Михайло Нестерчук: влада розробляє Національну концепцію регулювання цін на ліки

15 березня 2013 р. у МОЗ України відбувся брифінг Михайла Нестерчука, генерального директора ДП «Державний експертний центр» МОЗ України, стосовно особливостей ціноутворення на лікарські засоби в Україні та участі в цьому процесі профільного міністерства.

Захід також проведено з метою надання роз’яснень щодо заяви народного депутата Геннадія Москаля, в якій він обурюється з приводу занадто високої вартості препарату відомого зарубіжного виробника (діюча речовина — ірбесартан) в Україні порівняно з його вартістю в Румунії. Так, в українській упаковці міститься 1 блістер (14 таблеток), а в румунській — 2 блістери (28 таблеток), при цьому їх вартість практично однакова. Народний депутат висловив припущення, що, можливо, 1 блістер вилучено з упаковки на етапі дистриб’юції, та зазначив, що не всі громадяни мають можливість порівняти ціни на ліки в Україні і за кордоном, тому він розпочинає власне розслідування, пов’язане з лікарськими засобами, закликаючи населення повідомляти про всі випадки можливої фальсифікації або явного завищення ціни на препарати.

Розпочинаючи прес-конференцію, Михайло Нестерчук наголосив, що держава, турбуючись про здоров’я соціально незахищених верств населення, регулює ціни на життєво необхідні ліки, обмежуючи націнки на них.

На лікарські засоби й вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», а також до обов’язкового мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення для аптечних закладів, встановлюються граничні постачальницько-збутові надбавки не вище ніж 10% оптово-відпускної ціни та граничні торговельні (роздрібні) надбавки, виходячи із закупівельної ціни, що не перевищують такі розміри:

  • до 100 грн. — 25%;
  • від 100 до 300 грн. — 23%;
  • від 300 до 500 грн. — 20%;
  • від 500 до 1000 грн. — 15%;
  • більше 1000 грн. — 10%.

Проте в жоден із цих переліків ірбесартан не включено, тому націнка на нього не регулюється. Він входить до Переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади і установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою КМУ від 05.09.1996 р. № 1071.

На ці препарати постачальницько-збутові надбавки встановлено на рівні не вище ніж 10% оптово-відпускної ціни, а граничні торговельні (роздрібні) надбавки — на рівні не вище ніж 10% закупівельної ціни. При цьому розмір оптово-відпускної ціни на лікарський засіб не повинен перевищувати розміру внесеної до реєстру оптово-відпускних цін на препарати у гривні. Проте жодного лікарського засобу, діючою речовиною якого є ірбесартан, у цьому реєстрі немає. Таким чином, компанія, що зареєструвала цей препарат, не має наміру брати участь у закупівлях за кошти бюджету.

На сьогодні надати точні відомості щодо ціни на зазначений у заяві народного депутата лікарський засіб ДП «Державний експертний центр» МОЗ України не може — відповідно до доручення міністра охорони здоров’я моніторинг оптово-відпускних, закупівельних та роздрібних цін здійснюється лише відносно лікарських засобів, включених до вищезазначених переліків. Таким чином, у держави відсутня можливість впливати на ціну цього препарату. Аналізуючи його вартість в інших країнах, фахівці ДП «Державний експертний центр» МОЗ України з’ясували, що, наприклад, в Угорщині та Латвії ціни на ірбесартан відрізняються майже в 5 разів, і це залежить від особливостей ціноутворення в кожній державі.

Як повідомив М. Нестерчук, влада незадоволена підвищенням цін на препарати та вважає недостатніми ті можливості для державного регулювання цін, які є в Україні. Нині триває розробка Національної концепції регулювання цін на лікарські засоби за безпосередньої участі Раїси Богатирьової, міністра охорони здоров’я України. Зокрема, у цьому документі міститиметься положення щодо запровадження обов’язкового декларування ціни при реєстрації лікарського засобу в нашій країні як для зарубіжних, так і для вітчизняних виробників. «Ми повинні запроваджувати сучасні європейські механізми регулювання цін, що не дозволили б фармацевтичним компаніям вести себе на ринку так, як їм заманеться», — зазначив генеральний директор ДП «Державний експертний центр» МОЗ України. Також він наголосив, що вже через місяць проект Національної концепції регулювання цін на лікарські засоби буде опубліковано на сайті профільного міністерства для громадського обговорення учасниками фармацевтичного ринку.

М. Нестерчук поінформував, що фахівці ДП «Державний експертний центр» МОЗ України також проаналізували заяву Г. Москаля в тій частині, що стосується кількості блістерів в упаковці. Відповідно до реєстраційного посвідчення, термін дії якого спливає 17 квітня 2013 р., в упаковці міститься 14 таблеток — 1 блістер. На сьогодні завершується процедура перереєстрації даного препарату, і, згідно із внесеними змінами, на ринку України будуть присутні упаковки як з одним блістером, так і з двома. Відповідний зарубіжний лікарський засіб з міжнародною непатентованою назвою ірбесартан має кілька вітчизняних аналогів, які коштують дешевше порівняно з ним. Крім того, було висловлено думку, що народні депутати й інші представники влади, зустрічаючись зі своїми закордонними колегами, повинні інформувати їх про те, як поводяться на українському фармацевтичному ринку зарубіжні виробники, що позиціонують себе не лише як бізнесові, а й як соціально відповідальні компанії.

Проект Національної концепції регулювання цін на лікарські засоби через місяць буде опубліковано на сайті профільного міністерства для громадського обговорення учасниками фармацевтичного ринку

Завершуючи брифінг, генеральний директор ДП «Державний експертний центр» МОЗ України повідомив, що найближчим часом делегація МОЗ України відвідає Лондон з приводу вступу України до Інформаційної системи ціноутворення та реімбурсації (Pharmaceutical Pricing and Reimbursement Information — PPRI). До цієї поважної організації входять усі країни — члени ЄС та національні регуляторні органи 10 країн, у тому числі й України. PPRI високо оцінила кроки України в напрямку регулювання цін, зокрема введення реімбурсації в рамках Пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою (далі — Пілотний проект), який дав позитивні результати. За даними МОЗ України, протягом 7 міс його реалізації (з 1 червня по 31 грудня 2012 р.) середньозважена вартість однієї упаковки препаратів, що беруть участь у Пілотному проекті, знизилася майже на 12%. Водночас у результаті комплексних заходів додатково виявлено 2,35 млн пацієнтів з гіпертонічною хворобою, які розпочали лікування. Позитивний досвід реалізації Пілотного проекту буде розповсюджено на інші захворювання. Нині опрацьовується проект щодо запровадження державного регулювання цін на інсуліни, а також цукрознижувальні препарати для хворих на цукровий діабет ІІ типу. Також планується поширити дію Пілотного проекту й на інші антигіпертензивні лікарські засоби, зокрема комбіновані.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи