Аптеки у невеликих населених пунктах: життя чи виживання?

Рік, що минає, був непростим для операторів роздрібної ланки українського фармацевтичного ринку, а особливо для тих, які здійснюють діяльність у невеликих містах та селах. Останнім часом їх діяльність усе більше нагадує боротьбу за виживання, адже регуляторні органи намагаються забезпечити підвищення економічної доступності фармацевтичної продукції для населення за рахунок саме аптечних закладів. І це дивно, враховуючи те, що аптеки — найменш рентабельні підприємства фармацевтичного ринку. Про нелегке життя аптек у невеликих населених пунктах розповіла Людмила Горюнова, голова правління Київської обласної асоціації аптечних працівників.
— Людмило Геннадіївно, скажіть, будь ласка, які проблеми виникають під час реалізації лікарських засобів, які підпадають під дію Пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою (далі — Пілотний проект) у невеликих містах та селах Київщини?

— Пілотний проект на Київщині реалізується відповідно до вимог постанови КМУ від 25.04.2012 р. № 340. Аптечні заклади відпускають антигіпертензивні препарати зі знижкою пацієнтам за рецептами, у яких лікарі вказують їх міжнародні непатентовані назви.

З цього приводу у нас є зауваження. Лікар виписує препарат за міжнародною непатентованою назвою, і аптечний працівник має реалізувати пацієнтові лікарський засіб на свій розсуд. Звичайно, він зобов’язаний запропонувати найдешевший лікарський засіб та ознайомити відвідувача аптеки з іншими аналогами, які є в наявності. Проте, як показує практика, за таких умов пацієнт просить поради в аптечного працівника. Таким чином, провізор або фармацевт повинен прийняти рішення за лікаря та нести за це відповідальність. Враховуючи те, що генеричні лікарські засоби в Україні можуть мати різні лікувальні властивості, ми вважаємо, що лікарі повинні виписувати в рецепті конкретний препарат за торговельною назвою й вказувати його дозу. Крім того, для аптечних працівників дуже важливо мати прямий зв’язок з лікарями, щоб уточнювати, який лікарський засіб замовляти і в якій кількості, що не завжди можливо зробити.

Також варто зазначити, що на пільгових умовах можна відпускати тільки упаковку препарату, а блістер або декілька блістерів аптека може відпускати тільки за повну ціну.

Хочу сказати, що із введенням в дію Пілотного проекту можна було б змиритися, якби державне цінове регулювання не поширилося на ліки, включені до наказу МОЗ України від 29.12.2011 р. № 1000 зі змінами «Про затвердження обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення для аптечних закладів та вилучення з наказу слів «вітчизняного виробника» згідно знаказом МОЗ від 07.09.2012р. № 703. Таким чином, нині під цінове регулювання підпадають близько 2000 торгових найменувань вітчизняних і зарубіжних лікарських засобів.

Разом з Пілотним проектом це дало велику кількість препаратів, що реалізуються з регульованою націнкою: вітчизняні, зарубіжні препарати, включаючи високовартісні (вітаміни для нігтів, очей, волосся і т.д.).

До того ж регульована націнка поширюється на вироби медичного призначення.

— На Вашу думку, як можна вирішити питання з регулюванням цін на фармацевтичну продукцію?

— Ми вважаємо, що для вирішення цього питання слід доповнити Національний перелік основних лікарських засобів деякими позиціями, а не регулювати ціни на весь обов’язковий мінімальний асортимент.

Коли мова йде про те, що виробник повинен покрити свої витрати, необхідно розуміти, що так само й аптеці необхідно покрити свої витрати. Регульовані ціни майже на 50% ліків у натуральному вираженні, що знаходяться в обігу, — це вже занадто!

Із цього приводу хочу навести приклад з хлібом. Нині регулюються ціни лише на 2 види хлібних виробів.

Тому ми пропонуємо розробити єдиний Перелік регульований лікарських засобів за торговельними назвами з урахуванням доз. Над його створенням необхідно дуже уважно попрацювати і взяти за основу, наприклад, Національний перелік основних лікарських засобів, у ньому врахувати Перелік лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів згідно з постановою КМУ від 05.09.1996 р. № 1071, а також включити в нього всі інші необхідні препарати.

Таке рішення було прийнято на розширеному засіданні правління нашої асоціації, яке відбулося 16 листопада поточного року. Тоді ж було вирішено підготувати відповідні листи до Прем’єр-міністра України та міністра охорони здоров’я.

Крім того, ми вважаємо, що найближчим часом необхідно провести публічний захід, наприклад круглий стіл, з проблемних питань аптечної служби України, запросивши до участі в ньому аптечних працівників з різних областей України.

— Скажіть, будь ласка, чи здійснюють аптечні заклади, що входять до складу Вашої асоціації, моніторинг роздрібних цін на лікарські засоби відповідно до розпорядження міністра охорони здоров’я?

— Дійсно, на сайті МОЗ було розміщено розпорядження міністра охорони здоров’я України Раїси Богатирьової про здійснення моніторингу оптово-відпускних, закупівельних та роздрібних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення аптечними закладами, які включені: до обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення (наказ МОЗ України від 29.12.2011 р. № 1000 (зі змінами); до Переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади і установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів (постанова КМУ від 05.09.1996 р. № 1071); до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення (постанова КМУ від 25.03.2009 р. № 333).

Нам взагалі не зрозуміло, навіщо ми повинні моніторувати ціни. Існує Державна інспекція з контролю за цінами, яка контролює ціни та ціноутворення. Ми впевнені, що жодна з аптек не порушує законодавство у сфері ціноутворення, адже це загрожує анулюванням ліцензії. Тоді який сенс у моніторингу цін? Достатньо лише перевірити, яким чином аптека встановила роздрібну націнку.

Хочу підкреслити, що аптечні працівники не в змозі проводити моніторинг цін на лікарські засоби й вироби медичного призначення ні фізично, ні технічно, ні фінансово. Це повинні робити відповідні органи, і ми вирішили повідомити про це МОЗ України.

— Нещодавно з’явилося повідомлення щодо ухвалення Урядом постанови стосовно акредитації закладів охорони здоров’я. Як Ви можете розцінити таке рішення КМУ?

— Лікувально-профілактичні заклади — це бюджетні установи, яким держава виділяє бюджетні кошти, а аптеки державних коштів не отримують.

Не розумію, навіщо запроваджувати акредитацію для аптечних закладів, якщо їх діяльність постійно контролюється регуляторними органами. Перед отриманням ліцензії — перевірка; після отримання ліцензії — щорічно перевірка виконання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Вважаю, що не можна допустити запровадження акредитації аптечних закладів.

— Скажіть, будь ласка, нині на різних рівнях влади йде мова про необхідність розширення виробництва ліків аптеками комунальної форми власності. Чи можливо це реалізувати за існуючих умов?

— До речі, ми отримали доручення від голови Київської облдержадміністрації від 25.10.2012 р. № 112-1 щодо розширення виробництва ліків аптеками комунальної форми власності в умовах аптеки. Для відкриття виробництва ліків в умовах аптеки необхідні величезні кошти, яких на сьогодні немає, а тому реалізувати це без фінансування аптек з боку держави неможливо.

Витрати аптек постійно зростають. Так, комунальні аптеки давно не витримують оплати оренди приміщень за орендною ставкою в розмірі 8%, встановленою згідно з постановою КМУ від 04.10.1995 р. № 786.

Проблематичним стало проходження провізорами та фармацевтами курсів удосконалення через постійне підвищення оплати за них. Наприклад, при місячній зарплаті провізора сільської аптеки у 800–900 грн. за 1 міс курсів необхідно заплатити 1925 грн. , а за 2 міс — 3850 грн.

Усі ці проблеми потребують негайного вирішення, якщо держава хоче зберегти аптечні заклади в невеликих містах та селах.

Олена Приходько
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Олег 25.12.2012 2:38
Да, зарегулировали аптечное дело. Что дальше?
Иванна 27.12.2012 10:36
В МОЗ чего-то решили,что аптеки имеют отношение к здравоохранению.Не аккредитировать(слово-то какое!)их? Да мы ж давно уже сетевая торговля,опомнитесь!На курсы сто лет не ездим,передаем деньги,получаем корочки,тупеем.Законотворчество наверху скучать не дает - все под статьей ходим.Интересная у нас жизнь.Ув.Л.Горюнова еще и без матов на вопросы отвечает,молодец!

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті