Закон щодо мораторію скасовано

Верховна Рада на пленарному засіданні 03.12.2009 р. повторно розглянула Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення» з пропозиціями Президента вiд 13.11.2009 р. (подання на подолання вето — 19.11.2009 р.).

Стосовно цього питання доповідав Олександр Шлапак, перший заступник голови Секретаріату Президента України, співдоповідачем був народний депутат Юрій Гайдаєв (фракція КПУ), голова підкомітету з питань законодавчого забезпечення державної політики охорони громадського здоров’я, розвитку фармації та здійснення фармацевтичної діяльності.

Олександр Шлапак нагадав присутнім, що Президент не підтримав Закон України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення», оскільки вважає його економічно необґрунтованим та таким, що може призвести до низки негативних соціально-економічних наслідків, а саме:

1. За результатами розрахунків та консультацій з вітчизняними виробниками дійшли висновку, що фармацевтичні підприємства можуть припинити виготовлення переважної більшості препаратів, включених до Національного пере­ліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення.

Для прикладу доповідач навів фармацевтичні компанії «Дарниця» (виготовляє 87 лікарських засобів (ЛЗ), які входять до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, а за умови введення мораторію нерентабельним стає виробництво 70 з них, тобто 80%) та «Здоров’я» (виготовляє 191 ЛЗ із Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, за умови введення в дію мораторію виробництво 115 із них стає нерентабельним, тобто 60%).

Він зазначив, що протягом 2008–2009 рр. собівартість виробництва основних ЛЗ зросла в середньому на 60%, у тому числі за рахунок підвищення вартості сировини на 20–100%, транспортних послуг — на 20–50% загально­виробничих витрат. У такому зростанні собівартості значну роль відіграла девальвація національної валюти (станом на 01.07.2008 р. курс долара США становив 4,85 грн., а на кінець жовтня 2009 р. — 8 грн., тобто вартість зазначеної валюти зросла на 65%).

2. Українські виробники можуть бути позбавлені можливості виходу на ринки розвинених країн, насамперед європейських. Адже закон передбачає створення нового органу контро­лю — Державної агенції з питань ліцензування, виробництва та обігу лікарських засобів і виробів медичного призначення. Зрозуміло, що зміна структур, яка в принципі не фіксується у законах, призведе до призупинення переговорного процесу щодо вступу України до Міжнародної системи співробітництва фармацевтичних інспекцій (PIC/S). Процедуру вступу необхідно завершити до кінця 2010 р. У разі неприєднання до PIC/S щодо вітчизняних виробників ЛЗ продовжуватимуть діяти жорсткі обмеження при виході на євро­пейські ринки, що негативно позначиться на їх конкурентоспроможності.

3. Прямим наслідком підписання згаданого закону буде призупинення діяльності всіх аптечних закладів щонайменше на тиждень. Аптеки повинні будуть провести інвентаризацію залишків товару та здійснити коригування чинних договорів із постачання відповідно до рівня цін станом на 01.07.2008 р. Разом з тим дистриб’ютори повинні будуть узгодити ціни з виробниками за ЛЗ, вже поставлені у роздрібну аптечну мережу, або забезпечити їх повернення. Протягом цього часу аптеки не працюватимуть, а громадяни в умовах поширення грипу та гострих респіраторних вірусних інфекцій будуть позбавлені можливості придбати найнеобхідніші ліки.

4. Нині відповідно до чинного законодавства України механізмом регулювання ціно­утворення на основні ЛЗ володіє саме уряд. Постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 визначено Національний перелік лікарських засобів і виробів медичного призначення та порядок формування цін на них. Крім того, постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 955 встановлено граничні постачально-збутові та роздрібні надбавки на ЛЗ і вироби медичного призначення, що включені до Національного переліку лікарських засобів і виробів медичного призначення.

О. Шлапак закликав депутатів дослухатися до цих аргументів і не долати вето Президента.

Народні депутати Юрій Кармазін (НУНС) та Павло Жебрівський (НУНС) підтримали виступ доповідача. П. Жебрівський зауважив, що можливі наслідки щодо різкого дефіциту ліків можуть спіткати й імпортні препарати.

Алла Александровська (фракція КПУ) висловила протилежне ставлення до цього закону. Вона зазначила, що такі зауваження швидше залякують громадян, але не вирішують проблеми. За її словами, якщо держава не буде відшкодовувати фармацевтичним підприємствам різницю в ціні, то виробництво звичайно стане нерентабельним. Для прикладу депутат навела систему відшкодування різниці в системі житлово-комунального господарства, коли витрати комунальних підприємств, які не відшкодовуються за рахунок тарифів, компенсуються саме державою. То чому б не запровадити аналогічний механізм у сфері виготовлення ЛЗ 

О. Шлапак погодився із цим зауваженням. Він підкреслив, що відповідний механізм відшкодування варто було б передбачати під час розробки згаданого закону та пропонувати його до прийняття, проте цього не зроблено. Більше того, у Законі України «Про ціни і ціноутворення» сказано, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які своїми рішеннями встановлюють ціни або тарифи на товари та послуги в розмірі, меншому від економічно обґрунтованого, зобов’язані відшкодовувати суб’єкту господарювання різницю.

Перший заступник голови Секретаріату Президента України зауважив, що КМУ пропонується запровадити систему реєстрації цін на ЛЗ. Це буде означати, що кожен виробник повинен довести відповідній інспекції обгрунтованість ціни певного препарату (з урахуванням невеликої надбавки). У такий спосіб можливо відрегулювати ціну на кожен препарат з Національного пере­ліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення.

Юрій Гайдаєв представив увазі присутніх точку зору Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, який, розглянувши на своєму засіданні пропозиції Президента України, проаналізувавши стан справ із зростанням цін та опрацювавши доводи фармацевтичних компаній, дійшов висновку, що підвищення цін на ЛЗ тільки частково зумовлене зростанням курсу долара. Проте в основному за цим приховується штучне завищення цін на препарати. Так, при зростанні курсу долара протягом вересня 2008 — липня 2009 р. на 65% ціни на ЛЗ, за словами депутата начебто зросли до 90%, а подекуди й більше. А вже протягом липня–листопада 2009 р., коли курс долара залишався стабільним, ціни на ЛЗ знову нібито зросли на 10–12%.

Свідчення штучного завищення цін на препарати — результати останніх перевірок, коли на хвилі епідемії грипу в аптеках в кілька разів було підвищено ціни на противірусні, антибактеріальні препарати та маски.

Доповідач підкреслив, що введення мораторію на підвищення цін на ЛЗ та вироби медичного призначення — вимушений і тимчасовий захід, який застосовується лише до запровадження державного регулювання цін на препарати. По суті у цьому законі говориться, що ціни повинні регулюватися державою, а механізм регулювання повинен бути прозорим, економічно виваженим та адекватним.

Саме завдяки Закону України «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення» громадяни могли б придбати ЛЗ за доступними цінами, а Україна — отримати нову модель державного регулювання цін на ЛЗ і вироби медичного призначення.

Враховуючи вищесказане, Комітет Верхов­ної Ради України з питань охорони здоров’я запропонував відхилити пропозиції Президента та подолати вето.

Нагадаємо, що повертаючи вказаний закон на розгляд парламенту, Президент вніс лише одну пропозицію — скасувати його. За неї проголосували лише 8 народних депутатів із 431 зареєстрованих у залі.

Комітет вніс пропозицію подолати вето Президента. Відповідно «за» проголосували 218 народних депутатів. Таким чином, рішення не було прийнято. Результати голосування по фракціях: ПР — 150, БЮТ — 14, НУНС — 7, КПУ — 27, Блок Литвина — 19, позафракційні — 1 (Поіменне голосування див. на сайті www.apteka.ua).

Після завершення голосування деякі депутати з фракцій ПР, Блок Литвина, КПУ засудили дії своїх колег, які не проголосували за подолання вето Президента.

Володимир Литвин, Голова Верховної Ради України, на прес-конференції у Львові 03.12.2009 р. заявив, що вважає неправильною позицію парламенту щодо закону про мораторій на підвищення цін на ЛЗ і вироби медичного призначення.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті