Законопроект «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

22 июня 2018 3:13 Версия для печати

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» та статті 89 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону України ««Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів».

На пленарному засіданні Верховної Ради України законопроект доповідатиме народний депутат України Ляшко О.В.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проблема фальсифікації лікарських засобів відома людству вже як мінімум дві тисячі років. Однак лише в кінці ХХ століття фальсифікація медикаментів перетворилася на глобальну проблему. Вперше на проблему фальсифікації лікарських засобів медичне співтовариство в особі Всесвітньої організації охорони здоров’я звернуло увагу в 1987 році, коли фальшиві препарати стали з’являтися в загрозливих масштабах, спочатку в розвинених країнах, а потім у Європі. Проблема фальсифікації лікарських засобів актуальна сьогодні в усьому світі. За даними асоціації міжнародних фармацевтичних виробників на частку підробок доводиться 5-7% фармацевтичного ринку розвинених країн. При загальному річному обсязі світового фармринку в $ 200-300 млрд. на частку фальсифікованих медикаментів припадає $ 14-21 млрд. Фармацевтичне виробництво стає одним з найбільш вигідних видів бізнесу після торгівлі зброєю, наркотиками, алкоголем, бензином.

За інформацією ВООЗ, фальсифіковані ліки були знайдені не менш, ніж у 28 країнах. З 951 випадку 25% виробництва підробок припадало на промислово розвинені країни, 65 — на що розвиваються, 10% — на невідомі джерела.

Застосування таких препаратів може стати причиною серйозних негативних наслідків для здоров’я людини, так як фальсифікована продукція не проходить передбачений для легальної продукції контроль при її виробництві та реалізації.

У більшості випадків ці ліки нееквівалентні оригінальних препаратів за якістю, ефективності або побічним діям. Але навіть якщо вони відповідають за якістю та іншими показниками оригінальних препаратів, їх виробництво і розповсюдження здійснюється без нагляду відповідних органів.

Всесвітня організація охорони здоров’я вважає, що «фальсифікованим (контрафактним) лікарським засобом є продукт, навмисно і протиправно забезпечений етикеткою, невірно вказує справжність препарату і (або) виробника». При цьому особливо наголошує, що фальсифікація лікарських засобів, поряд з малярією, СНІДом та палінням, — одне з чотирьох зол світової охорони здоров’я. Тим більше, що і прогресує вона нітрохи не повільніше, ніж всі ці хвороби разом узяті. Партії «лівих» медикаментів із завидною постійністю спливають на всіх материках, розподіляючись між розвиненими і країнами, що розвиваються в пропорції один до чотирьох.

Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів» розроблено з метою вирішення проблеми підвищення ефективності боротьби з незаконним обігом лікарських засобів та їх фальсифікацією, оскільки зазначена проблема полягає, зокрема, у низькому рівні юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, їх незаконний обіг.

Проектом пропонується посилити відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Так, поданим проектом пропонується внести зміни до статті 321¹ Кримінального кодексу України.

Таким чином, прийняття проекту забезпечить встановлення більш високого рівня юридичної відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів, їх фальсифікацію.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою прийняття проекту акта є внесення відповідних змін і доповнень до Кримінального кодексу України та посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Законопроектом пропонується внести зміни до ст. 321-1 Кримінального кодексу України з метою посилення відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів та їх фальсифікацію.

Зокрема, за виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів пропонується санкція позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів -караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна. Це має розглядатися як замах на вбивство.

Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, мають розглядатися як умисне вбивство та каратися довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.

4. Стан нормативно-правової бази у сфері правового регулювання

Правовідносини в даній сфері відносин регулюються наступними нормативно-правовими актами:

Конституція України, Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», Закон України « Про лікарські засоби», Кримінальний кодекс України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону

Реалізація даного Законопроекту сприятиме недопущенню до обігу фальсифікованих, неякісних та незареєстрованих лікарських засобів.

Прийняття законопроекту сприятиме подальшому розвитку господарської діяльності у сфері виробництва та обігу лікарських засобів, встановить високий рівень юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

 

Проект
зареєстрований у Парламенті
11.06.2018 р. за № 8467

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

Верховна Рада України постановляє:

І. У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25 — 26, ст. 131):

1) у статті 3211:

абзац другий частини першої викласти в наступній редакції: «караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.»;

абзац другий частини другої викласти в наступній редакції: «караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна»;

абзац другий частини третьої викласти в наступній редакції: «караються довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна».

IІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня опублікування цього Закону:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

 Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Кримінальний кодекс України(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст.131)
Стаття 321-1. Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

1. Виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

Стаття 321-1. Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

1. Виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією майна. 2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, — караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна. 3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, — караються довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.
4. Особа, яка добровільно здала фальсифіковані лікарські засоби та вказала джерело їх придбання або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних з їх обігом, звільняється від кримінальної відповідальності за придбання, перевезення, пересилання чи зберігання з метою збуту, збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів, їх ввезення на територію України, вивезення з території України, транзит через її територію (частина перша цієї статті, якщо такі дії не створили загрози для життя чи здоров’я людей). 4. Особа, яка добровільно здала фальсифіковані лікарські засоби та вказала джерело їх придбання або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних з їх обігом, звільняється від кримінальної відповідальності за придбання, перевезення, пересилання чи зберігання з метою збуту, збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів, їх ввезення на територію України, вивезення з території України, транзит через її територію (частина перша цієї статті, якщо такі дії не створили загрози для життя чи здоров’я людей).

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

 

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*


Последние новости и статьи