Законопроект «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я»

20 Травня 2013 4:09 Поділитися

ПОДАННЯ
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

Відповідно до статті 93 Конституції України та частини першої статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я».

Доповідати проект Закону під час його розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України буде народний депутат України Ляшко О.В.

Народні депутати України О.В. Ляшко
І.І. Куровський

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я»

1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону України

Внаслідок низького рівня ефективності функціонування закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності сьогодні постало питання необхідності реформування системи охорони здоров’я в Україні. Однак замість організації цілеспрямованої та системної роботи, направленої на забезпечення належних умов та матеріально-технічного забезпечення діяльності медичних установ, таке реформування зводиться до масового закриття медичних закладів та скорочення кількості їх працівників, що унеможливлює отримання своєчасної медичної допомоги громадянами та обмежує їх конституційне право на охорону здоров’я. Будь-які дії щодо зменшення обсягів надання медичної допомоги та скорочення мережі закладів охорони здоров’я суперечать статті 49 Конституції України.

Так, положенням статті 49 Конституції України передбачено, що держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування, а існуюча мережа медичних закладів не може бути скорочена. Водночас, всупереч цьому конституційному припису, у різних регіонах України масово закривають лікарні, пологові будинки та інші лікувально-профілактичні заклади.

Так, у Донецькій області в 2012 році ліквідували лікарні в 6 містах. У місті Кіровське закрилася єдина лікарня в місті, в Ясинуватій і Авдіївці закрилося по одній з двох лікарень.

Під загрозою ліквідації знаходиться Макіївська міська лікарня №4. Так само ліквідовується психіатричне відділення в м. Родинське і лікарняне відділення в місті Курахове. Приміром, Кіровська лікарня обслуговує 30 тисяч населення. Породілей, людей із інфарктом, постраждалих у результаті можливих аварій на 2-х місцевих шахтах — всіх цих людей пропонується у разі потреби везти за 25 км до міста Єнакієве.

Масово закриваються лікувальні заклади у Києві і Київській області, зокрема дільнична лікарня у селі Вороньки Бориспільського району, яка обслуговує понад п’ять тисяч жителів.

У Чернігівській області, яка найбільше постраждала від Чорнобильської катастрофи, ліквідовано Степанівську та Шаповалівську дільничні лікарні Борзнянського району, під загрозою закриття десятки інших медичних закладів, зокрема, кабінет дитячої консультації при державному закладі «Вузлова поліклініка станції Бахмач Південно-Західної залізниці», Комарівська дільнична лікарня Борзнянського району, Рубанівська дільнична лікарня Бахмацького району, Орлівська дільнична лікарня Куликівського району, Лосинівська дільнична лікарня Ніжинського району, Макіївська дільнична лікарня Носівського району тощо.

Все це більше нагадує позбавлення від баласту, яким є соціально-незахищене населення. Схоже на злочин, який скоюється щодо малозабезпечених громадян, зокрема, жителів сільської місцевості.

Точна кількість лікарень, які підлягають ліквідації, приховується. В Донецьку, Дніпропетровську, Вінниці та Полтаві проходить пілотний проект з реформування охорони здоров’я, в рамках якого чиновники шукають способи економії бюджетних коштів, але за рахунок здоров’я українських громадян.

6 лютого 2012 року в Дніпропетровській області (с. Єлизаветівка) жертвою оптимізації став 30-річний хлопець, який помер, не дочекавшись швидкої допомоги. Після того, як сільську лікарню перевели на базу районної, одна машина швидкої повинна була обслуговувати 22 села. У невідкладної не виявилося бензину.

У Харківській області закрили лікарню в селищі Борки — єдину в окрузі медичну установу з цілодобовим стаціонаром. Тепер мешканці Борки та двох навколишніх селищ (Таранівськ та Гомольшанськ), в яких лікарні закрили ще раніше, позбавлені права на медичну допомогу.

Слід зазначити, що стаціонар в Борках громада побудувала спільними зусиллями, за власні кошти придбали рентгенологічний апарат. Як стверджують сельчани, нині ситуація з охороною здоров’я жахлива. Залишився один сімейний лікар, який має обслуговувати 5400 людей. В разі необхідності машина швидкої допомоги, аби дістатися до селища, має проїхати 30 кілометрів, що займає близько години часу. Дістатися до найближчої лікарні громадським транспортом займає від 4 до 6 годин.

У Кіровограді закрили лише нещодавно відкритий за участю Президента України В. Януковича перший в Україні перинатальний центр ІІІ рівня надання медичної допомоги вагітним та породіллям. За місяць «роботи» перинатального суперцентру в ньому не народилося жодної дитини.

Серед причин закриття називають численні недоліки ремонту та технічного оснащення центру. І це при тому, що на створення Кіровоградського перинатального центру з Державного бюджету було виділено більше 35 мільйонів гривень.

Вищевикладене свідчить про катастрофічний стан охорони здоров’я в Україні, порушення гарантованих статті 49 Конституції України прав громадян на якісне медичне обслуговування.

2. Цілі та завдання прийняття Закону України

Зазначений проект Закону України розроблено з метою недопущення ліквідації та реорганізації закладів охорони здоров’я та забезпечення конституційної вимоги статті 49 Конституції України щодо заборони скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров’я.

3. Загальна характеристика та основні положення проекту Закону України

Законопроектом пропонується ввести мораторій на закриття і перепрофілювання закладів охорони здоров’я державної та комунальної форм власності.

4. Стан нормативної бази у даній сфері державного регулювання

Нормативно-правовими актами у даній сфері правового регулювання є Конституція України, Закон України «Основи законодавства про охорону здоров’я», інші законодавчі акти.

Реалізація положень даного законопроекту після його прийняття потребує внесення змін до інших законів України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація закону не потребує фінансових витрат з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття закону України

Прийняття цього закону дозволить забезпечити реалізацію конституційних прав громадян на вчасне та якісне отримання медичної допомоги.

Народні депутати України О.В. Ляшко
І.І. Куровський

Проект

від 06.02.2013 р. за реєстраційним № 2201

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я

Цей Закон встановлює мораторій на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я та скорочення працівників цих закладів.

Завданням Закону є забезпечення дотримання конституційного права громадян на охорону здоров’я незалежно від місця їх проживання та запобігання масовій ліквідації та реорганізації закладів охорони здоров’я.

Стаття 1. Введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я

Ввести мораторій на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я державної та комунальної форм власності, що включає:

  • безпосередню ліквідацію лікарень, поліклінік, амбулаторій, фельдшерсько-акушерських пунктів (у тому числі, які розташовані на території сільських та селищних рад) та інших медичних закладів державної та комунальної форм власності;
  • реорганізацію закладів охорони здоров’я, що призводить до зміни їх головного призначення та/або скорочення кількості працівників і зменшення кількості ліжкомісць;
  • інші форми реорганізації, направлені на закриття закладів охорони здоров’я та зменшення обсягів медичної допомоги населенню;
  • скорочення режиму роботи медичних закладів.

Прикінцеві положення.

Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування.

Кабінету Міністрів України доручити у двомісячний строк з дня

набрання чинності цим Законом:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом;

підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до Закону України «Основи законодавства про охорону здоров’я» та інші законодавчі акти щодо кадрового забезпечення кваліфікованими спеціалістами закладів охорони здоров’я та з інших питань.

Голова Верховної Ради України  

№ 2201 від 06.02.2013 р.,

внесеного народним депутатом України

О. Ляшко, І. Куровським

ВИСНОВОК
на проект Закону України «Про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я»

(реєстр. № 2201 від 06.02.2013 р.)

У законопроекті пропонується на законодавчому рівні встановити мораторій на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я державної та комунальної форм власності та скорочення працівників цих закладів.

За результатами аналізу законопроекту Головне науково-експертне управління вважає за доцільне висловити до його змісту такі зауваження.

Насамперед, необхідно звернути увагу на те, що аналогічного змісту законопроекти вже вносилися до Верховної Ради України шостого скликання («Про впровадження мораторію на закриття та перепрофілювання закладів охорони здоров’я» (№ 8431 від 22.04.11 р.), «Про забезпечення дотримання вимоги статті 49 Конституції України щодо заборони скорочення існуючої мережі державних і комунальних закладів охорони здоров’я України» (№ 8689 від 16.06.2011 р.), які були відхилені та зняті з розгляду.

Слід також зазначити, що у статті 49 Конституції України (норми якої є нормами прямої дії) вже передбачено, що держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування, а існуюча мережа державних і комунальних закладів охорони здоров’я не може бути скорочена. Положення аналогічного змісту містить і частина третя статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров’я, згідно з якою «існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена».

Зважаючи на те, що чинне законодавство України уже містить заборону на скорочення мережі закладів охорони здоров’я державної і комунальної форм власності, Головне управління не вбачає потреби у прийнятті спеціального закону України про введення мораторію на ліквідацію закладів охорони здоров’я, який до того ж не відповідає вимогам, що ставляться до законодавчих актів.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити.

Керівник Головного управління В.І. Борденюк

до реєстр. № 2201,поданого

народними депутатами України

Ляшком О.В., Куровським І.І.

Верховна Рада України

Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я розглянув проект Закону про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я (реєстр. № 2201), поданого народними депутатами України Ляшком О.В., Куровським І.І.

Метою законопроекту є недопущення ліквідації та реорганізації закладів охорони здоров’я шляхом запровадження мораторію на прийняття відповідних рішень для забезпечення конституційної вимоги статті 49 Конституції України щодо заборони скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров’я.

Законопроектом пропонується ввести мораторій на безпосередню ліквідацію закладів охорони здоров’я державної та комунальної форм власності, у тому числі тих, що розташовані на території сільських та селищних рад, та реорганізацію державних та комунальних закладів охорони здоров’я, наслідком якої є зміна їх головного призначення та/або скорочення кількості працівників і зменшення кількості ліжкомісць, а також проведення інших форм реорганізації таких закладів, спрямованої на їх закриття та зменшення обсягів медичної допомоги населенню, скорочення режиму роботи медичних закладів.

Розглянувши зазначений законопроект Комітет, вважає за доцільне зауважити наступне.

Відповідно до частини третьої статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров’я мережа державних і комунальних закладів охорони здоров’я формується з урахуванням потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів.

Тому зміни у мережі закладів охорони здоров’я (їх об’єднання та реорганізація, перепрофілювання, зміна штатної чисельності працівників та ліжок) у регіонах відбуваються постійно. Їх необхідність визначається змінами у чисельності населення, його статевовіковій структурі, захворюваності та пов’язаних із цими факторами реальними потребами громадян у тих чи інших видах медичних послуг, які враховуються у визначених законодавством нормативах.

Зокрема, до таких нормативів належать нормативи потреби Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя у стаціонарній медичній допомозі у розрахунку на 10 тисяч населення, затверджені відповідною постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.1997 р. № 640.

Орієнтовні нормативи потреби у стаціонарній медичній допомозі дітям, вагітним, роділлям, породіллям та гінекологічним хворим затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я Україниc.

Інші відповідні нормативи, які підлягають виконанню, перераховані у наказі Міністерства охорони здоров’я України від 11.08.2004 № 411 «Про запровадження моніторингу виконання та фінансового забезпечення державних соціальних нормативів в охороні здоров’я», виданому на виконання статей 24, 25 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії».

Разом з тим, як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, замість організації цілеспрямованої та системної роботи, направленої на забезпечення належних умов та матеріально-технічного забезпечення діяльності медичних установ, робота з реформування системи охорони здоров’я на місцях зводиться до масового закриття медичних закладів та скорочення кількості їх працівників, що унеможливлює отримання своєчасної медичної допомоги громадянами та обмежує їх конституційне право на охорону здоров’я.

Про зазначені проблеми свідчать скарги та звернення громадян, громадських організацій, депутатів різних рівнів, що надходять до Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я.

Усвідомлюючи необхідність реформування вітчизняної системи медичного обслуговування населення, Комітет з питань охорони здоров’я України погоджується з тим, що реформа у цій сфері ні в якому разі не повинна погіршити умови реалізації гарантованих Конституцією України прав громадян на охорону здоров’я та медичну допомогу.

Ця реформа повинна передбачати насамперед організаційно-структурну перебудову галузі в цілому і має бути спрямована на поліпшення якості та доступності медичного обслуговування населення, підвищення ефективності державного фінансування охорони здоров’я, створення стимулів для здорового способу життя населення

Комітет переконаний у тому, що у процесі реформування системи медичного обслуговування мова повинна йти не про закриття державних та комунальних закладів охорони здоров’я з метою економії бюджетних ресурсів, а про перепрофілювання (у разі необхідності) їх діяльності відповідно до реальних потреб населення у тих чи інших видах медичних послуг.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити (висновок від 29.03.2013 р. № 16/3-425/2201 додається).

Разом з тим, враховуючи значний суспільний резонанс порушених авторами законопроекту питань, Комітет вважає за доцільне рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров’я (реєстр. № 2201), поданого народними депутатами України Ляшком О.В., Куровським І.І., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, доручити Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

Співдоповідачем із зазначеного питання при розгляді його на пленарному засіданні Верховної Ради України пропонується визначити Голову Комітету Верховної Ради України, народного депутата України Бахтеєву Т.Д.

Голова Комітету Т.Д. Бахтеєва
 






Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті