Розширена колегія МОЗ України: епідситуація в країні, створення мережі державних аптек та проект реформи охорони здоров’я

30 листопада у приміщенні Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця відбулася Розширена колегія МОЗ України за участю керівників МОЗ, Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів, управлінь охорони здоров’я обласних держадміністрацій, вищих медичних навчальних закладів, а також депутатів Верховної Ради України, науковців АМН України та представників громадських організацій.

Відкриваючи захід Василь Князевич, міністр охорони здоров’я України, привітав присутніх та окреслив основні питання, які необхідно розглянути під час колегії. Серед них: епідситуація із захворюваності на грип та ГРВІ, заходи щодо імунопрофілактики населення від сезонного та пандемічного грипу, використання бюджетних коштів, призначених для запобігання поширен­ню пандемічного грипу на території України, створення мережі державних аптек та проект реформування системи охорони здоров’я.

У своєму виступі В. Князевич охарактеризував ситуацію, яка на сьогодні склалася в галузі охорони здоров’я в контексті останніх викликів. Він наголосив, що саме життя змушує від слів про реформування галузі охорони здоров’я нарешті перейти до справ. МОЗ України готове запропонувати чіткий план реформування галузі, де гідне місце посяде сімейний лікар, де функціонуватимуть, як у всьому світі, університетські клініки, де розвиватиметься високоспеціалізована медична допомога. І головне — існуватиме чіткий розподіл між обсягом безкоштовних медичних послуг, які гарантуватиме держава, та обсягом платних послуг.

Щодо епідситуації в країні Олександр Біловол, перший заступник міністра охорони здоров’я, Головний державний санітарний лікар України, повідомив, що станом на 27 листопада поточного року кількість осіб, що захворіли на ГРВІ та грип, становить 1 751 546. Протягом останніх днів намічається тенденція до зменшення кількості зареєстрованих хворих та випадків розвинення важких ускладнень. Загальна кількість померлих з початку епідемії становить 424 громадянина України, причому близько 8% з них — вагітні та породілля. Серед областей, в яких зафіксована найбільша кількість померлих, залишаються Львівська — 94 особи, Івано-Франківська — 43 особи, Донецька — 27 осіб. Щодо використання бюджетних коштів О. Біловол нагадав, що згідно з розпорядженням КМУ від 28.04.2009 р. № 473 р «Про виділення коштів для проведення першочергових заходів з недопущення занесенню та поширенню на території Украї­ни свинячого грипу» МОЗ Украї­ни було виділено 50 млн грн. Крім того, відповідно до постанови КМУ від 30.10.2009 р. № 1147 «Про фінансування невідкладних заходів, спрямованих на запобігання поширенню інфекційних захворювань серед населення» МОЗ України було виділено 500 млн грн.

На виділені 50 млн грн. МОЗ України було закуплено обладнання на 26,3 млн грн., а саме: комплекти обладнання для лабораторної діагностики, тест-системи тощо. На 6,03 млн грн. придбано витратних матеріалів та деззасобів, на 14,67 млн грн. — противірусних препаратів.

На виділені 500 млн грн. закуплено: медичне обладнання (95,4 млн грн.), лікарські засоби (89,34 млн грн.), витратні матеріали (26,1 млн грн.), тест-системи (2,46 млн грн.). Станом на 30 листопада за останнім траншем ДП «Укрвакцина» здійснено постачання на суму 96022,61 тис. грн., з них лікарських засобів — на 44169,44 тис. грн., медичного обладнання — 51853,17 тис. грн.

Щодо препарату Таміфлю (озельтамевир) О. Біловол повідомив, що в Україну надійшло 804 408 упаковок, з них як гуманітарна допомога — 60 280. Станом на 27 листопада у заклади охорони здоров’я державної та комунальної форм власності здійснено постачання 704 947 упаковок.

На доручення президії АМН України доповідь надав Юрій Кундієв, д.мед.наук, професор, академік НАН та АМН України. Він зазначив, що епідеміологія, як будь яка наука, має закони, нехтувати якими неприпустимо. Вирішуючи питання щодо вакцинації, необхідно керуватися здоровим глуздом та наукою. Безумовно, вакцинація є найбільш ефективним методом профілактики великої кількості інфекційних захворювань, але у випадку з грипом та ГРВІ не менш важливо навчити людей при кашлянні та чиханні дотримуватися правил особистої гігієни.

Не слід забувати, що на тлі розгорнутої анти­вакцинальної кампанії в Україні щеплення від грипу можливо після поінформованої згоди пацієнта або його родичів. У свою чергу досягти колективного імунітету на певній території можливо при 80% охоплені населення.

Стосовно вітчизняних вакцин від грипу Ю. Кундієв зазначив, що сьогодні великою проблемо­ю є недостатнє фінансування та кадрове забезпечення вітчизняної санепідслужби. Про розвиток фундаментальної науки, без якої розробка вакцин неможлива, сьогодні мова не йде. Але не слід забувати, що за каліфорнійським грипом прийдуть нові не менш агресивні інфекції.

Щодо прогнозів подальшого розвитку епідемічної ситуації повідомив Віктор Марієвський, д.мед.н., директор ДУ «Інститут епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л.В. Громашевського» АМН України. За даними фахівців ВООЗ, слід очікувати, що вірус грипу штаму A (H1N1) циркулюватиме у світі 3 епідемічних сезони. На території України також прогнозуються ще дві хвилі епідемічного підйому захворюваності на пандемічний грип. Їх тривалість залежить від ефективності обмежувально-ізоляційних, дезінфекційних і профілактичних заходів в осередках. При адекватному протиепідемічному забезпеченні загальна тривалість епідемічного підйому становитиме від 6 до 8 тиж.

Основними групами ризику є:

  • вагітні (особливо у ІІ і ІІІ триместри);
  • діти молодшого віку (особливо до 2 років).
  • особи з хронічними станами таких категорій: хронічні респіраторні хвороби; хронічні кардіоваскулярні хвороби; хронічні обмінні порушення.

Серед основних особливостей пандемічного грипу вирізняють три моменти. Перший — захворювання вражає молоде працездатне населення. Вік більшості померлих становить 20–50 років, що характерно в цілому для країн з епідемічним розповсюдженням грипу. Ускладнюється перебіг захворювань у разі наявності ожиріння, супутніх серцево-судинних захворювань, захворювань органів дихання, цукрового діабету, послаблення імунної системи тощо. Друга особливість даного штаму — швидке розповсюдження. Третя — блискавичний перебіг від початку до розвитку нетипової пневмонії, яка у разі виникнення дуже важко піддається лікуванню.

Стосовно питання вакцинації населення від грипу A (H1N1) науковець зазначив, що його вирішення потребує залучення фахівців різних спеціальностей, а саме: імунологів, терапевтів, інфекціоністів тощо, адже щеплення у розпал епідемії не тільки недоцільне, але й небезпечне, враховуючи швидкий розвиток захворювання. Щодо ефективності вакцини проти сезонного грипу для профілактики пандемічного В. Марієвський повідомив, що немає даних, які б підтверджували це твердження.

031209_1754

Ігор Поканевич, представник Регіонального бюро ВООЗ в Україні, зазначив, що у всьому світі більшість випадків захворювання на пандемічний грип припадає на молодих людей, зокрема вагітних, що обумовлено у них фізіологічною імуносупресією, яка природно зменшує потужність загального імунітету, у тому числі противірусного та антибактеріального захисту.

І. Поканевич підкреслив, що немає необхідності у кожному випадку ГРВІ або грипу тестувати пацієнта на грип A (H1N1). Такі дослідження проводяться з метою встановлення генетичних змін вірусу, які впливають на його патогенність. Щодо питання, яку конкретно вакцину ВООЗ готова поставити в Україну як гуманітарну допомогу, І. Поканевич зазначив, що сьогодні воно вирішується.

У свою чергу Василь Лазоришинець, перший заступник міністра охорони здоров’я, нагадав, що згідно зі ст.17 Закону України «Про лікарські засоби» у випадках стихійного лиха, катастроф, епідемічного захворювання тощо за окремим рішенням МОЗ України дозволяється ввезення незареєстрованих в Україні лікарських засобів зарубіжних країн за наявності документів, що підтверджують їх реєстрацію і використання в цих країнах. В інших випадках дозволено застосування лише зареєстрованих лікарських засобів, у тому числі імунобіологічних препаратів.

Завершував колегію виступ Ігоря Яковенка, заступника міністра охорони здоров’я, присвячений проекту реформування системи охорони здоров’я. У функціонуючої системі охорони здоров’я України існує низка важливих недоліків. Серед них: необґрунтовано завищене фінансування вторинної та третинної ланок медичної допомоги при недостатньому фінансуванні первинної, відсутність чіткого розмежування між первинною та вторинною медичною допомогою, наявність ретроспективного та відсутність проскпективного планування потреб для державних та комунальних закладів охорони здоров’я, відсутність чітко врегульованого механізму залучення небюджетних коштів для реалізації потреб галузі тощо.

Починаючи з минулого року, на виконання доручення міністра охорони здоров’я була проведена інвентаризація закладів системи охорони здоров’я. З метою вдосконалення законодавства в даній сфері МОЗ України було розроблено низку проектів нормативних актів, зокрема проек­ти законів «Основні засади діяльності у сфері охорони здоров’я», «Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2011 року» та «Про заклади охорони здоров’я».

У результаті проведеної роботи МОЗ України визначено основні напрямки реформування галузі, серед яких розвиток інституту сімейного лікаря, розмежування первинної та вторинної медичної допомоги, розвиток третинної медичної допомоги на базі університетських лікарень. Реалізація проекту почнеться з визначення двох пілотних регіонів. За словами І. Яковенка, реформування галузі потребує залучення чималих коштів. МОЗ України розраховує на допомогу Світового банку.

У рамках колегії відбулася прес-конференція за участю Тетяни Бахтеєвої, голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, В. Князевича та О. Біловола.

Т. Бахтеєва зазначила, що, на її думку, виділення коштів у розмірі 1 млрд грн. для боротьби з епідемією грипу та ГРВІ недоцільне, за її словами, вистачить 200 млн грн. Крім того, вона повідомила, що профільний комітет рекомендує парламенту прийняти за основу законопроект «Про вакцинопрофілактику інфекційних хвороб».

В. Князевич у своєму виступі зазначив, що уряд вирішив створити мережу державних аптек, в якій чітко регулюватимуться ціни на лікарські засоби. Нагадаємо, що згідно з розпорядженням КМУ від 18.11.2009 р. № 1387-р МОЗ України, Міністерству економіки і Міністерству транспорту та зв’язку було доручено підготувати для розгляду на засіданні КМУ 25 листопада 2009 р. проект акта КМУ щодо створення мережі державних аптечних закладів разом з планом його виконання, із зазначенням термінів та відповідальних.

Зараз без відповіді залишилася низка питань, а саме: чи є сьогодні у держави кошти для того, щоб створити мережу державних аптек, забезпечивши кожний аптечний заклад матеріально-технічною базою відповідно до діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами? Чи підготовлено МОЗ України, Мінекономіки і Міністерством транспорту та зв’язку вищезазначений нормативний акт для публічного обговорення, як це передбачено законодавством 

Олена Приходько, фото Любові Столяр
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Микола 04.12.2009 4:04
Доцільність створення державної аптечної мережі дуже сумнівна.Держава повинна створювати умови для нормального ведення бізнесу і провадити контроль дотримання встановлених правил!!!
Виктория 04.12.2009 9:16
Навіщо створювати нову мережу? Не руйнуйте вже існуючі!В нашій області комун.аптеки ледве дихають!
Александр 07.12.2009 12:07
1.комунальний податок 2.оподаткування на загальній системі, порівняно з приватними - єдинщиками 3.Дати зелене світло до Комунальних лікарень для відкриття структурних підрозділів 4.Обмежити перевірками не приватні підприємства а державні (комуенальні) 5.Неможливо зробити нормальний товарний запас лікарських засобів, із-за цього збільшується залишок і відповідно великі податки 6.Сільські аптеки потрібно передати в приватну власність із правом викупу працівникам які працюють на даний час на селі, Тому що валиться старі будівлі. 7. Касові апарати на селі скасувать, ввести їх для всіх субєктів господарювання. та багато іншого

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті