Медичне страхування в Україні: ще одна точка зору

Проблеми впровадження страхової медицини в Україні як одного з можливих варіантів реформування вітчизняної системи охорони здоров’я неодноразово обговорювалась у нашому щотижневику. Одним із «наріжних каменів» вирішення цієї проблеми є відсутність законодавчої бази, яка сприяла б її розв’язанню на державному рівні. Восени Верховною Радою у третьому читанні було відхилено законопроект «Про загальнообов’язкове медичне страхування» (№ 0944). Нині у парламенті зареєстровано 4 законопроекти про запровадження у нашій державі системи загальнообов’язкового медичного страхування (ЗМС) («Щотижневик АПТЕКА» № 20 (441) від 24 травня 2004 р.).

На сьогоднішній день страхуванням здоров’я населення займаються виключно страхові компанії, й їх думка, безумовно, має бути врахована при створенні моделі медичного страхування в нашій державі. Співрозмовник кореспондента «Щотижневика АПТЕКА» — президент Ліги страхових організацій України Олександр Філонюк.

— Олександре Феодосійовичу, розкажіть, будь ласка, нашим читачам про очолювану Вами організацію, про її цілі та завдання в контексті страхування здоров’я громадян.

Олександр Філонюк

— Ліга страхових організацій України (ЛСОУ) була заснована у 1992 р. і є неприбутковим об’єднанням учасників ринку страхових послуг України. Вона створена з метою захисту інтересів своїх членів та інших учасників ринку страхових послуг. Ліга покликана сприяти формуванню та вдосконаленню правової бази страхової діяльності, ознайомлювати громадськість з діяльністю учасників ринку страхових послуг та їх роллю в  економічному житті України, сприяти реалізації антимонопольного законодавства в сфері страхової діяльності, розробляти рекомендації з питань методології страхової справи тощо. ЛСОУ тісно співпрацює з органами державної влади та управління щодо вдосконалення страхової діяльності, вивчає, узагальнює та поширює досвід страхових організацій, координує розроблення типових правил страхування тощо.

До складу ЛСОУ входять десятки вітчизняних страхових компаній. В рамках нашої організації діє профільний комітет з питань медичного страхування, яке останнім часом стало серед страхових компаній досить популярним видом діяльності. Тому ЛСОУ ретельно стежить за ситуацією, що склалась із запровадженням в Україні системи ЗМС.

— Яка ж Ваша думка щодо цієї ситуації?

— ЛСОУ вважає, що система ЗМС має бути запроваджена в нашій державі. Але при цьому, на нашу думку, безпосередніми учасниками конкретної страхової угоди мають бути страхова компанія та громадянин (громадяни). У такому випадку легше визначити градацію ступеня відповідальності сторін, умови, обсяг та якість надання медичної допомоги, правила тарифікації з урахуванням платоспроможності всіх верств населення. Як відомо, в проекті Закону «Про обов’язкове медичне страхування» (зареєстрований у Верховній Раді України за № 4505), який Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції рекомендував парламенту прийняти за основу, передбачено створення Фонду медичного страхування, який буде виконувати функції страховика, і до якого, відповідно, страхувальники будуть сплачувати страхові внески. На мою думку, якщо ми підемо шляхом запровадження ЗМС через створення посередницьких структур, то вони будуть неспроможні забезпечити належну реалізацію цього проекту. Подібна модель вже була запроваджена на ринку страхування здоров’я у Росії. Згодом усіма учасниками цього процесу вона була визнана малоефективною. Ми вважаємо, що кожна конкретна послуга повинна бути доступною для населення, всі повинні знати її ціну, і, якщо за неї сплачено визначену суму, вона повинна не «акумулюватися» у посередника (в даному випадку — Фонді) та розподілятись між застрахованими особами при настанні страхового випадку, а бути чітко закріпленою за конкретною людиною. Тобто всі процедури страхування, визначення виду медичних послуг, компенсаційні виплати лікувально-профілактичним установам, медичним працівникам або ж самій застрахованій особі повинні бути максимально прозорими та зрозумілими для всіх сторін. При умовах, що склались на сьогоднішній день, цю прозорість, на  мою думку, можуть забезпечити страхові компанії. Адже коли у громадянина є страховий поліс, в  якому визначено конкретний перелік медичних послуг та методику їх надання, він знає, на що може розраховувати при настанні страхового випадку. При цьому у полісі обов’язково повинні бути вказані перелік видів медичної допомоги та методики їх надання, гарантовані кожному за будь-яких обставин. Тому ЛСОУ вважає за доцільне прийняття закону про ЗМС, згідно з яким страховиками виступали б страхові компанії. Якщо ж буде прийнято рішення про створення Фонду, то я вважаю за необхідне запровадити в ньому систему особистих рахунків застрахованих громадян, які б, в свою чергу, могли контролювати їх. Водночас паралельно за вище описаними принципами як страховики мають виступати і страхові компанії. Вибір має бути за громадянами.

— Але ж існує думка, що клієнтами страхових компаній можуть бути тільки заможні люди, іншим же ця послуга «не по кишені». Як бути з цим?

— Програма запровадження ЗМС буде державною. Тому страхувальниками, як передбачається, будуть виступати не самі громадяни, а інші державні, громадські, приватні організації: роботодавці — для найманих працівників, навчальні заклади — для осіб, що навчаються, органи місцевого самоврядування — для непрацюючих осіб, фонди соціального страхування — для осіб, які отримують матеріальне забезпечення за рахунок коштів фондів соціального страхування тощо. Вони будуть сплачувати страхові внески. Але навіть якщо громадянин вирішить придбати для себе розширений пакет страхових послуг, кожна страхова компанія може визначити ту програму страхування, яка є прийнятною саме для нього. Їх можливості у цих питаннях практично необмежені. Можна передбачити значні знижки або навіть часткову компенсацію вартості страхових послуг для малозабезпечених категорій населення за рахунок самої страхової компанії.

— Як намагається ЛСОУ впливати на формування нормативно-правової бази з питань ЗМС?

Ми беремо активну участь на всіх етапах розробки, опрацювання та прийняття галузевих законів ВР України, постанов КМУ, МОЗ України тощо. Так, ЛСОУ брала участь у засіданнях профільних комітетів ВР України з фінансової та банківської діяльності, охорони здоров’я, материнства та дитинства, а також в тематичних засідання Уряду, на яких розглядались питання охорони та страхування здоров’я. Наприкінці червня ми запланували проведення «круглого столу» для депутатів профільних комітетів ВР України, посадових осіб КМУ, МОЗ України, представників громадських організацій, які мають відношення до теми медичного страхування у нашій державі, ЗМІ. Адже сучасна розвинена система страхування — дуже важливий соціально-економічний механізм будь-якої держави або спільноти.?n

Олександр Сіроштан, фото Євгена Чорного

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи