Медичні закупівлі в період пандемії COVID-19: як працювати з постачальниками та ризиками?

Коронавірусна інфекція, яка спочатку спалахнула в китайській провінції Хубей, ще на початку року здавалася далекою і локальною проблемою. Але досить швидко небезпечне захворювання поширилося світом, а в березні дісталося й України, зумовивши значні корективи як життя простих громадян, так і всіх компаній і підприємств. Деякі й зовсім були змушені призупинити свою роботу, іншим довелося посилити заходи безпеки. Бізнес, наскільки дозволяє специфіка, активно освоює модель дистанційної роботи. А Уряд приймає нормативні акти, спрямовані на протидію коронавірусній інфекції. Розповсюдження коронавірусної хвороби COVID-19 привнесло й деякі зміни у специфіку медичних закупівель. Зокрема, коли епідемія переросла в пандемію, країни почали «закриватися» і вводити заборону на експорт ряду препаратів та активних фармацевтичних інгредієнтів, а державні замовники отримали можливість проводити «спрощені закупівлі» товарів, необхідних для боротьби з COVID-19. 16 та 22 квітня 2020 р. відбулися вебінари, присвячені темі медичних закупівель у період пандемії, організовані аналітичною платформою для ділової розвідки й перевірки підприємств YouControl, де запрошені експерти ділилися досвідом з приводу особливостей роботи закупівельника в період пандемії.

НОВА РЕАЛЬНІСТЬ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ КОМПАНІЙ

Чи були готові фармацевтичні компанії до карантину й епідемії? З якими складнощами стикнулися в першу чергу: робота персоналу, дефіцит товарів, покриття попиту?

Усі фармацевтичні компанії завжди готуються до епідемічного сезону захворюваності на грип та гострі респіраторні вірусні інфекції (ГРВІ), що починається восени і триває аж до весни, з піком зазвичай узимку. В основному пік захворюваності на грип та ГРВІ також супроводжується введенням карантину в дитячих садочках та школах. Але до появи COVID-19 такої ситуації, як «закриття» цілих країн на довгий час, готові не були, коментує Анна Шведюк, заступник директора з логістики та закупівель АТ «Фармак». «Ми готувалися до сезонного грипу. Тому залишки готової продукції, звісно, були, і питань щодо забезпечення готовими продуктами немає і не було. До чого не були готові? АТ «Фармак» закуповує сировину і матеріали не тільки в Україні, а й у всьому світі. Багато фармацевтичних компаній, як і ми, закуповують сировину і матеріали в Китаї. Тому коли взимку Китай почав закривати свої виробництва, це стало проблемою, — зазначила А. Шведюк. — Ми знаємо, що у лютому Китай святкує новий рік, тому завжди є деякий shortage, коли компанії не працюють деякий період. Нам відома ця практика, тому мали страхові залишки. Але ми не були готові до того, що Китай закриється на 2 міс. Це стало проблемою і викликом для нас. Деякі виробництва були закриті, деякі знаходили можливість працювати, можливо, не на всю потужність, але хоча б частково». Також спікер звернула увагу на те, що європейські компанії для виробництва активних фармацевтичних інгредієнтів закуповували сировину та матеріали в Китаї, тому це також новий виклик.

Звісно, відділу закупівель працювати в такій ситуації досить складно. «Спочатку закрився Китай, далі — Європа. Після того, як уже майже оговтався Китай, постала інша проблема — логістична, яка актуальна й дотепер. Дуже багато товарів, сировини і матеріалів доставлялися пасажирськими авіаперевезеннями. Як ми знаємо, зараз у рази зменшилися пасажирські перевезення. Значно підвищилися ціни на логістику, збільшилися терміни доставки. Це, звичайно, сповільнює роботу, — коментує А. Шведюк. — В Європі фармацевтичних виробників визначено як стратегічні компанії. А стратегічні компанії продовжували працювати, звісно, з додатковими заходами безпеки. Індія закрила виробництва повністю (там карантин продовжено до 3 травня)».

Для будь-якого бізнесу — великого, малого, середнього — зараз першочергове значення має комунікація

Як АТ «Фармак» працює сьогодні? Як, напевно, кожна компанія, яка піклується про свій персонал, максимально перевели співробітників на віддалений режим роботи. Звісно, на виробництві таке зробити неможливо (співробітники, які зайняті на виробництві та у відділі контролю якості, — це ті люди, які працюють безпосередньо на робочих місцях), але введено додаткові заходи безпеки: вимірювання температури тіла при вході на виробництво, забезпечення масками та дез­інфікуючими засобами, недопущення до роботи співробітників з ознаками ГРВІ. Є цілий протокол дій щодо супроводження таких осіб. Оскільки Уряд ввів обмеження на роботу транспорту, компанія організувала розвезення співробітників.

Не секрет, що з початком розповсюдження COVID-19 спостерігався підвищений попит на противірусні препарати. «Нас врятувало те, що ми готуємося до сезону грипу та ГРВІ, тому дефіциту готових лікарських засобів немає», — запевнила А. Шведюк.

РИЗИКИ, ПОВ’ЯЗАНІ ІЗ ЗАКУПІВЛЯМИ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ КОРОНАВІРУСУ

«Є певний перелік препаратів, засобів індивідуального захисту, який використовують при лікуванні коронавірусу. Ці товари потребує не тільки Україна, а абсолютно весь світ. Одномоментно. Тому необхідно розуміти, що потужності деяких виробників і постачальників за певними позиціями зараз перевантажені. Для будь-якого бізнесу — великого, малого, середнього — зараз першочергове значення має комунікація. Якщо говорити про саме спеціалізацію закупівельника/логіста — у першу чергу це комунікація з контрагентами, постачальниками. Від навичок переговорника, уміння домовлятися зараз дуже багато залежить. Так, може виникнути ситуація дефіциту певних компонентів або підвищення попиту, але завдяки комунікації бізнес може вистояти і навіть стати сильнішим», — вважає Максим Боровик, експерт з антикорупційної діяльності компанії YouControl.

М. Боровик також звернув увагу, що на хвилі нововведень, запроваджених Законом Украї­ни від 30 березня 2020 р. № 540-IX, почали активізовуватися громадські організації й фонди, які збирають кошти для лікарень, зайнятих у протидії коронавірусній хворобі. Але не завжди ці кош­ти доходять до кінцевого споживача.

«Я спілкувався з представниками служб безпеки деяких фармацевтичних компаній, у них на сьогодні посилений контроль за благодійними організаціями, які хочуть замовити товар і передати до цих лікарень. Бувають ситуації, коли закуповують товар на всю суму пожертвування. Товар частково йде в лікарню, для якої збирали допомогу, решта — кудись на перепродаж. Тому посилений контроль має бути не тільки за компанією і вашими контрагентами, а й за благодійними організаціями», — порекомендував М. Боровик.

ДЕРЖАВНІ ЗАМОВНИКИ ТА МЕДИЧНІ ЗАКУПІВЛІ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ

У рамках пандемії COVID-19 ДП «Медичні закупівлі України» активно спілкується з ключовими постачальниками, а також здійснює збір комерційних пропозицій у рамках боротьби з коронавірусною інфекцією. За словами Дмитра Бігунця, консультанта з питань антикорупційної політики та комплаєнсу ДП «Медичні закупівлі України, кількість постачальників збільшилася в рази.

Розглядаючи тему медичних закупівель у період пандемії, неможливо не торкнутися питання внесення змін до порядку проведення закупівель товарів, робіт та послуг, необхідних для боротьби з COVID-19, постановою КМУ від 2.03.2020 р. № 248. Зокрема, змінами визначено перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, а також порядок проведення закупівель таких товарів, робіт і послуг.

«Даний порядок регламентує нову процедуру здійснення закупівель. Уся відповідальність щодо здійснення таких закупівель покладена на замовника, точніше уповноважених осіб, — зазначив Д. Бігунець. — Закупівлі щодо COVID-19 повністю виведено з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі». Це означає, що замовник незалежно від суми закупівлі має опублікувати звіт про укладений договір у системі ProZorro. Замовник на власний розсуд вирішує, у кого та за якою ціною й відповідно до яких критеріїв здійснювати закупівлі».

Але це не означає, шо такі закупівлі жодним чином не контролюватимуться та не перевірятимуться. «Державна аудиторська служба України та інші правоохоронні органи однозначно матимуть великий масив роботи щодо перевірки таких закупівель», — вважає Д. Бігунець.

ТИПОВІ ПОРУШЕННЯ ЗАМОВНИКІВ

Д. Бігунець також виділив основні види порушень, які допускаються замовниками:

  • відсутність визначених критеріїв доброчесності постачальника та політика «подвійних стандартів;
  • відсутність чітко описаних вимог до якості предмета закупівлі та підтверджувальних документів;
  • неякісна кваліфікація постачальника через відсутність доступу до загальнодоступних реєстрів та баз даних, які дозволяють провести перевірку;
  • відсутність елементів захисту від недобросовісного постачальника у договорах (відсутність штрафів за непоставку або несвоєчасну поставку товару);
  • співпраця з постачальниками-нерезидентами, у країнах виробництва яких діє заборона на експорт товарів протиепідемічного призначення.

«Закупівлі щодо COVID-19 відбуваються за зовсім новою процедурою, і це викликає багато складнощів у замовників. На нашу думку, при проведенні таких закупівель має застосовуватися два підходи.

Перший ґрунтується на тому, що спочатку необхідно проаналізувати кваліфікацію постачальника, визначити його компетентність (чи зможе даний постачальник виконати ваше замовлення в повному обсязі). Сюди можна віднести також перевірку виробничих потужностей постачальника. Також можна запросити підтвердження наявності цехів, обладнання, документи, які підтверджують якість товару. Дуже важливо встановити наявність досвіду роботи контрагента у сфері постачання того чи іншого товару. Можна запросити договори про постачання аналогічної продукції іншим замовникам, перевірити виконання цих договорів.

Досить швидко отримати актуальну (на час запиту) інформацію про компанію або фізичну особу — підприємця можна за допомогою онлайн-сервісу YouControl

Також рекомендую замовникам дізнатися, де знаходиться продукція, яку ви збираєтеся закупити, — в Україні чи за кордоном. Адже у зв’язку з пандемією COVID-19 багато країн ввели обмеження щодо експорту товарів протиепідемічного призначення. Дуже важливо враховувати даний фактор, оскільки це може призвести до непоставки такої продукції та невиконання зобов’язань».

ЯК ОБИРАТИ НАДІЙНИХ КОНТРАГЕНТІВ-ПОСТАЧАЛЬНИКІВ?

Постанова КМУ № 248 поклала всю відповідальність щодо визначення критеріїв доброчесності та надійності на замовників. ДП «Медичні закупівлі України» при визначенні таких критеріїв провело аналогію із Законом України «Про пуб­лічні закупівлі», де в статті 17 визначено підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Тож до критеріїв доброчесності можна віднести відповідність таким умовам:

  • учасник не здійснює неправомірного впливу на замовника з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;
  • відсутність відомостей про юридичну особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
  • відсутність відомостей про особу, уповноважену представляти інтереси постачальника під час проведення закупівлі, або фізичну особу, яка є учасником закупівлі, про притягнення до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
  • відсутність протягом останніх 3 років фактів притягнення до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6, пункту 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
  • учасник закупівель не пов’язаний з іншими особами процедури закупівель;
  • відсутність відомостей про юридичну особу в Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, а також про відкриття стосовно учасника ліквідаційної процедури;
  • наявність інформації про кінцевих бенефіціарів постачальника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
  • відсутність зобов’язаностей зі сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів;
  • у разі якщо постачальником є нерезидент — надання гарантійних листів щодо якості товару, обсягів та строку поставки, а також документів, які підтверджують державну реєстрацію постачальника в Україні з офіційним перекладом українською мовою.

ЯК ПЕРЕВІРИТИ КОНТРАГЕНТА У СИСТЕМІ YOUCONTROL?

Досить швидко отримати актуальну (на час запиту) інформацію про компанію або фізичну особу — підприємця можна за допомогою онлайн-сервісу YouControl. Аналітична система з понад 60 офіційних джерел інформації формує повне досьє на кожну компанію України на основі відкритих даних, відстежує зміни в державних реєстрах та візуалізує зв’язки між афілійованими особами.

Щоб перевірити контрагента, за кодом ЄДРПОУ або назвою компанії слід знайти в системі анкету/досьє компанії. На момент пошуку можна дізнатися історію, види діяльності, судові справи, наявність/відсутність податкового боргу, досвід участі в державних закупівлях, інформацію щодо власності та дозволів (торгові марки, автотранспорт, ліцензії), перевірити уповноважених осіб, а також можливі зв’язки з іншими контрагентами, пояснила Наталія Чорногуб, експерт з відкритих даних YouControl.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЗАМОВНИКІВ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ЗАКУПІВЕЛЬ У РАМКАХ COVID-19

«Рекомендую здійснити наступні кроки для того, щоб закупівлі були максимально прозорими, ефективними та безпечними», — зазначив Д. Бігунець.

Алгоритм дій при здійсненні закупівель у рамках COVID-19 наступний:

  • створити (в організації) порядок проведення закупівель у рамках COVID-19 (для кожного замовника окремо);
  • визначити наказом уповноважених осіб, відповідальних за проведення закупівель;
  • сформувати чіткі критерії вимог щодо якості та кількості кожного предмета закупівлі, термінів їх поставки з урахуванням бюджету замовника;
  • визначити критерії надійності та доброчесності постачальника, а також перелік документів, які надає постачальник для проведення кваліфікації;
  • зробити запити на отримання комерційних пропозицій від постачальників (з наданням усіх підтверджувальних документів, необхідних для проходження кваліфікації постачальника);
  • провести аналіз комерційних пропозицій від постачальників на основі цінових та нецінових критеріїв;
  • провести кваліфікацію учасника закупівлі, пропозиція якого є найбільш економічно вигідною;
  • у разі успішної кваліфікації укласти договір з таким постачальником;
  • опублікувати звіт про укладений договір та додатки/звіт про виконання договору в системі ProZorro.
Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті