Пропозиції Президента до Закону України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення»

13 Листопада 2009 6:48 Поділитися

Відповідно до частини другої ст. 94 Конституції України Президент України Віктор Ющенко 13.11.2009 р. повернув зі своїми пропозиціями Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення» для повторного розгляду Верховною Радою України.

Представлятиме пропозиції Президента України під час розгляду Закону на пленарному засіданні Верховної Ради України Перший заступник Глави Секретаріату Президента України — Представник Президента України у Кабінеті Міністрів України О. Шлапак.

ПРОПОЗИЦІЇ
до Закону України
«Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення»

Прийнятий Верховною Радою України 20 жовтня 2009 року Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення» не може бути підписаний як такий, що є економічно необґрунтованим, може призвести до низки негативних соціально-економічних наслідків — зникнення з обігу в Україні окремих видів лікарських засобів, появи на ринку фальсифікованих ліків, поширення контрабандного імпорту цих товарів, фактично руйнує ринкові відносини та порушує основні принципи господарювання, визначені Конституціє­ю та законами України.

Законом пропонується на період фінансової кризи, до встановлення розміру мінімальної заробітної плати і пенсій на рівні прожиткового мінімуму, до погашення заборгованості з виплат заробітної плати, стипендій та грошового забезпечення студентів, курсантів та учнів запровадити мораторій на підвищення цін на всі види лікарських засобів і виробів медичного призначення. Лікарські засоби та вироби медичного призначення реалізуються за цінами, встановленими державою. До введення державної реєстрації цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення вони реалізуються за цінами, що склалися станом на 1 липня 2008 року.

У зв’язку з цим слід зазначити, що на цей час, за статистичними даними, близько 75 відсотків лікарських засобів, які використовуються українськими споживачами, в тому числі й найнеобхідніші, — іноземного виробництва, а переважна більшість (близько 90 відсотків) вітчизняних медичних препаратів виготовляється з імпортованої сировини. Таким чином, український ринок ліків безпосередньо пов’язаний з імпортом зазначених товарів, а відповідно, і курсовими різницями.

Це жодним чином не враховано при запровадженні Законом порядку, за яким реалізація лікарських засобів та виробів медичного призначення має здійснюватися за цінами, що склалися за станом на 1 липня 2008 року. Між тим, за станом на 1 липня 2008 року курс долара США становив 4,85 грн., а на кінець жовтня 2009 року — 8 грн., тобто вартість зазначеної іноземної валюти зросла на 65 відсотків.

Тож, реалізація лікарських засобів і виробів медичного призначення суб’єктами господарювання за цінами, що склалися за станом на 1 липня 2008 року, неминуче призведе до втрати обігових коштів підприємств, скорочення обсягів та асортименту виробництва ліків та виробів медичного призначення, а відтак — до дефіциту вітчизняних та іноземних лікарських засобів. Як наслідок, це спричинить зменшення кількості аптек, аптечних закладів, фармацевтичних підприємств (оскільки їх рентабельність матиме від’ємне значення), скорочення надходжень до державного бюджету, формування «тіньового» ринку лікарських засобів і в кінцевому результаті позначиться на можливості громадян одержувати належну медичну допомогу, чим порушуватиметься конституційне право громадян на охорону здоров’я, медичну допомогу, ефективне і доступне медичне обслуговування (частини перша і третя ст. 49 Конституції України).

Слід також зауважити, що виконання вимоги Закону, про яку йдеться, зумовить необхідність проведення інвентаризації залишків лікарських засобів, проведення переговорів з відповідними дистриб’юторами та виробниками лікарських засобів, коригування договорів поставки лікарських засобів. Протягом цього досить тривалого періоду аптеки не працюватимуть, а громадяни в умовах поширення грипу та гострих респіраторних вірусних захворювань будуть позбавлені можливості придбати найнеобхідніші лікарські засоби.

Не можна також не зазначити, що при ухваленні цього Закону порушено приписи частини другої ст. 6, частини другої ст. 19, п. 5 частини першої ст. 85, п. 3 ст. 116 Конституції України щодо розмежування повноважень Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України у сфері формування і реалізації цінової політики, не враховано правової позиції Конституційного Суду Украї­ни з аналогічних питань, висловленої у Рішеннях від 2 березня 1999 р. №2 рп/99 у справі про комунальні послуги та від 10 лютого 2000 р. №2 рп/2000 у справі про ціни і тарифи на житлово-комунальні та інші послуги, залишено поза увагою норми ст. 191 Господарського кодексу України щодо обов’язку надання суб’єктам підприємництва дотації відповідно до закону при встановленні фіксованих цін, застосування яких унеможливлює одержання ними прибутку.

Ураховуючи викладене, пропоную Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення» відхилити.

Президент України В. Ющенко
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*