Американська Торговельна Палата в Україні
Прем’єр-міністру України Яценюку А.П.
КОПІЯ:
Міністру фінансів України
Шлапаку О.В.
Міністру охорони здоров’я України
Мусію О.С.
Першому заступнику Міністра доходів і зборів
України
Білоусу І.О.
Заступнику Міністра доходів і зборів України
Науменку В.П.
Голові Верховної Ради України,
в.о. Президента України
Турчинову О.В.
КОПІЯ:
Голові Комітету Верховної Ради України з питань
податкової а митної політики
Хомутинніку В.Ю.
Голові Комітету Верховної Ради України з питань
охорони здоров’я
Бахтеєвій Т.Д.
Шановний Арсенію Петровичу!
Шановний Олександре Валентиновичу!
Від імені Ради директорів та компаній — членів Американської торговельної палати в Україні (у подальшому — Палата) засвідчуємо Вам глибоку повагу та звертаємося у зв’язку з наступним. Законом України «Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.14 р. № 1166-VІІ (далі — Закон № 1166) запроваджено з 1 квітня 2014 р. ПДВ за ставкою 7% на операції з постачання ліків.
Хочемо зазначити, що, враховуючи, що ПДВ є фактично податком на кінцевого споживача, а лікарські засоби та вироби медичного призначення (далі разом — «товари» або «лікарські засоби») є життєво необхідними товарами, радикальні зміни в системі оподаткування таких товарів потребують попереднього глибокого аналізу та підготовки. Зважаючи на це, попередньо Палата надсилала свій аналіз щодо світового досвіду з оподаткування цих товарів ПДВ, потенційні наслідки, з якими може стикнутися фармацевтичний ринок і населення України у разі введення ПДВ, а також відповідні пропозиції Палати.
Розуміючи всю важливість та необхідність прийняття Закону № 1166, разом з тим, хочемо зазначити, що поспішність прийняття норм закону щодо введення ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення без урахування думки громадськості, а також відсутність будь-якого перехідного періоду призвели до того, що у фармацевтичних компаній — членів Палати виникли численні проблеми, які загрожують стабільності ринку лікарських засобів, ставлять під сумнів можливість своєчасного забезпечення пацієнтів необхідними ліками та створюють дискримінаційні умови. У зв’язку з цим Палата просить розглянути можливість внесення змін до законодавства стосовно наступного.
Запровадження ПДВ на рецептурні лікарські засоби та відповідне зростання цін матимуть значний негативний соціальний ефект для вразливих категорій пацієнтів (особи літнього віку, хронічні хворі), які обмежені у виборі лікарських засобів тими призначеннями, які лікар вказує у рецепті, та власними фінансовими можливостями.
Крім цього, значна кількість рецептурних лікарських засобів закуповується за бюджетні кошти. Запровадження ПДВ на рецептурні лікарські засоби вимагатиме перегляду бюджетних коштів, виділених на їх закупівлю, у бік збільшення. У зв’язку з цим, пропонуємо звільнити від ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання лікарських засобів, які відпускаються за рецептом.
Стосовно оподаткування імпорту лікарських засобів. Законом № 1166 створено прогалину у питанні ставки податку (7 чи 20%) на операції з імпорту (ввезення на митну територію України) лікарських засобів та виробів медичного призначення. Виходячи із буквального прочитання ПК, з урахуванням змін, внесених Законом № 1166, операції щодо імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення повинні оподатковуватися ПДВ за загальною ставкою 20%.
Такий підхід повністю суперечить публічній позиції представників державних органів стосовно запровадження 7% ПДВ по всьому ланцюгу поставок (включаючи імпорт і продаж в Україні). На практиці ця невизначеність призвела до зупинення імпорту лікарських засобів. Пропонуємо чітко врегулювати питання застосування зниженої ставки 7% ПДВ до імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення шляхом внесення відповідних змін до законодавства.
Стосовно перехідного періоду. Практичне застосування положень ПК щодо нової ставки ПДВ 7% на постачання ліків та виробів медичного призначення неможливе без перехідного періоду та прийняття відповідних підзаконних актів.
1 квітня 2014 р. виявилося, що до запровадження ПДВ за ставкою 7% не готові не тільки учасники ринку, але й податкові та митні органи. Зокрема, завчасно не розроблено нову форму податкової накладної, не внесено відповідні зміни до програмного забезпечення Єдиного реєстру податкових накладних Міндоходів, не затверджено нову форму декларації з ПДВ тощо. Крім того, хочемо наголосити на необхідності надання роз’яснень щодо адміністрування ПДВ для лікарських засобів та медичних виробів з урахуванням граничних постачальницько-збутових надбавок.
На даний час при постачанні ліків на митній території України учасники ринку не в змозі виконати вимоги ПК щодо надання своїм покупцям належним чином оформленої податкової накладної, та реєстрації такої накладної у Єдиному реєстрі. Для покупців товару отримання невірно оформленої або незареєстрованої податкової накладної має наслідком втрату права на податковий кредит. Запровадження нової ставки ПДВ також вимагає від учасників ринку значного часу для переналаштування внутрішніх систем обліку, перепрограмування касових апаратів. Для порівняння: для цілого ряду законодавчих новел, передбачених Законом № 1166, встановлено більш пізні дати введення в дію. У зв’язку із цим пропонуємо перенести дату введення в дію положень щодо запровадження ставки ПДВ 7% на ліки та вироби медичного призначення принаймні до 1 травня 2014 р.
Зі свого боку, хочемо запевнити, що експерти Комітету з питань охорони здоров’я завжди готові до конструктивної співпраці та надання експертної допомоги у розробці законодавчих змін у сфері охорони здоров’я. У разі виникнення будь-яких запитань щодо цього звернення просимо Вас визначити відповідальну особу, яка зможе звертатися за тел.: 0 (44) 490-58-00 до Ольги Гвоздьової, менеджера з питань стратегічного розвитку (охорона здоров’я) Палати.
Додатки:
- Проект змін у вигляді порівняльної таблиці.
Президент Бернард Кейсі
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
стосовно пропозицій Американської торговельної палати в Україні
щодо змін до законодавства стосовно оподаткування лікарських засобів ПДВ
Зміст положення (норми) чинного законодавства | Пропозиції |
ЗАКОН УКРАЇНИПро запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні | |
I. Внести до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 13–17, ст. 112) такі зміни: | |
10. У пункті 193.1 статті 193:у підпункті «а» цифри «17» замінити цифрами «20»; доповнити підпунктом «в» такого змісту: «в) 7 відсотків по операціях з постачання лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів (у тому числі аптечними закладами), а також з постачання виробів медичного призначення за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України». |
10. У пункті 193.1 статті 193: у підпункті «а» цифри «17» замінити цифрами «20»;доповнити підпунктом «в» такого змісту: «в) 7 відсотків по операціях з постачання на митній території України та операціях з ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту лікарських засобів, що дозволені для виробництва і застосування в Україні, внесені до Державного реєстру лікарських засобів та згідно даних цього реєстру підлягають відпуску без рецепта (у тому числі аптечними закладами), а також медичних виробів за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України». |
13. Підпункт 197.1.27 пункту 197.1 статті 197 виключити. | 13. Підпункт 197.1.27 пункту 197.1 статті 197 викласти в такій редакції: «197.1.27. постачання лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, які згідно з даними цього реєстру підлягають відпуску за рецептом (у тому числі аптечними закладами);» |
IV. Прикінцеві положення1. Зміни, передбачені розділом I цього Закону, набувають чинності з 1 квітня 2014 р., крім: | |
норма відсутня | пунктів 10, 11 та 13, які набувають чинності з 1 травня 2014 р.; |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим