Знову ПДВ на ліки?

У Верховній Раді України 10 вересня 2003 р. за № 4000 зареєстровано проект Закону України «Про Державний бюджет на  2004 рік», підготовлений Кабінетом Міністрів України. Головний фінансовий документ нашої держави потребує окремого аналізу, проте привертає увагу стаття 74, якою зупиняється на 2004 р. дія деяких положень ряду законів України. Зокрема в п. 52 статті 74 мова йде про зупинення дії підпункту 5.1.17 статті 5 Закону України «Про податок на додану вартість», яким були звільнені від ПДВ операції з продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення, в тому числі надання послуг з такого продажу аптечними установами.

З цього приводу до редакції «Щотижневика АПТЕКА» надійшов лист Фармацевтичної асоціації України.

ВСЕУКРАЇНСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
ФАРМАЦЕВТИЧНА АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНИ
від 15.10.2003 р. № 1/72

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ АСОЦІАЦІЇ УКРАЇНИ
ГОЛОВІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЛИТВИНУ В.М.
ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРУ УКРАЇНИ ЯНУКОВИЧУ В.Ф.

ЩОДО НАМІРУ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВВЕСТИ ПДВ НА ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ

На підставі аналізу публікації у засобах масової інформації проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік», який Кабінетом Міністрів направлено (вих. № 34-6352/4 від 9 вересня 2003 року) на розгляд Верховної Ради України та звернень фармацевтичної громадськості до Правління Фармацевтичної Асоціації України, звертаємося до Вас з відкритим листом.

Викладене у проекті Державного бюджету на 2004 рік ствердження, що «головним пріоритетом бюджету і надалі залишається фінансове забезпечення заходів по вирішенню найбільш нагальних соціальних проблем і програм, спрямованих на підвищення добробуту населення», вселяє надію на покращання найближчим часом життєвого рівня найменш захищених верств населення.

В той же час фармацевтична громадськість не розуміє намір Кабінету Міністрів України зупинити в 2004 році дію Закону України «Про податок на додану вартість» в частині звільнення (стаття 5, пункт 5.1.7) від оподаткування операцій з продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення, в тому числі надання послуг з такого виду діяльності аптечними закладами.

Ствердження, що мова йде про зупинення (стаття 74, пункт 52, підпункт 5.1.17 проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік») галузевих пільг, не відповідає дійсності. Як Вам відомо, у діючій на даний час в Україні законодавчій нормі щодо пільг по ПДВ на лікарські засоби враховано особливості споживання їх в країні, соціальну значимість захисту державою найбільш уразливих верств населення. Вказані пільги фактично визначають державну, а не галузеву адресну допомогу малозабезпеченим хворим на придбання ліків.

На жаль, при підготовці проекту Державного бюджету на 2004 рік, незважаючи на важку соціально-економічну ситуацію в країні, не враховано обіцянки Президента України та і самого Уряду знизити ціни на ліки, зробити їх більш доступними.

В зв’язку з обмеженим фінансуванням системи охорони здоров’я, на даний час більш як 75% медикаментозного забезпечення здійснюється за рахунок коштів населення країни. Тому при введенні ПДВ на ліки можливими негативними наслідками можуть бути:

— збільшення роздрібних цін на лікарські засоби;

— ускладнення доступу до ліків для найменш захищених верств населення і, як наслідок, збільшення темпів захворюваності населення країни;

— падіння обсягів виробництва і реалізації ліків, внаслідок чого зменшиться прибуток, з якого сплачують податки вітчизняні виробники та дистриб’ютори;

— велика частина аптечних закладів буде не спроможна фінансувати власні витрати, тому частина більш потужних і економічно міцних піде в «тінь», а дрібні, особливо в сільській місцевості — просто збанкрутують;

— зростання соціального напруження в суспільстві і відсутність бажаних надходжень до державного бюджету.

Припущення, що ріст цін буде стримуватися виробниками та торговельними фірмами за рахунок власних коштів, наприклад прибутку, може призвести в майбутньому до значного зниження рентабельності підприємств фармацевтичної промисловості, а також поставить питання стосовно спроможності самофінансування галузі.

Крім того, основну небезпеку введення ПДВ на лікарські засоби становитимуть активізація та збільшення нелегальної «чорної» складової фармацевтичного ринку, так як виникнуть передумови розвитку та реалізації нелегальних і фальсифікованих лікарських засобів, збут яких буде практично неконтрольованим.

Спробу ввести ПДВ на лікарські засоби Кабінет Міністрів вже здійснював раніше. Так, 19 червня 2003 року було прийнято Закон України «Про податок на додану вартість», яким з 1 січня 2004 року планувалося введення ставки ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення в розмірі 17%. Однак на підставі звернень фармацевтичної громадськості, в тому числі Правління Фармацевтичної Асоціації України, інших громадських та державних організацій, Президентом України було накладено вето на вказаний Закон.

З огляду на вищеозначене, звертаємося до Вас з проханням вилучити із дохідної частини проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» надходжень від ПДВ на лікарські засоби.

За дорученням Правління,
Президент Фармацевтичної Acoціації, академік АМН України

Ю. Спіженко

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи