Держлікслужба в Рівненській обл. надала споживачам рекомендації щодо вибору аптечного закладу

21 Березня 2019 12:26 Поділитися

На сайті Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) у Рівненській обл. розміщено рекомендації для споживачів щодо вибору аптечного закладу при придбанні фармацевтичної продукції. У повідомленні зазначено наступне.

Станом на 01.03.2019 р. в Україні нараховується близько 23 000 аптечних закладів (аптек та аптечних пунктів). У ході перевірок Держлікслужби та її територіальних органів фіксуються окремі випадки недотримання аптечними закладами вимог чинного законодавства, що може призвести до придбання громадянами неякісних, фальсифікованих та незареєстрованих в Україні лікарських засобів.

Держлікслужба в Рівненській обл. надає рекомендації щодо вибору аптечного закладу перед придбанням лікарських засобів:

  1. Звертайте увагу на вивіски та зовнішні рекламні конструкції аптечних закладів, на яких дозволяється, крім використання позначення виду аптечного закладу, розміщувати найменування ліцензіата, найменування аптечного закладу та/або знака для товарів і послуг (логотипа), який належить ліцензіату на законних підставах. Найменування ліцензіата, найменування аптечного закладу та/або знак для товарів та послуг (логотип) не повинні містити: вказівки щодо рівня або іншої ознаки цін, яка може вплинути на наміри споживача щодо придбання товарів у такому закладі; інформації, що може вводити споживача в оману, про орієнтованість аптечного закладу на обслуговування певних соціальних груп населення; порівнянь з іншими аптечними закладами. Надписи на кшталт «Найнижчі ціни», «Стабільно невисокі ціни» тощо можуть свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами ліцензіата.
  2. Слід пересвідчитися, що аптека отримала ліцензію на роздрібну торгівлю лікарськими засобами. Для цього на сайті Держлікслужби за посиланням portal.dls.gov.ua/PublicSite/TradeLicense/TradeLicenseList.aspx необхідно ввести адресу аптеки, де планується придбання лікарських засобів. Отриману інформацію потрібно звірити з інформацією, що має бути розміщена в залі обслуговування населення аптеки (як правило, на інформаційному стенді).
  3. Звертайте увагу, чи розміщено інформацію про місцезнаходження і номер телефону ліцензіата, якому належать аптека та структурні підрозділи, місцезнаходження і номер телефону державного органу у справах захисту прав споживачів, місцезнаходження і номер телефону територіального органу державного контролю якості лікарських засобів. Відсутність такої інформації може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами ліцензіата.
  4. Слід пересвідчитися, що аптекою створено необхідні умови для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень відповідно до державних будівельних норм, правил і стандартів. Відсутність, наприклад, пандусу, а в тих випадках, де неможливо облаштувати пандус, відсутність кнопки виклику персоналу може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами ліцензіата.
  5. Звертайте увагу на розміщення лікарських засобів. У залі обслуговування населення на вітринах, у скляних та відкритих шафах тощо дозволяється розміщувати лікарські засоби, що відпускаються без рецепта. В окремих шафах, на вітринах (до яких немає доступу споживачів) зберігаються препарати, що відпускаються за рецептом лікаря, з обов’язковою позначкою «Відпуск за рецептом лікаря». Супутні товари розміщуються на вітринах, у шафах, окремо від лікарських засобів. Порушення при розміщенні ліків у залі обслуговування населення може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки.
  6. Звертайте увагу на технологічний одяг персоналу аптеки (як правило, це халат, шапочка, фартух) та спеціальне взуття. Технологічний одяг і взуття видаються працівникам відповідно до чинних норм. Його зміна повинна проводитися не рідше 2 разів на тиждень, а за необхідності – частіше. Для цього кожен співробітник повинен бути забезпечений не менш ніж  двома комплектами одягу. Відсутність технологічного одягу у персоналу аптечного закладу може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки.
  7. Звертайте увагу на ціни на лікарські засоби. Серед основних ознак, за якими можна відрізнити фальсифіковані лікарські засоби, згідно з рекомендаціями Держлікслужби, є:
    • ціна (нижче, ніж завжди);
    • зміна звичайних ознак (якщо препарат має специфічні смак, запах або колір);
    • упаковка (зміна звичайної упаковки або різниця в упаковках одного й того ж препарату).
  8. Перевіряйте наявність державної реєстрації придбаного препарату в Державному реєстрі лікарських засобів України за посиланням www.drlz.com.ua. Реалізація незареєстрованих ліків аптечним закладом може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки.
  9. Перевіряйте термін придатності придбаного лікарського засобу, який має бути нанесений на первинну та вторинну упаковку.
  10. Перевіряйте, чи не міститься придбаний лікарський засіб у переліку заборонених до обігу на території України за посиланням portal.dls.gov.ua/PublicSite/QLA/DocList.aspx.
  11. У разі сумніву щодо якості споживач має право вимагати в аптечному закладі сертифікат якості на лікарський засіб, що видається виробником, який згідно з Порядком відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, затвердженим наказом МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360, має бути наданий у термін не більше ніж 1 доба.
  12. Звертайте увагу на обслуговування в аптечному закладі. Відмова персоналу на вимогу споживача під час реалізації (відпуску) лікарського засобу надавати або надання недостовірної інформації про наявність у даному аптечному закладі лікарських засобів з такою самою діючою речовиною (за міжнародною непатентованою назвою), формою відпуску та дозуванням, зокрема приховування інформації про наявність таких лікарських засобів за нижчою ціною, може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки.
  13. Звертайте увагу на асортимент лікарських засобів та медичних виробів. Якщо аптекою реалізовуються виключно розрекламовані або дороговартісні ліки та медичні вироби, навряд чи персонал аптеки приділяє належну увагу формуванню аптечного асортименту для задоволення потреб усіх вікових груп та категорій населення.
  14. До кожного лікарського засобу, що реалізується, додається інструкція для застосування лікарського засобу. Відмова надавати інструкцію може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки. Крім того, провізор (фармацевт) аптечного закладу, відповідно до наказу МОЗ України від 11.10.2013 р. № 875, повинен довести до відома пацієнта/представника пацієнта, що детальна інформація про лікарський засіб наведена в інструкції для застосування лікарського засобу, яка до нього додається; довести до відома пацієнта/представника пацієнта, що у разі появи побічних реакцій (передбачених і непередбачених інструкцією для медичного застосування лікарського засобу) при застосуванні лікарського засобу або відсутності ефективності препарату необхідно припинити прийом підозрюваного лікарського засобу, щонайшвидше повідомити лікаря, провізора (фармацевта), заповнити та надіслати спеціальну форму (карту-повідомлення для надання пацієнтом інформації про побічну реакцію та/або відсутність ефективності лікарського засобу при його медичному застосуванні) будь-яким зручним та доступним способом до ДП “Державний експертний центр МОЗ України»; з’ясувати, наскільки пацієнт/представник пацієнта засвоїв інформацію; попросити пацієнта/представника пацієнта повторити найбільш важливу інформацію; з’ясувати, чи залишилися у пацієнта/представника пацієнта запитання.
  15. Відпуск аптечними працівниками рецептурних лікарських засобів без призначення (рецепта) лікаря може свідчити про неналежне виконання обов’язків посадовими особами аптеки, та спричиняти безвідповідальне самолікування.
  16. Рекомендуємо звертати увагу на публікації в ЗМІ, мережі Інтернет та соціальних мережах органів влади щодо діяльності тих чи інших аптечних закладів. У разі негативної інформації про роботу аптечних закладів від органів влади, зокрема про наявність скарг населення, про виявлення численних порушень, наявність кримінальних проваджень або вироків суду тощо, рекомендуємо утримуватися від придбання лікарських засобів у таких аптеках.

У разі обґрунтованого сумніву щодо якості лікарських засобів або порушення аптечними закладами Ліцензійних умов, слід звертатися до Держлікслужби.

За матеріалами dls.gov.ua

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті