Ряд імпортних ліків буде звільнено від сплати мита

У законотворчому процесі відбулася подія, яка, враховуючи масштаби регуляторного впливу та наслідки для фармацевтичної галузі, претендує стати однією з визначних: 18 березня 2004 р. за № 1637–IV Президент України підписав Закон «Про внесення змін до деяких законів України». Зокрема, згідно зі змінами до ст. 19 (пункт «ц») Закону України «Про Єдиний митний тариф» від сплати мита звільняються фармацевтична продукція, сполуки, які використовуються для її виготовлення, що не виробляються в Україні і класифікуються за групами УКТ ЗЕД:

28 — продукти неорганічної хімії: сполуки неорганічні або органічні дорогоцінних металів, рідкоземельних металів, радіоактивних елементів або ізотопів;

29 — органічні хімічні сполуки;

30 — фармацевтична продукція.

Законом передбачено, що перелік означених товарів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Закон України «Про Єдиний митний тариф» було прийнято у 1992 р. Він визначає порядок формування і застосування митного тарифу України при ввезенні на митну територію товарів та інших предметів. Водночас із 1 липня 2001 р. діє Закон «Про Митний тариф», який визначає ставки мита, що ним обкладаються товари, ввезені на митну територію України, в тому числі на лікарські засоби, імунобіологічні препарати та субстанції. Ставки митного тарифу України єдині для всіх суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності незалежно від форм власності, організації господарської діяльності та територіального розташування за винятком випадків, передбачених законами України і її міжнародними договорами.

До липня 2001 р. мито на лікарські засоби, аналоги яких вироблялися в Україні, стягувалось у розмірі 20% їх вартості, на решту — було нульовим. Після вступу в дію Закону «Про Митний тариф» митна ставка на імпортні лікарські засоби становила 5–10%. Практично одразу на захист інтересів пацієнта та галузі свою позицію про необхідність внесення відповідних змін до законодавства висловили Міністерство охорони здоров’я, оператори ринку та громадські організації. А вже 21 червня 2001 р. за № 2564-IIIП Верховна Рада України прийняла постанову «Про інформацію Кабінету Міністрів України про здійснення політики державного регулювання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення» («Щотижневик АПТЕКА», № 27 (298) від 09.07.2001 р.), в якій, зокрема, рекомендувала Кабінету Міністрів України до 1 липня 2001 р. розробити і подати до Верховної Ради відповідні пропозиції щодо внесення змін і доповнень до ст. 19 Закону України «Про Єдиний митний тариф» у частині звільнення від сплати мита фармацевтичної продукції, діючих та допоміжних субстанцій, пакувальних матеріалів та обладнання, що використовуються для виготовлення фармацевтичної продукції, але не виробляються в Україні. Проте з певних причин законодавче затвердження відповідної норми відбулося лише зараз.

Михайло Пасічник

За словами заступника міністра охорони здоров’я?Михайла Пасічника, прийняття змін до митного законодавства — результат реалізації національної політики забезпечення лікарськими засобами, основні засади якої закладено рядом указів Президента України (зокрема, «Про невідкладні заходи щодо забезпечення права громадян на охорону здоров’я і медичну допомогу», Програми дій Уряду, Державної програми забезпечення населення лікарськими засобами на 2004–2010 рр.). Завдяки кропіткій роботі та співпраці законодавчої та виконавчої гілок влади вдалося вирішити важливу проблему.

Прийняття змін до Закону «Про Єдиний митний тариф» має посприяти зниженню цін на препарати та субстанції, що не виробляються в Україні. Проте нові положення закону реально запрацюють після прийняття відповідного підзаконного акта — постанови Кабінету Міністрів України, згідно з якою буде затверджено перелік звільнених від ввізного мита товарів. Як повідомив М. Пасічник, МОЗ розробило проект наказу про створення робочої групи для укладання такого переліку, до складу якої мають увійти фахівці МОЗ та представники всіх зацікавлених сторін — вітчизняних та іноземних виробників, галузевих громадських організацій. Уже підготовлено перелік зареєстрованих в Україні імпортних субстанцій, що їх використовують вітчизняні заводи. Робоча група має підготувати свої пропозиції щодо порядку створення переліку, його поновлення тощо.

Завдяки змінам у законодавстві держава отримає додаткову можливість щодо задоволення потреб пацієнтів високоефективними препаратами для лікування онкологічних, серцево-судинних захворювань, бронхіальної астми, в антибактеріальних препаратах, іншими необхідними лікарськими засобами, які не виробляються в Україні, зазначив М. Пасічник. Якщо врахувати, що питома вага вартості субстанцій становить близько 60% оптової ціни препаратів вітчизняного виробництва, то зниження митної ставки на імпортні субстанції сприятиме здешевленню продукції українських фармацевтичних виробників у середньому на 10%. Певною мірою опосередковано можуть бути збільшені обсяги бюджетних закупівель медикаментів для закладів системи охорони здоров’я.

Олександр Марков

Як повідомив кореспонденту «Щотижневика АПТЕКА» виконавчий директор Комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації Олександр Марков, ЄБА направила міністру охорони здоров’я України листа, в якому дана позитивна оцінка законодавчих змін. З точки зору ЄБА, впровадження цих змін може суттєво вплинути на доступність високоякісних імпортних лікарських засобів виробництва провідних фармацевтичних компаній світу для населення України та зменшити витрати під час тендерних закупівель лікарських засобів, які не виробляються в Україні.

Проте той факт, що на сьогодні ще не затверджена прозора система створення та оновлення переліку фармацевтичної продукції, сполук, які використовуються для її виготовлення, що не виробляються в Україні і класифікуються за групами 28, 29, 30 УКТ ЗЕД, викликає занепокоєння компаній — членів Комітету з охорони здоров’я ЄБА. Немає точної інформації про структуру цього переліку, періодичність та порядок внесення доповнень, механізми його майбутньої взаємодії з існуючою Міжвідомчою (МОЗ та Державної митної служби) базою даних лікарських засобів. У листі зазначається, що Комітет з охорони здоров’я ЄБА має великий досвід співпраці з Державною митною службою України. Експерти ЄБА брали активну участь у створенні Міжвідомчої бази даних лікарських засобів, тому накопичений досвід може мати велике значення при створенні та впровадженні нового переліку.

Згідно з наказом МОЗ України № 128 від 10.03.2004 р. змінено склад постійно діючої робочої групи з підготовки внесення змін та доповнень до переліків лікарських засобів і виробів медичного призначення (Прим. ред. — див. с. 75). Зі складу робочої групи вилучено громадські та професійні організації (включаючи ЄБА), які протягом минулого року активно працювали над створенням Національного переліку основних лікарських засобів. У своєму листі ЄБА просить терміново розглянути пропозицію про перегляд складу робочої групи та включення її представників, інших громадських та професійних організації до складу постійно діючої робочої групи з підготовки внесень змін та доповнень до переліку фармацевтичної продукції, сполук, які використовуються для її виготовлення, що не виробляються в Україні і класифікуються за групами 28, 29, 30 УКТ ЗЕД та Національного переліку основних лікарських засобів та виробів медичного призначення.

Про розвиток подій у зв’язку з прийняттям змін до Закону «Про митний тариф України» «Щотижневик АПТЕКА» оперативно інформуватиме своїх читачів (зокрема, про створення переліку фармацевтичної продукції, сполуки, які використовуються для її виготовлення, що не виробляються в Україні і класифікуються за групами 28, 29, 30 УКТ ЗЕД).

Микола Холоденко

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи