Проти «вічнозелених» патентів: питання прийняття законопроекту № 9088 є вкрай нагальним — ООРММП України

17 вересня 2018 р. у Парламенті зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня охорони і захисту прав інтелектуальної (промислової) власності та удосконалення державного управління сферою інтелектуальної власності» (реєстр. № 9088). Проектом документа запропоновано ряд новацій, які дозволять суттєво зменшити кількість «вічнозелених» патентів. Автори законопроекту сподіваються, що його прийняття дозволить створити дієвий механізм боротьби з «патентним тролінгом» шляхом впровадження процедури адміністративного оскарження виданих свідоцтв на промислові зразки («post-grant opposition»). Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України), підтримуючи необхідність прийняття даного проекту закону, направило на ім’я народного депутата, першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки й одного з авторів законодавчої ініціативи Олександра Співаковського пропозиції до законопроекту № 9088, які стосуються захисту прав інтелектуальної власності на лікарські засоби.

Нагадаємо, що 4 вересня 2018 р. Парламент відхилив урядовий законопроект щодо вдосконалення правової охорони винаходів та корисних моделей (реєстр. № 7538). ООРММП України, у свою чергу, виступало з підтримкою даного проекту закону як такого, що запроваджує дієві механізми запобігання зловживанню правами інтелектуальної власності.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Об’єднання організацій роботодавців
медичної та мікробіологічної промисловості України

Першому заступнику
голови Комітету Верховної Ради України
з питань освіти і науки
народному депутату України
п. Співаковському О.В.

Шановний Олександре Володимировичу!

Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММП України) висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.

У Верховній Раді України 17 вересня 2018 р. зареєстровано проект Закону України № 9088 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня охорони і захисту прав інтелектуальної (промислової) власності та удосконалення державного управління сферою інтелектуальної власності».

Наша організація прискіпливо слідкує за внесенням змін у законодавство, що стосується таких об’єктів інтелектуальної власності, як винаходи та корисні моделі, оскільки тільки правильно виписані норми закону приведуть до позитивних зрушень як для вітчизняної фармацевтичної промисловості, так і для забезпечення українського народу якісними та дешевими ліками.

Забезпечення потреби охорони здоров’я в ефективних, безпечних, сучасних лікарських засобах потребує значних фінансових ресурсів. Витрати на створення тільки одного нового препарату становлять сотні мільйонів доларів США, що зумовлює високу ціну оригінальних лікарських препаратів. У зв’язку із цим ВООЗ рекомендує країнам з дефіцитом бюджету охорони здоров’я широко використовувати відтворені лікарські засоби — генерики, які коштують у десятки разів дешевше.

Проте існує суттєвий бар’єр для вітчизняних фармвиробників щодо розробки, створення, реєстрації та випуску на ринок нових генеричних препаратів, а саме: вимоги українського законодавства про інтелектуальну власність щодо патентного захисту оригінального препарату.

Іноземні виробники, використовуючи законодавчі важелі недосконалого законодавства, всіляко перешкоджають вітчизняним виробникам у питанні виходу на український ринок альтернативних дешевших генеричних препаратів.

Приклад щодо негативних наслідків від такої законодавчої норми наводив заступник міністра охорони здоров’я Роман Ілик, який зазначив наступне: «…На закупівлю життєво необхідного комбінованого препарату Лопінавір/Ритонавір Україна витрачає понад 50% фінансування, яке виділяється на закупівлю антиретровірусних препаратів для лікування ВІЛ/СНІД. Цей лікарський засіб захищають патенти, які створили штучну монополію на препарат до 2026 р. Фіксована ціна Лопінавіру оригінального у 2017 р. становила 60,8 дол. за упаковку. Натомість вартість іноземного генеричного — лише 12 дол. Загалом минулого року на закупівлю цього препарату з державного бюджету було витрачено майже 11,673 млн дол. Якщо б не дія патенту, на закупівлі такої ж кількості упаковок вдалося б зберегти майже 9,37 млн дол. і таким чином охопити лікуванням більшу кількість хворих».

Якщо б була можливість розробити і зареєструвати вітчизняний генерик, цей препарат коштував би ще дешевше, і зекономлені бюджетні кошти можна було б спрямувати на інші потреби програми або перерозподілити на інші програми.

Зареєстрований законопроект № 9088 певним чином сприяє виведенню фармацевтичної промисловості України на новий конкурентоспроможний рівень, і законодавчим підґрунтям для цього стала імплементація в національне патентне законодавство положень Угоди ТРІПС, Дохійської декларації про Угоду ТРІПС та Угоди про асоціацію з ЄС. Це зробило проект закону більш наближеним до потреб як національного виробника, так і охорони здоров’я в цілому.

Проте хочемо загострити Вашу увагу на застереженні, яке Світова організація торгівлі (СОТ) висунула перед країнами, що розвиваються. А саме: СОТ порадила таким країнам бути обережними щодо застосування у своєму законодавстві більш жорстких положень, ніж цього вимагає угода TRIPS. Україна як молода держава зі слабкою економікою, що тільки починає розвиватися, зобов’язана виконувати вищезазначені рекомендації.

Таким чином, на наше глибоке переконання, введення в законопроект положення про продовження патентних прав на 5 років (стаття 271) є злочинною як для вітчизняної фармацевтичної промисловості, так і для всієї системи охорони здоров’я України. Зважаючи на це, просимо внести відповідні зміни в законопроект та вилучити цю статтю.

Однозначно підтримуємо внесення в проект закону пункту 5 статті 31: «Не визнається порушенням прав, що випливають з державної реєстрації винаходу (корисної моделі), використання винаходу (корисної моделі) у дослідженнях, що проводяться з метою підготовки та подання інформації для реєстрації лікарського засобу, активного фармацевтичного інгредієнта, засобу захисту тварин, засобу захисту рослин». Це дасть змогу українському виробнику завчасно розпочинати підготовку до реєстрації генерика в Україні, щоб вийти на ринок в перший день після закінчення дії патенту.

При цьому вважаємо за необхідне внести до законопроекту наступне формулювання: «Не визнається порушенням прав, що випливають з державної реєстрації винаходу (корисної моделі), ввезення на територію України запатентованого продукту для проведення досліджень з метою реєстрації лікарського засобу».

Також, зважаючи на вищезазначені рекомендації СОТ для країн, що розвиваються, ООРММП України як організація роботодавців, що має на меті не тільки захист вітчизняного товаровиробника фармацевтичної продукції, але й зацікавлена у створенні нових робочих місць та забезпеченні працездатного населення України роботою, просить внести в статтю 31 і формулювання про те, що «не визнається порушенням прав, що випливають з державної реєстрації винаходу (корисної моделі), використання винаходу (корисної моделі) у діях, що проводяться з метою виготовлення продукції на експорт».

Це дасть потужний поштовх для розвитку фармацевтичної промисловості України, створення нових робочих місць, збільшення надходжень до державного бюджету за рахунок експорту лікарських засобів до країн, де немає патентного захисту нових лікарських засобів.

Зважаючи на вищенаведене та враховуючи, що питання прийняття законопроекту № 9088 є вкрай нагальним та отримує всебічну підтримку вітчизняної фармацевтичної промисловості, просимо Вас, шановний Олександре Володимировичу, підтримати наші пропозиції та внести відповідні зміни до законопроекту.

З повагою
президент ООРММП України,
член Колегії МОЗ України В.К. Печаєв

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи