікарських засобів повинен обирати спосіб пакування медикаментозної продукції, що відвантажується, транспортується, доставляється…». Упакувати належним чином лікарські засоби для пересилання поштою при невстановленні умов і конкретного часу транспортування неможливо.
Негативні тенденції, що можуть з’явитися під час впровадження в життя «ліків на замовлення», можуть стати нормою в наданні лікарської допомоги.
У разі поштових відправлень збільшиться кількість випадків самолікування, безконтрольного використання лікарських засобів тощо.
Спостерігатиметься несанкціоноване поширення неякісних лікарських засобів, у тому числі з терміном придатності, що закінчився, незареєстрованих через необізнаних у галузі медицини працівників поштового зв’язку. Це може зашкодити здоров’ю і навіть життю громадян, особливо тих, які мешкають у сільській місцевості.
Дотримання вимог законодавства, норм і правил у сфері обігу лікарських засобів, які діють сьогодні, обумовлює реалізацію державних гарантій щодо їх якості, безпеки та ефективності.
Запровадження системи послуг «Ліки на замовлення» призведе до порушення чинного законодавства, необхідності терміново внести зміни до норм законодавства, що регламентує фармацевтичну діяльність, зокрема, до законів України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про лікарські засоби», нормативних актів: постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.97 p. № 447 «Про впорядкування діяльності аптечних закладів та затвердження Правил роздрібної реалізації лікарських засобів», наказу МОЗ України від 30.06.94 p. № 117 «Про порядок виписування рецептів та відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек» та інших нормативних документів.
В.В. Руденко, генеральний директор АО «Фармація» |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим