Законопроект «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОДАННЯ

Відповідно до статті 93 Конституції України, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» та статті 89 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону України ««Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів».

На пленарному засіданні Верховної Ради України законопроект доповідатиме народний депутат України Ляшко О.В.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проблема фальсифікації лікарських засобів відома людству вже як мінімум дві тисячі років. Однак лише в кінці ХХ століття фальсифікація медикаментів перетворилася на глобальну проблему. Вперше на проблему фальсифікації лікарських засобів медичне співтовариство в особі Всесвітньої організації охорони здоров’я звернуло увагу в 1987 році, коли фальшиві препарати стали з’являтися в загрозливих масштабах, спочатку в розвинених країнах, а потім у Європі. Проблема фальсифікації лікарських засобів актуальна сьогодні в усьому світі. За даними асоціації міжнародних фармацевтичних виробників на частку підробок доводиться 5-7% фармацевтичного ринку розвинених країн. При загальному річному обсязі світового фармринку в $ 200-300 млрд. на частку фальсифікованих медикаментів припадає $ 14-21 млрд. Фармацевтичне виробництво стає одним з найбільш вигідних видів бізнесу після торгівлі зброєю, наркотиками, алкоголем, бензином.

За інформацією ВООЗ, фальсифіковані ліки були знайдені не менш, ніж у 28 країнах. З 951 випадку 25% виробництва підробок припадало на промислово розвинені країни, 65 — на що розвиваються, 10% — на невідомі джерела.

Застосування таких препаратів може стати причиною серйозних негативних наслідків для здоров’я людини, так як фальсифікована продукція не проходить передбачений для легальної продукції контроль при її виробництві та реалізації.

У більшості випадків ці ліки нееквівалентні оригінальних препаратів за якістю, ефективності або побічним діям. Але навіть якщо вони відповідають за якістю та іншими показниками оригінальних препаратів, їх виробництво і розповсюдження здійснюється без нагляду відповідних органів.

Всесвітня організація охорони здоров’я вважає, що «фальсифікованим (контрафактним) лікарським засобом є продукт, навмисно і протиправно забезпечений етикеткою, невірно вказує справжність препарату і (або) виробника». При цьому особливо наголошує, що фальсифікація лікарських засобів, поряд з малярією, СНІДом та палінням, — одне з чотирьох зол світової охорони здоров’я. Тим більше, що і прогресує вона нітрохи не повільніше, ніж всі ці хвороби разом узяті. Партії «лівих» медикаментів із завидною постійністю спливають на всіх материках, розподіляючись між розвиненими і країнами, що розвиваються в пропорції один до чотирьох.

Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів» розроблено з метою вирішення проблеми підвищення ефективності боротьби з незаконним обігом лікарських засобів та їх фальсифікацією, оскільки зазначена проблема полягає, зокрема, у низькому рівні юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, їх незаконний обіг.

Проектом пропонується посилити відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Так, поданим проектом пропонується внести зміни до статті 321¹ Кримінального кодексу України.

Таким чином, прийняття проекту забезпечить встановлення більш високого рівня юридичної відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів, їх фальсифікацію.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою прийняття проекту акта є внесення відповідних змін і доповнень до Кримінального кодексу України та посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту

Законопроектом пропонується внести зміни до ст. 321-1 Кримінального кодексу України з метою посилення відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів та їх фальсифікацію.

Зокрема, за виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів пропонується санкція позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів -караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна. Це має розглядатися як замах на вбивство.

Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, мають розглядатися як умисне вбивство та каратися довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.

4. Стан нормативно-правової бази у сфері правового регулювання

Правовідносини в даній сфері відносин регулюються наступними нормативно-правовими актами:

Конституція України, Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», Закон України « Про лікарські засоби», Кримінальний кодекс України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону

Реалізація даного Законопроекту сприятиме недопущенню до обігу фальсифікованих, неякісних та незареєстрованих лікарських засобів.

Прийняття законопроекту сприятиме подальшому розвитку господарської діяльності у сфері виробництва та обігу лікарських засобів, встановить високий рівень юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

 

Проект
зареєстрований у Парламенті
11.06.2018 р. за № 8467

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

Верховна Рада України постановляє:

І. У Кримінальному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 25 — 26, ст. 131):

1) у статті 3211:

абзац другий частини першої викласти в наступній редакції: «караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.»;

абзац другий частини другої викласти в наступній редакції: «караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна»;

абзац другий частини третьої викласти в наступній редакції: «караються довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна».

IІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня опублікування цього Закону:

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

 Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Кримінальний кодекс України(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст.131)
Стаття 321-1. Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

1. Виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

Стаття 321-1. Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів

1. Виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років з конфіскацією майна. 2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи, а так само виробництво фальсифікованих лікарських засобів — караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, — караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна. 3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або інші тяжкі наслідки, або вчинені в особливо великих розмірах, — караються довічним позбавленням волі з конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини, обладнання для їх виготовлення та майна.
4. Особа, яка добровільно здала фальсифіковані лікарські засоби та вказала джерело їх придбання або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних з їх обігом, звільняється від кримінальної відповідальності за придбання, перевезення, пересилання чи зберігання з метою збуту, збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів, їх ввезення на територію України, вивезення з території України, транзит через її територію (частина перша цієї статті, якщо такі дії не створили загрози для життя чи здоров’я людей). 4. Особа, яка добровільно здала фальсифіковані лікарські засоби та вказала джерело їх придбання або сприяла розкриттю злочинів, пов’язаних з їх обігом, звільняється від кримінальної відповідальності за придбання, перевезення, пересилання чи зберігання з метою збуту, збут завідомо фальсифікованих лікарських засобів, їх ввезення на територію України, вивезення з території України, транзит через її територію (частина перша цієї статті, якщо такі дії не створили загрози для життя чи здоров’я людей).

Народні депутати УкраїниО.В. Ляшко
І.В. Мосійчук

Д.В. Лінько

А.С. Лозовой

Т.Л. Юзькова

В.В. Амельченко

ВИСНОВОК

на проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів»

З метою посилення кримінальної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів та обіг фальсифікованих лікарських засобів у законопроекті пропонується внести зміни до статті 321-1 Кримінального кодексу України (далі – КК), відповідно до яких: 1) збільшити строк покарання у виді позбавлення волі за діяння, передбачені частинами першою та другою цієї статті, встановивши його максимальний строк відповідно у вісім та десять років; 2) у всіх санкціях статті 321-1 передбачити спеціальну конфіскацію фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення; 3) за діяння, передбачені частиною третьою даної статті, встановити безальтернативний вид покарання у виді довічного позбавлення волі тощо.

За результатами розгляду поданого законопроекту Головне науково-експертне управління вважає за необхідне зазначити наступне.

  1. Перш за все, звертаємо увагу, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію або обіг фальсифікованих лікарських засобів» від 5 липня 2012 року № 5065-VI статтю 321-1 КК було викладено у новій редакції. Зокрема, у результаті таких змін законодавець відмовився у санкціях статті 321-1 КК від таких видів покарань, як штраф та обмеження волі, значно збільшивши при цьому строки покарання у виді позбавлення волі та запровадивши у санкції частини третьої цієї статті альтернативне до позбавлення волі покарання у виді довічного позбавлення волі. Тобто, у чинному КК наразі передбачено досить суворі санкції за фальсифікацію лікарських засобів та обіг фальсифікованих лікарських засобів.

Враховуючи це, вважаємо, що твердження у пояснювальній записці до проекту про «низький рівень юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, їх незаконний обіг», яке слугує одним із основних аргументів на користь пропонованих до статті 321-1 КК змін, не відповідає дійсності. До того ж у супровідних документах до проекту не наведено ані результатів кримінологічних досліджень, ані аналізу статистичних чи інших фактичних даних, які б доводили неефективність існуючих покарань за вчинення вказаного злочину. Між тим зміна чинних законів і, зокрема, посилення встановлених ними покарань за вчинення злочинів доцільна лише тоді, коли переконливо доведено неефективність діючих законодавчих положень. Тому положення законопроекту, на наш погляд, є юридично й фактично необґрунтованими, що суперечить вимогам частини першої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

  1. Не можна погодитися із пропозицією щодо запровадження у санкціях статті 321-1 КК поряд із основним покаранням спеціальної конфіскації фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення. Така позиція обумовлена тим, що, по-перше, Законом України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації» від 18 лютого 2016 року № 1019-VIII із санкцій усіх статей (частин статей) Особливої частини КК (у тому числі, й статті 321-1) були виключені положення щодо конфіскації знарядь та предметів, здобутих злочинним шляхом. При цьому поняття спеціальної конфіскації як одного із заходів кримінально-правового характеру, підстави та випадки її застосування були передбачені у статтях 96-1, 96-2 Загальної частини КК.

По-друге, відповідно до частини дев’ятої статті 100 Кримінального процесуального кодексу України питання про спеціальну конфіскацію вирішується судом під час ухвалення судового рішення, яким закінчується кримінальне провадження. Тобто наразі суд, призначаючи покарання особі за вчинення злочину, передбаченого відповідною частиною статті 321-1 КК, у своєму обвинувальному вироку і нині зобов’язаний вирішити питання про конфіскацію фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

  1. Пропозиція законопроекту щодо запровадження довічного позбавлення волі як безальтернативного покарання у санкції частини третьої статті 321-1 КК суперечить засадничим положенням КК, за якими суд призначає покарання, враховуючи ступінь тяжкості вчиненого злочину, особу винного та обставини, що пом’якшують та обтяжують відповідальність (пункт 3 частини першої статті 65 КК); особі, яка вчинила злочин, має бути призначене покарання, необхідне для її виправлення та попередження нових злочинів. Більш суворий вид покарання з числа передбачених за вчинений злочин призначається лише у разі, якщо менш суворий вид покарання буде недостатній для виправлення особи та попередження вчинення нею нових злочинів. (частина друга статті 65 КК).

До того ж встановлення безальтернативних санкцій за вчинення злочину суперечить статті 61 Конституції України, згідно з якою юридична відповідальність особи має індивідуальний характер, та рішенню Конституційного Суду України № 15-рп/2004 від 2 листопада 2004 року, у підпункті 4.1 пункту 4 мотивувальної частини якого вказується, що «суд індивідуалізує покарання, необхідне і достатнє для виправлення засуджених; загальні засади призначення покарання не містять винятків щодо неврахування ступеня тяжкості; керуючись загальними засадами призначення покарання, суд має призначати покарання конкретній особі за конкретний злочин, максимально індивідуалізуючи покарання; згідно з принципом індивідуалізації юридичної відповідальності при призначенні покарання суд має враховувати обставини справи». Зазначені положення закріплені і в міжнародних договорах, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Слід також зазначити, що санкції чинних статей (частин статей) Особливої частини КК, які передбачають такий вид покарання, як довічне позбавлення волі, обов’язково містять альтернативний вид покарання – позбавлення волі на певний строк (стаття 112 КК «Посягання на життя державного чи громадського діяча», частина друга статті 115 КК «Умисне вбивство», частина третя статті 258 КК «Терористичний акт», стаття 348 КК «Посягання на життя працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця», частина перша статті 442 КК «Геноцид» тощо), причому ці санкції є відносно-визначеними, тобто мають нижчу та вищу межі. Жодна стаття чинного КК України не містить безальтернативної санкції, оскільки це абсолютно не відповідає загальновизнаним положенням доктрини кримінального права.

До того ж, звертаємо увагу, що у випадку прийняття законопроекту у пропонованій редакції складеться ситуація, за якої особі, яка умисно фальсифікувала лікарські засоби та (або) здійснювала обіг фальсифікованих лікарських засобів, у результаті чого загинула навіть одна людина (за відсутності у винного умислу щодо таких злочинних наслідків), у будь-якому випадку буде призначено покарання у виді довічного позбавлення волі. У той же час за вчинення, наприклад, умисного вбивства двох або більше осіб (пункт 1 частини другої статті 115 КК) за наявності відповідних пом’якшуючих обставин суд може призначити винному покарання у виді позбавлення волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити.

Перший заступник керівника Головного управління С.О. Гудзинський

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

ВИСНОВОК

комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

від 05.09.2018 р.

Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності на засіданні, що відбулось 5 вересня 2018 року (протокол № 94) розглянуто поданий народними депутатами України Ляшком О.В., Березюком О.Р., Бурбаком М.Ю. та іншими народними депутатами України проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів» (реєстр. № 8467).

Метою законопроекту є посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів.

У законопроекті пропонується внести зміни до статті 321-1 (Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів) Кримінального кодексу України:

  1. Збільшити строк покарання у вигляді позбавлення волі за діяння, передбачені частинами першою (з 3 – 5 років до 5 – 8 років) та другою цієї статті (з 5 – 8 років до 8 – 10 років).
  2. За діяння, передбачені частиною третьою, встановити безальтернативний вид покарання у вигляді довічного позбавлення волі.
  3. Всіма частинами зазначеної статті передбачено спеціальну конфіскацію фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення.

При обговорення зазначеного проекту, народні депутати України зазначили, що пропозиція щодо запровадження довічного позбавлення волі як безальтернативного покарання у санкції ч. 3 ст. 321-1 КК України суперечить положенням ст. 65 КК України, за якими суд призначає покарання, враховуючи ступень тяжкості вчиненого злочину, особу винного та обставини, що пом’якшують та обтяжують відповідальність та не відповідає ст. 61 Конституції України, згідно з положенням якої юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Проаналізувавши положення законопроекту народні депутати України – члени Комітету відзначають, що у супровідних документах до проекту не наведено ані результатів кримінологічних досліджень, ані аналізу статистичних чи інших фактичних даних, які б доводили неефективність існуючих покарань за вчинення вказаного злочину.

За наслідками обговорення на засіданні члени Комітету (11 голосів «за», «утримався» — 4) ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів» (реєстр. № 8467) – повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що зазначений законопроект за результатами розгляду в першому читанні доцільно відхилити.

Висновок Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції відсутній.

Співдоповідачем на засіданні Верховної Ради України визначено народного депутата України – Голову Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Кожем’якіна Андрія Анатолійовича.

Додаючи проект Постанови Верховної Ради України, висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України просимо розглянути.

Голова Комітету А. Кожем’якін

 

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи