ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розвитку малого бізнесу та заходів з детінізації обігу товарів і послуг»
1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту
Суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяючись на відповідні групи платників єдиного податку, здійснюють свою діяльність у межах законодавчо визначених обсягів доходу протягом календарного року. Проте дані граничні обсяги не відповідають встановленому нині розміру мінімальної заробітної плати та не враховують зростання індексу споживчих цін, який відбувся з моменту визначення даних показників у Податковому кодексі України.
Впродовж останніх років в Україні зафіксовано критичне зростання інфляційних процесів (у 2015 р. — 143,3%, у 2016 р. — 112,4%, у 2017 р. — 113,7%, у 2018 р. — 109,8%, у 2019 р. — у 102,7%). При цьому, з 2015 року по 2018 рік ріст споживчих цін в Україні склав майже 80%, а національна грошова одиниця девальвувала більше як у 3 рази. Системним є і підвищення мінімальної заробітної плати (у 2014 р. — 1218 грн, а у 2019 р. — 4173 грн). Очевидно, що за таких умов роботодавці — платники єдиного податку стали витрачати втричі більше на оплату праці найманих працівників.
Таким чином, положення вітчизняної спрощеної системи оподаткування обліку та звітності фізичними особами — підприємцями не відповідають сучасним тенденціям соціально-економічного розвитку України. Внаслідок чого встановлені граничні обсяги доходів для платників єдиного податку першої–третьої груп у 2014–2015 роках зумовлюють тінізацію економічних відносин через штучне подрібнення суб’єктів спрощеної системи оподаткування та умисне приховування ними доходів, що, в свою чергу, призводить до втрати від надходжень податків і зборів до Державного бюджету України.
Також, пропонується усунення прогалин, пов’язаних із порядком застосування реєстраторів розрахункових операцій при здійсненні реалізації товарів та/або послуг через мережу Інтернет.
У зв’язку з цим виникла необхідність подати вказаний проект.
2. Цілі і завдання
Метою законопроекту є здійснення індексації граничного обсягу доходу для фізичних осіб-підприємців платників єдиного податку першої-третьої групи.
3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту
Законопроектом пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, що передбачає в якому:
1) Збільшення граничних обсягів доходу для першої, другої та третьої груп суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності;
2) Виключення обов’язку використання РРО суб’єктами господарювання (в т.ч. Інтернет-магазинами), які отримують платежі за надані товари (послуги) в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо). При цьому вказані суб’єкти господарювання матимуть право застосовувати РРО, за бажанням.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Основними нормативно-правовими актами у даній сфері правового регулювання є Податковий кодекс України.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття та реалізація проекту Закону не потребуватиме фінансових витрат з Державного бюджету України.
6. Прогноз очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків прийняття проекту
Прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розвитку малого бізнесу та заходів з детінізації обігу товарів і послуг» сприятиме розвитку малого бізнесу, детінізації обігу економічних відносин, руйнуванню окремих схем ухилення від сплати податків, збільшенню надходжень податків і зборів до Державного бюджету та місцевих бюджетів України.
Проект
зареєстрований у Парламенті
14.11.2019 р. за № 2338-1
ЗАКОН УКРАЇНИ
«Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розвитку малого бізнесу та заходів з детінізації обігу товарів і послуг»
Верховна Рада України постановляє:
І. Внести зміни до Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 13–14, № 15–16, № 17, ст. 112):
1. У статті 291:
1) підпункт 1 пункту 291.4 викласти у наступній редакції:
«перша група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень»;
2) абзац третій підпункту 2 пункту 291.4 викласти у наступній редакції:
«обсяг доходу не перевищує 5000000 гривень»;
3) підпункт 3 пункту 291.4 викласти у наступній редакції:
«третя група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи — суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 7000000 гривень».
2. У розділі XX «Перехідні положення»:
підрозділі 10:
пункт 53 викласти в такій редакції:
«53. ….
З 1 жовтня 2020 року до 1 січня 2021 року реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку другої — четвертої груп (фізичними особами — підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:
реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет в готівковій формі».
ІІ. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
2. Кабінету Міністрів України протягом 3 місяців з дня опублікування цього Закону:
прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Голова Верховної Ради України Д. Разумков
Порівняльна таблиця
до проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розвитку малого бізнесу та заходів з детінізації обігу товарів і послуг»
Зміст положення (норми) чинного акта законодавства | Зміст відповідного положення (норми) проекту акта |
---|---|
Податковий кодекс України | |
РОЗДІЛ XIV. СПЕЦІАЛЬНІ ПОДАТКОВІ РЕЖИМИ ГЛАВА 1. СПРОЩЕНА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ, ОБЛІКУ ТА ЗВІТНОСТІ |
|
Стаття 291. Загальні положення
… 291.4. Суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: 1) перша група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300000 гривень; 2) друга група — фізичні особи — підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;обсяг доходу не перевищує 1500000 гривень; 3) третя група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи — суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 5000000 гривень. |
Стаття 291. Загальні положення
… 291.4. Суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: 1) перша група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень; 2) друга група — фізичні особи — підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв: не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб; обсяг доходу не перевищує 5000000 гривень; 3) третя група — фізичні особи — підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи — суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 7000000 гривень. |
РОЗДІЛ XX «ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» Підрозділ 10. ІНШІ ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ |
|
53. ….
З 1 жовтня 2020 року до 1 січня 2021 року реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку другої–четвертої груп (фізичними особами — підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють: реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет; реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; …. |
53. ….
З 1 жовтня 2020 року до 1 січня 2021 року реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку другої–четвертої груп (фізичними особами — підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють: реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет в готівковій формі; реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; …. |
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим